• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36581
+
-

پاکسازی بازار تهران از زباله

اسدالله افلاکی/دبیر گروه زیست بوم

همیشه کارهای بزرگ از جرقه‌ای کوچک آغاز می‌شود. سال‌هاست که فعالان محیط‌زیست تلاش می‌کنند تا مشارکت مردم را برای رفع معضلات محیط‌زیست جلب کنند. این تجربه جهانی است که هرگاه زمینه مشارکت مردم فراهم شده مشکلات برطرف می‌شود یا به حداقل ممکن کاهش می‌یابد. رها کردن زباله در جوی خیابان، کوچه و طبیعت شاید از نگاه شهروندی که با بی‌قیدی زباله خودش را در هر نقطه‌ای رها می‌کند چندان مهم نباشد اما همین بی‌توجهی و عدم‌مسئولیت سبب شده تا امروز ما با فاجعه انبوه زباله‌های رها شده در شهرها، روستاها، جاده‌ها، جنگل‌ها، سواحل دریا، رودخانه‌ها و محیط‌های کوهستانی روبه‌رو باشیم. درواقع کمتر نقطه‌ای را در کشور می‌توان یافت که از بلای زباله در امان مانده باشد. حالا در اقدامی مبارک قرار است بخشی از بازار تهران به همت فعالان محیط‌زیست و شماری از بازاریان علاقه‌مند به محیط‌زیست با همکاری شهرداری منطقه 12از زباله پاکسازی شود. این اقدام بدون شک نقطه عطفی در حفظ محیط‌زیست کلانشهر تهران محسوب می‌شود و تداوم آن که با برنامه‌ریزی مدیریت شهری امکان‌پذیر است، می‌تواند فرهنگ رها نکردن زباله و احساس مسئولیت شهروندی را در قبال شهر و فراتر از آن طبیعت و محیط‌زیست به مرور در مردم کوچه و بازار نهادینه کند.
مدیر گروه دیده‌بان کوهستان با اعلام خبر پاکسازی بخشی از بازار تهران به همشهری گفت: به پیشنهاد چند نفر از کاسبان بازار و گروه دیده‌بان کوهستانِ انجمن کوهنوردان ایران با همکاری شهرداری منطقه 12تهران، امروز (14آبان) که «روز فرهنگ عمومی» نام گرفته بخش‌هایی از بازار تهران با مشارکت جمعی از بازاریان و کوهنوردان شاغل در بازار از زباله پاک می‌شود. عباس محمدی افزود: ‌بازار، قلب اقتصادی و فرهنگی تهران و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ایران است و به همین دلیل بازدید از آن در برنامه‌ اغلب گردشگران داخلی و خارجی است که به این شهر می‌آیند؛ از این‌رو می‌توان بازار را یکی از آینه‌ها‌ی مهم فرهنگ عمومی کشور دانست. او گفت: ریختن زباله به‌ویژه پسماندهای مربوط به بسته‌بندی‌ها در گذرها و سراهای بازار، کم‌وبیش به یک عادت بدل شده است. این عادت ناپسند، فضای تاریخی بازار را مخدوش ساخته و باید با آن مقابله کرد. به گفته محمدی، در سال‌های اخیر با آگاهی‌رسانی فعالان محیط‌زیست و افزایش آگاهی‌های عمومی مردم، محیط بازار پاکیزه‌تر از گذشته شده  اما همچنان ضرورت کار در این زمینه احساس می‌شود. این فعال محیط‌زیست یادآور شد: برنامه‌های پاکسازی از مهم‌ترین و اثرگذارترین فعالیت‌های محیط‌زیستی است که از دیرباز، چه در ایران و چه در دیگر نقاط جهان، بخشی از فعالیت اجتماعی مدافعان محیط‌زیست را شکل داده است. این فعالیت ساده (که البته لازمه‌ آن، ازخودگذشتگی نسبی و تخصیص وقت گرانبهای شخصی است) راهی ساده و عملی برای جذب فعالان اجتماعی و شکل دادن گروه‌های محلی و ملی هوادار محیط‌زیست است.
محمدی تصریح کرد: با اجرای یک برنامه‌ حتی کوچک پاکسازی‌، حس توانمندی و مؤثر بودن در اقدامی مشخص برای بهسازی محیط، به‌دست اندرکاران برنامه القا می‌شود. همچنین اجرای برنامه‌های پاکسازی، نمایش عینی شعار معروف طرفداران محیط‌زیست، «جهانی بیندیشیم و محلی عمل کنیم» است. اگر فقط به مشکلات بزرگ فکر کنیم و در پی «کاری اساسی» باشیم، در عمل نخواهیم توانست هیچ کاری انجام دهیم. او تأکید کرد: کار پاکسازی، گذشته از اینکه می‌تواند محیط کم وبیش کوچک آشنای ما را به وضعی بهتر از وضع موجود ارتقا دهد، کاری آموزشی هم تلقی می‌شود؛ چراکه با جلب توجه دیگران، تلنگری بر وجدان همگانی وارد می‌سازد.
محمدی در عین حال یادآور شد: مشکل زباله، یکی از بزرگ‌ترین مسائل محیط‌زیست ایران است و اجرای برنامه‌های پاکسازی، نوعی «مطالبه» از مسئولان برای چاره‌اندیشی و اقدام برای رفع این معضل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید