• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36505
+
-

ریاست ایرانی یونیکورن تشخیص سرطان

امیرعلی طلاساز، دانش‌آموخته شریف و استنفورد از هم‌مؤسسان گاردنت هلث است که اخیرا توانسته به ارزش بالای یک میلیارد دلار دست پیدا کند و یونیکورن شود

ریاست ایرانی یونیکورن تشخیص سرطان


تشخیص سرطان با آزمایش خون ایده‌ای است که شاید تا به حال به ذهن عده زیادی در دنیا رسیده باشد اما فقط امیرعلی‌طلاساز و یکی از دوستانش بودند که تصمیم گرفتند چنین ایده‌ای را عملی کنند. از 6 سال پیش تا امروز، ایده استارتاپ «گاردنت هلث» راه دراز و پرپیچ و خمی را طی کرده و اخیرا به یکی از یونیکورن‌های دنیای استارتاپی تبدیل شده است. سرعت بالای پیشرفت این ایده استارتاپی و خاص بودن ایده‌ آن، باعث شده امیرعلی طلاساز و تیمش مورد توجه رسانه‌های بسیاری در جهان باشند.


تشخیص سرطان با هوش مصنوعی
به گزارش همشهری، مهم‌ترین هدف استارتاپ «گاردنت‌ هلث» تمرکز بر روش‌های تشخیص سرطان و ساده‌تر کردن آنهاست. جمع‌آوری ابرداده (Big Data) و بررسی دقیق آنها با کمک هوش مصنوعی از روش‌هایی است که در نهایت منجر به روش‌های دقیقی برای تشخیص سرطان خواهد شد. هدف نهایی «گاردنت ‌هلث» این است: تشخیص انواع سرطان با آزمایش خون. برای رسیدن به این هدف، شرکت گاردنت هلث که روش‌های تشخیص سرطان را بهبود داده با «فلتیرون هلث» شرکت دیگری که در حوزه نرم‌افزارهای پزشکی و برنامه‌های‌ ابری فعالیت می‌کند، از مدتی پیش همکاری‌هایی را آغاز کرده تا شیمی‌درمانی عملکرد بهتری داشته باشد.

با همکاری این دو استارتاپ‌، داده‌ها در پلتفرمی یکسان گردآوری می‌شود و پزشکانی که از نرم‌افزار «فلتیرون هلث» استفاده می‌کنند، می‌توانند روال پیشرفت یا بهبود سرطان را در نمونه‌های مشابه بازبینی کرده و از شیوه‌های جدیدتری برای درمان استفاده کنند. پزشک با استفاده از این داده‌ها می‌تواند ببیند که یک تومور خاص با ساختار ژنتیک ویژه چطور به نوع ویژه‌ای از درمان پاسخ می‌دهد.



بررسی دقیق DNA
هلمی التوکی، از مدیران گاردنت هلث می‌گوید: با این روش می‌توان سرطان را پیش از آنکه تومور شکل بگیرد یا درحالی‌که غده سرطانی در مراحل اولیه پیشرفت است، شناسایی کرد؛ کاری که در شرایط مشابه انجام دادن آن بسیار دشوار است. هدف نهایی آنها این است که افراد در تست‌ خون‌های سالانه‌شان که چربی، قند خون و... را می‌سنجند، درباره احتمال ابتلا به سرطان نیز اطلاعاتی به‌دست بیاورند. «التوکی» می‌گوید: «در مراحل ابتدایی که سرطان در حال شکل‌گیری است و عموما غده‌ای تشکیل نشده، در داخل ساختار دی‌ان‌ان ساختارهای معیوب تشکیل می‌شود. با بررسی این ساختارها می‌توان احتمال سرطانی شدن بیمار را در آینده پیش‌بینی کرد و جلوی آن را گرفت.»‌ آنها ادعا می‌کنند که این روش پیشگیری و درمان اولیه، شانس بهبودی را هزار تا 10 هزار برابر بیشتر  می‌کند.



این خبر را به اشتراک بگذارید