• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3665
+
-

نفتکش ایرانی همچنان می‌سوزد

روز گذشته جسد سوخته یکی از ملوانان پیدا شد

نفتکش ایرانی همچنان می‌سوزد

نفتکش ایرانی سانچی همچنان در آب‌های چین در آتش می‌سوزد و هیچ‌کس از سرنوشت 32ملوان آن اطلاعی ندارد‌ و تنها یافته گروه‌های امداد و نجات جسد یک ملوان است که به‌دلیل سوختگی قابل شناسایی نیست. به گزارش همشهری، از عصر روز شنبه که کشتی چینی با نفتکش کشورمان برخورد کرد و انفجار مهیبی رخ داد، یک میلیون تن نفت فوق سبک در آتش می‌سوزد و شعله‌هایی به شعاع یک کیلومتر از سانچی زبانه می‌کشد. حالا شرایط آنقدر بحرانی است که معلوم نیست چه زمانی شعله‌های این حادثه فرو‌می‌نشیند و تاکنون کاری از دست 3کشتی آتشخواری که در منطقه حضور دارند نیز بر نیامده است. اما مهم‌تر از نفتکش 32میلیون دلاری و محموله 60میلیون دلاری‌اش، سرنوشت 32ملوانی است که پس از وقوع حادثه مفقود شده‌اند. سیروس‎ کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، درباره آخرین وضعیت این حادثه به شانا می‌گوید: « عملیات اطفای حریق و مهار آتش به‌طور مداوم و مستمر ادامه دارد طوری که علاوه بر سه فروند کشتی آتشخوار بزرگ، دو فروند کشتی شرکت ملی نفتکش و یک فروند کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نظارت و مدیریت مرکز جست‌وجو و نجات شانگهای به‌طور مستمر عملیات جست‌وجو و یافتن دریانوردان را ادامه می‎دهند.»

بیم و امید با کشف نخستین جسد 2روز پس از وقوع این حادثه هولناک، صبح دیروز تیم‌های جست‌وجو موفق شدند جسد یکی از سرنشینان نفتکش ایرانی را کشف کنند. جسدی که به‌دلیل سوختگی قابل شناسایی نیست. اما کشف همین جسد امیدها را برای زنده ماندن سایر سرنشینان نفتکش زنده کرده است. کیان‌ارثی در این‌باره می‌گوید: «یک جسد در اطراف نفتکش ایرانی در سطح آب کشف و به بندر شانگهای منتقل شد. این شخص مجهز به لباس ویژه نجات بود. این موضوع بیانگر آن است که خدمه نفتکش احتمالا فرصت استفاده از وسایل نجات را داشته‎اند.» وی ادامه می‌دهد: «به‌دلیل ادامه آتش و وجود گازهای سمی ناشی از حریق، هنوز امکان دسترسی و ورود به داخل کشتی فراهم نشده است. با این حال عملیات اطفای حریق و مهار آتش کشتی ادامه دارد طوری که با اعزام سه فروند کشتی آتشخوار بزرگ به محل حادثه از شدت آتش کاسته شده است.»

جدال با آب و آتش

اما گروه‌های امداد و نجات چطور می‌توانند آتشی با این وسعت را مهار کنند و چه زمانی سرنوشت ملوانان روشن خواهد شد ؟ این مهم‌ترین پرسش در این حادثه است. راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این‌باره به ایسنا می‌گوید: «پس از برخورد نفتکش ایرانی و کشتی باری چینی، به‌علت حجم زیاد آتش، امکان نزدیک شدن به این نفتکش وجود ندارد و کماکان شاهد حریق آن هستیم و هنوز نمی‌شود درباره جان‌باختن خدمه نفتکش آمار قطعی داد. در این شرایط شناورهای امداد و نجات اطراف کشتی حضور دارند و عملیات اطفای حریق به سختی انجام می‌شود.» وی ادامه می‌دهد: «‌خاموش کردن حریق نفتکش به‌دلیل وزش باد سخت شده است. از سوی دیگر شعاع باد به‌گونه‌ای است که کشتی‌های کمکی نمی‌توانند به این نفتکش آتش گرفته از شعاع چند صد متری نزدیک شوند. از سوی دیگر به‌دلیل وجود حریق و مواد نفتی در سطح آب، امکان مهار آتش وجود ندارد و تا شعاع ۱۰۰۰ متری، آتش شعله‌ور است. در این شرایط کشور چین با همکاری کره‌جنوبی همه توان خود را برای امداد و نجات به‌کار گرفته‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.»

دلیل کندی عملیات

امروز سومین روز از وقوع این حادثه است و با وجود همه تلاش‌های انجام شده، عملیات با کندی پیش می‌رود. علیرضا ایروش، سرکنسول ایران در شانگهای در این‌باره به ایسنا می‌گوید: «‌نفتکش ایرانی از لحظه تصادف همچنان در حال سوختن است و شدت آتش و انفجار و انتشار نفت در آب‌های مجاور مانع از انجام به موقع عملیات حریق شده است. یک لکه نفتی هزارمتری اطراف کشتی را فراگرفته است و کشتی‌های امدادرسان نمی‌توانند برای اطفای حریق به آن نزدیک شوند. این در حالی است که کشتی‌های امدادرسان باید‌ بتوانند به فاصله 150متری کشتی در حال سوختن برسند.» وی درباره شرایط جوی روز حادثه می‌گوید: «روز شنبه در شرایط جوی نامساعد و تاریکی هوا و مه شدید این حادثه اتفاق افتاد و روند بررسی و علت‌یابی اکنون در حال بررسی است. کشتی‌ای که با نفتکش ایرانی اصابت کرده است به یکی از جزایر نزدیک به شانگهای هدایت خواهد شد تا مورد بررسی قرار بگیرد تا شاید بتوانیم از شواهد و شاهدان زنده، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.»

شایعات آزار‌دهنده

برادر مجید عروجی، کاپیتان نفتکش ایرانی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: از زمانی که این خبر را شنیدیم سعی کردیم به اخباری که در فضای مجازی منتشر می‌شود اعتماد نکنیم و از طریق تماس با شرکت نفت موضوع را پیگیری می‌کردیم. با این حال اخباری هم می‌شنیدیم که می‌گفتند احتمال زنده ماندنشان وجود دارد و این ما را امیدوارتر می‌کرد. ما هم هربار که با شرکت نفت تماس می‌گیریم همچنان امیدواریم که خبر خوبی به ما بدهند. وی درخصوص انتشار اخباری در این خصوص که تلفن‌های همراه کارکنان نفتکش آنتن می‌دهد، گفت: تمام این اخبار شایعه است، حداقل درخصوص تلفن همراه برادرم باید بگویم که به هیچ عنوان آنتن نمی‌دهد و ما در شرایط بسیار سختی به‌سر می‌بریم؛ چرا که هیچ اطلاعی از سرنوشت عزیزمان نداریم. نمی‌دانیم زنده است یا نه. و متأسفانه انتشار شایعات، مانند نمکی است که روی زخم ما و خانواده‌های کارکنان دیگر نفتکش که هیچ خبری از عزیزانشان ندارند، ریخته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید