• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36460
+
-

درگذشت پدرخوانده سینمای هنگ‌کنگ

ریموند چاو معروف به غول سینمای هنگ‌کنگ، خالق «بروس‌ لی»، «جکی چان» و «سوی هارک» از مطرح‌ترین بازیگران در عرصه سینمای رزمی بود

درگذشت پدرخوانده سینمای هنگ‌کنگ

آرش نهاوندی/مترجم

«ریموند چاو» که در هنگ‌کنگ او را با عنوان پدر‌خوانده صنعت سینمای این کشور می‌شناسند و  بروس لی و جکی چان را به عنوان بازیگران مطرح به دنیای سینمای رزمی معرفی کرده بود، در 91سالگی درگذشت. او همچنین یکی از بنیانگذاران کمپانی تولید و پخش فیلم «گولدن هاروست» بود. چاو تا پیش از بازنشستگی در سال2007 بیش از 600فیلم تولید کرده بود. پس از اعلام خبر درگذشت ریموند چاو، همکاران وی در صنعت فیلمسازی یاد او را گرامی داشتند و اعلام کردند که «چاو» نقشی کلیدی و تعیین‌کننده در ارتقای سینمای هنگ‌کنگ داشته است. شانون لی، دختر بروس لی نیز در پیامی در اکانت توییتر خود از نقش چاو در ستاره‌شدن بروس لی تقدیر کرده است. او در پیام خود اینچنین نوشته است: ریموند، از شما به دلیل اینکه برای بروس لی ‌جوان شانس مطرح‌شدنش را ایجاد کردید و به رویایش تحقق بخشیدید، تشکر می‌کنم. 
چاو و ظهور بروس لی و جکی چان
او در ابتدا بروس لی را در سال 1971 با فیلم «رئیس بزرگ» که با نام «مشت‌های خشم» روانه بازار شد، به سینمای جهان معرفی کرد. بروس لی پس از ساخت این فیلم به عنوان یک بازیگر افسانه‌ای در عرصه سینمای رزمی مطرح شد. این فیلم پس از اکران، رکوردهای باکس آفیس در هنگ‌کنگ و سایر نقاط جهان در سال 1971را شکست.  «چاو» سپس 2 فیلم معروف دیگر بروس‌لی با نام «راه اژدها» و «اژدها وارد می‌شود» را تولید کرد. فیلم اژدها وارد می‌شود، اولین همکاری یک استودیوی فیلمسازی هنگ‌کنگی با هالیوود بود.
چاو به موفقیت‌های خود در عرصه سینما با جکی چان با ساخت فیلم «استاد بزرگ» در سال 1980 ادامه داد. در سال 2011 چاو جایزه «دستاورد تمام عمر» را در مراسم جوایز فیلم آسیا دریافت کرد. 
منابع: نیوز 18و استار آنلاین

این خبر را به اشتراک بگذارید