• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36673
+
-

پارلمان محلی تهران امروز 5 کاندیدای شصت‌و‌دومین کلیددار پایتخت را معرفی می‌کند

تهران در انتظار تصمیم سرنوشت‌ساز

شهروندان تهرانی پس از نجفی و افشانی چشم به انتخاب نمایندگان خود در شورا دوخته‌اند

شورا
تهران در انتظار تصمیم سرنوشت‌ساز

مجید جباری | خبر‌نگار

آخرین تلاش اعضای شورا برای حمایت از شهردار منتخب خود هم به نتیجه نرسید تا شورای شهر تهران رسما وارد پروسه انتخاب شصت و دومین شهردار تهران شود.

اعضای پارلمان محلی تهران امروز سه‌شنبه می‌خواهند برای سومین‌بار دست به‌کار شده و از میان کاندیداهایی که از سوی اعضا معرفی شده‌اند، 5نامزد اصلی را معرفی کنند تا پس از رایزنی و بررسی برنامه‌ها و رویکردهای نامزدها در صحن پارلمان شهری، 2نامزد نهایی را از میان 5نفر انتخاب و در نهایت مجوز ورود شهردار به بهشت را صادر کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران، در این‌باره می‌گوید: امروز از میان فهرست بلندی که تهیه شده‌است، در صحن رای‌گیری و 5نفر انتخاب و به صحن دعوت می‌شوند. بعد 2نفر از میان این 5نفر انتخاب خواهند شد و در نهایت شهردار جدید تهران را معرفی خواهیم کرد. این فرایند بین یک هفته تا 10روز زمان می‌برد.
 علی اعطا با اشاره به ملاحظات شورا در انتخاب شهردار ادامه می‌دهد: معیارهایی که قبلا مطرح شده، همچنان پابرجاست. لیست 30نفره‌ای که تهیه شده، فهرست همه گزینه‌هایی است که حداقل از نظر یکی از اعضا، قابل طرح هستند. به هر حال طبیعی است که باید در ابتدا بانکی از اسامی تهیه شود تا بتوان در مورد آنها بحث کرد و از میان آنان به 5نفر رأی داد. حالا ممکن است در این فهرست اسامی، کسانی برخی از معیارها را نداشته باشند. اما در گام اول تهیه چنین فهرستی ضرورت داشت.

او درباره برنامه کاندیدای شهرداری و مسائلی چون بدهی‌های شهر، پروژه‌های نیمه‌تمام، حوزه زیست‌محیطی، مترو و... می‌گوید: برنامه پنج ساله سوم تهیه شده و کلیات آن به لحاظ محتوایی مورد تأیید شوراست. تبعا عمده گفت‌وگوها درباره برنامه خواهد بود. اما به هر روی، طبیعی است که دیدگاه‌های هریک از گزینه‌های 5گانه در رابطه با بدهی‌ها، یا پروژه‌های نیمه‌تمام به بحث گذاشته شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به صحبتی که در توییتر مبنی بر اینکه «قبول دارم شورای پنجم نتوانسته ثبات نسبی در شهر ایجاد کند» بیان می‌کند: این صحبت در توییتر نبود. بخشی از صحبت‌های من در برنامه 10:10باشگاه خبرنگاران بود که درحال حاضر در سایت باشگاه قرار دارد. کلیت حرف من این بود که در فاصله یک سال و 2‌ماه عمر شورا، در آستانه سومین انتخاب برای شهردار قرار گرفته‌ایم، آن هم در شرایطی که چه در مورد آقای نجفی و چه در مورد آقای افشانی، آنچه اتفاق افتاد خارج از اراده شورا بود. اتفاقا در هر دو مورد هم شورا تلاش کرد شهردار حفظ شود و راس مدیریت اجرایی شهر، دچار بی‌ثباتی نشود. مقصودم این بود که انتخاب 3شهردار در 14ماه، شرایط ثبات در مدیریت را از بین برده است؛ نه اینکه شورا نتوانسته ثبات ایجاد کند.

اعطا درباره اهمیت نظر شهروندان در انتخاب شهردار می‌گوید: شورای شهر، پارلمان محلی است و اعضای آن، نمایندگان شهروندان هستند. سازوکار شورایی در عرصه اداره شهر، به این معناست که نمایندگان مستقیم شهروندان بر مبنای دیدگاه‌هایی که به آنها ارائه کرده‌اند و رأی گرفته‌اند، تصمیم‌گیری می‌کنند و البته متعهدند در هر تصمیم، مصالح عمومی شهر و شهروندان را لحاظ کنند. البته طبیعی است که شورا باید هر تصمیم را برای افکارعمومی توضیح بدهد و تبیین کند و اگر انتقادی هست، پاسخ بگویند. تصمیم‌گیری در رابطه با انتخاب شهردار هم از این قاعده کلی مستثنی نیست.

تصمیم بزرگ با نگاهی به گذشته

روز یکشنبه هفته جاری، 2کمیسیون تخصصی« شوراها و امور داخلی» و کمیسیون «اجتماعی» مجلس شورای اسلامی که به‌دلیل اهمیت ثبات مدیریت به‌ویژه در کلانشهرها قرار بود با طرح استفساریه‌ای، کلیدداران این شهرها را از دایره شمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشسته‌ها خارج کنند، با رأی منفی به این طرح، مانع از بررسی آن در صحن علنی مجلس شدند تا آخرین تلاش شورای شهر هم به سرانجام نرسد.

براین اساس، سیدمحمدعلی افشانی، شصت و یکمین شهردار تهران هم که 23اردیبهشت 97با رأی قاطع شورا توانسته بود کلید پایتخت را از محمدعلی نجفی مستعفی تحویل بگیرد، حالا پس از گذشت تنها 6‌ماه و پیش از 26آبان باید کلید شهر را به دیگری بسپارد و ساختمان بهشت را ترک کند.

بی‌ثباتی در مدیریت شهری تهران چالشی است که به‌گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان به شهر و شهروندان آسیب می‌زند. از این‌رو شورای شهر تهران اکنون در آستانه تصمیمی بزرگ و سرنوشت‌ساز قرار دارد؛ تصمیمی که با نگاه به گذشته می‌تواند علاوه بر آینده پارلمان شهری تهران، چشم‌انداز شهر و شهروندان را هم به‌خوبی ترسیم کند.

احقاق‌حق جایگاه شهردار و پایبندی به قانون

 معاون پارلمانی شهرداری تهران در پاسخ به اینکه آیا شهردار تهران موضوع بازخرید خود را از دیوان عدالت اداری پیگیری می‌کند یا نه، می‌گوید: «پس از آنکه طرح استفساریه مستثنی شدن شهرداران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان در کمیسیون‌های شوراها و اجتماعی مجلس به تصویب نرسید، با توجه به اینکه سنوات خدمتی افشانی شهردار تهران پر نشده و بازخرید شده بود، به‌راحتی می‌تواند از طریق دیوان عدالت اداری و حکم قانونی این دیوان، به سمت خود در شهرداری تهران ادامه دهد. اما او اعلام کرده که تلاشش صرفا برای احقاق حق جایگاه «شهردار تهران» آن هم از طریق مجلس است و اصرار داشت مجلس برای دفاع از این جایگاه، مصوبه بدهد، نه برای دفاع از موقعیت شخصی.داریوش قنبری در گفت‌وگو با همشهری ادامه می‌دهد: سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران در دولت اصلاحات به‌عنوان معاون وزیر آموزش و پرورش و همچنین رئیس سازمان نوسازی مدارس فعالیت می‌کرد که پس از فشارهای سیاسی بعد از سال 1384و برای حفظ شأن و منزلت خود ناگزیر به بازخرید خدمت شد. بنابراین مانند بسیاری از افراد بازخرید که پس از رأی دیوان عدالت اداری حکم بازگشت به‌کار گرفته‌اند، می‌تواند از این طریق اقدام کند و در سمت شهردار تهران ابقا شود. حتی بسیاری از نمایندگان مجلس هم این موضوع را به او گفته‌اند. اما آقای افشانی تمایلی برای ورود به این بحث و پیگیری بازخرید خود از طریق دیوان عدالت اداری ندارد و بر پایبندی به قانون مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند. شهردار تهران گفته بود که« اگر مجلس شورای اسلامی بخواهد از طریق مصوبه قانونی، شهرداران را از قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها مستثنی کند، در شهرداری می‌مانم، در غیراین صورت، تمایلی برای ادامه کار ندارم.»

   انتخاب شهردار از دریچه شهرگرام

با قطعی شدن رفتن سیدمحمدعلی افشانی از شهرداری تهران، شورای شهر اکنون در آستانه انتخابی دیگر قرار گرفته است؛ انتخابی که ابعاد آن، محافل خبری و فضای مجازی را هم دربر گرفته و اعضای شورا، کارشناسان و صاحب‌نظران درباره این انتخاب سخن گفته‌اند که در زیر می‌خوانید:

شهردار را زود انتخاب می‌کنیم

  مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در حساب توییتری خود نوشت:« در کمیسیون شوراهای مجلس گفتم که با اینکه به آقای افشانی رأی نداده بودم، از اهمیت ثبات مدیریت شهری و اختیارات شوراها دفاع می‌کنم. با توجه به تصمیم کمیسیون‌های مجلس، شهردارتهران را با بررسی دقیق و قبل از موعد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان انتخاب خواهیم کرد.»

توصیه‌هایی به اعضای شورا

  محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید هم در نشست مشترک اعضای هیأت‌رئیسه فراکسیون امید، شورای‌عالی اصلاح‌طلبان، شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران، از زحمات اعضای شورای شهر در طول یک سال گذشته قدردانی کرد و گفت: «با اشاره به در پیش بودن انتخاب شهردار تهران، به اعضای شورای شهر توصیه می‌کنم در انتخاب شهردار جدید به مقبولیت عمومی، چهره ملی، تخصص، کارآمدی، پاکدستی، اشراف کامل به حوزه مدیریت شهری و پایبندی به گفتمان اصلاح‌طلبی توجه جدی داشته باشند. اعتمادی که مردم به جریان اصلاح‌طلب کردند می‌بایست با عملکرد خوب ما در دولت، مجلس و شورای شهر پاسخ این اعتماد را دریافت کنند. مردم باید نتیجه اعتماد خود به اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و شورای شهر به‌ویژه در تغییر مدیریت شهری را ببینند. انتظار بود در مباحث کلان مدیریت شهری همچون انتخاب شهردار با شورای‌عالی اصلاح‌طلبان مشورت می‌شد که در این صورت مجبور به تغییر شهردار در کمتر از یک سال نمی‌شدیم.

شناخت کافی از بدنه شهرداری

  احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت با اشاره به ویژگی‌های فردی که به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب می‌شود، گفت: باید فردی به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شود که علاوه بر شناخت کافی از بدنه شهرداری، ارتباط بین شورای شهر و شهرداری را به‌خوبی تنظیم کند. انتقادی که به شورای شهر پنجم وارد است، عدم‌تنظیم روابط میان شهرداری و شورای شهر است. البته این موضوع تنها محدود به شورای پنجم نمی‌شود و در دوره‌های گذشته نیز این اشکال وجود داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید