• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36368
+
-

هیاهو برای هیچ

بازتاب
هیاهو برای هیچ

‎بهرام قاسمی | سخنگوی وزارت خارجه‎

مشهور است که 40سالگی، دوران بلوغ و اوج کمال است. اینک در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران، شاهد بلوغ و به کمال‌رسیدن آحاد مردم، کشور و نظام در بسیاری از زمینه‌ها، ازجمله کمال در تدبیر هستیم. جمهوری اسلامی ایران امروز به آنچنان درجه‌ای از ثبات و استحکام و خودباوری و خوداتکایی رسیده که در مقابل بزرگ‌ترین قدرت هژمونیک و سلطه‌طلب تاریخ، نه‌تنها سرخم نکرده بلکه توانسته با سیاستی مدبرانه، هوشمندانه و مبتنی بر منافع ملی، ایالات متحده آمریکا را در اجرای راهبرد ضدایرانی‌اش که به قول خودشان شدیدترین و سنگین‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ محسوب می‌شود، ناکام گذارد. از سوی دیگر، درآستانه چهلمین سال دشمنیِ بی‌منطق و افسارگسیخته آمریکا علیه مردم و نظام اسلامی ایران، شاهد بالاترین درجه خصومت‌ورزی نابخردانه و کورکورانه و بیشترین حد تهدید، تحدید و تحریم از سوی آمریکا علیه ایران و ایرانیان هستیم. لذا آمریکایی‌ها نیز در تهدید و تحریم و القای ایران‌هراسی و تلاش برای ایران‌آزاری به درجه کمال و بالاترین حد قابل تصور رسیده‌اند. اما نتیجه این همه جنجال، فشار، شانتاژ، فضا‌سازی‌ منفی، جنگ روانی و در یک کلام ایران‌هراسی چیزی نیست جز هیاهو برای هیچ!

‎برای روشن‌تر شدن موضوع اجازه دهید مثال ساده‌ای از الگوی تبلیغات که اتفاقا خود آمریکایی‌ها مبدع و مبتکر آن هستند، بیاوریم. در آمریکا گفته می‌شود برای تولید و عرضه یک کالا یک دلار خرج کن و 99دلار تبلیغ! اساسا دیپلماسی رسانه‌ای بخش بسیار مهمی از سیاست خارجی آمریکا را تشکیل می‌دهد و آمریکایی‌ها با بهره‌گیری از ابزارهای متنوع و متعددی که در سطح داخلی و بین‌المللی در اختیار دارند، تلاش می‌کنند مفاهیم و ایده‌ها و سیاست‌های مورد نظر خود را از طریق تصویرسازی و گفتمان‌سازی‌، القا کنند. به‌عبارت دیگر، بخش قابل‌توجهی از سیاست‌ها و اقدامات دولت آمریکا، فضاسازی تبلیغاتی و جنگ روانی است. این امر به‌خصوص در مقابل ایران ظرف 40سال گذشته به‌طور تمام و کمال به‌کار بسته شده است. این به‌معنای نفی سیاست‌های خصمانه آمریکا و تأثیرات عینی و عملی آن نیست؛ چراکه خصومت‌ورزی آمریکا به‌خصوص در چند‌ماه اخیر به‌هرحال هزینه‌های مادی و اقتصادی سنگینی بر اقتصاد و معیشت مردم ایران تحمیل کرده، ولی سخن درباره ادعاهای مبالغه‌آمیز مانند به صفر رساندن صادرات نفت، قطع کامل ارتباطات اقتصادی، به انزوا کشاندن ایران و نهایتا تسلیم یا فروپاشی است.

‎با نزدیک شدن به موعد 4نوامبر (13آبان) که دولتمردان آمریکایی در طول 6ماه گذشته به کرات و در بالاترین سطح ممکن، وعده آغاز شدیدترین و سنگین‌ترین تحریم‌ها را می‌دادند، مشخص شد آن همه ادعا در واقع هیاهو برای هیچ بود و آن کوه آمریکایی‌ها که باید کار دیگری می‌کرد شاهکار دیگری آفرید چراکه از یک‌سو آنها از راهبرد تحمل صفر (به صفر رساندن همه مراودات و مبادلات به‌خصوص تجارت نفت) عقب نشسته‌اند و دست‌کم فعلا 8کشور را مستثنی کردند و از تحریم سوئیفت نیز پا پس کشیدند و برعکس به تشدید جنگ روانی گسترده‌تر برای ایجاد نگرانی در مردم غیور ایران پرداختند. درواقع آمریکایی‌ها هر آنچه در توان داشتند و می‌توانستند، انجام دادند. اما بدون هیچ‌گونه مبالغه و اغراقی باید گفت آنها مقهور هوشمندی سیاسی و قدرت دیپلماسی و درایت دولتمردان و شجاعت ملت بزرگ و رشید ایران شدند. سیاست و درایت جمهوری اسلامی ایران امروز و در این مرحله، به درجه‌ای از کمال رسیده که می‌تواند با حفظ اصول و ارزش‌های خود، با استفاده از ابزارهای سیاسی و حقوقی و بین‌المللی، در مقابل خصومت‌ورزی و زورگویی آمریکا و متحدین منطقه‌ای‌اش به‌خصوص رژیم جنایتکار و اشغالگر صهیونیستی بایستد و از حقوق حقه خود دفاع کند. این مردم و این ملت و تمامی زنان و مردان این سرزمین اطمینان دارند که ملت بزرگ ایران با صبر و استقامت، فداکاری، درایت و خونسردی و با اتکال به نصرت الهی، پیروزمندانه از این گردنه دشوار عبور خواهند کرد و دیری نخواهد پایید که با استفاده از تمامی سازوکارهای ایرانی و مبتنی بر هوش و ذکاوت و خردمندی تاریخی ایرانیان تمامی بدخواهان و بدحالان و معاندان این مرزوبوم و مردم، ناکام کردار غیرانسانی و خصمانه خود خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید