مدرسههای سست
رئیس شورای شهر سنندج : اگر مدیران و مردم دستبهدست هم بدهند و از تمام ظرفیتهای موجود استفاده کنند در تجهیز و ترمیم مدارس میتوانند موفق باشند
روزیتا قادری | سنندج- خبرنگار:
یکی از نگرانیها و مشکلات روستاییان شهرستان سنندج از وضعیت آموزشی است. این مشکلات از امکانات و تجهیزات گرفته تا استحکام مدارس، در اول مهر هر سال خود را نشان داده است، در همین روزهای اول پاییز روستاییان با کمبود معلم، کمبود امکانات آموزشی، کمبود کلاس درس، مدارس بافت فرسوده، نواقص کتاب درسی و بسیاری از موارد دیگر روبهرو هستند. بر این اساس شوراهای بخش شهرستان سنندج بهعنوان نماینده و برآمده از جامعه روستایی منطقه، با اشراف بر مشکلات روستاها به برخی از معضلات و دغدغههای اهالی روستاها در حوزه آموزش اشاراتی دارند.
دشواریهای ادامه تحصیل
عضو شورای «روستای نیر» از توابع بخش سیروان میگوید: قبل از ارائه مشکلات و دغدغههای حوزه آموزشی روستاهای شهرستان سنندج، لازم است از شورا بابت تاسیس فضاهای جدید آموزشی و ورزشی، سازماندهی بهموقع نیروها و آسانسازی نقل و انتقالات نیروهای آموزش و پرورش در بخش روستاها که توانسته گوشهای از مشکلات این مردم را رفع کند، قدردانی کنیم.
«صفیار منبری» بیان میکند: با وجود برخی مشکلات در حوزه آموزش و پرورش در بخشهای شهرستان سنندج، متاسفانه ادامه تحصیل دانشآموزان این منطقه را ناهموار کرده است.
منبری در ادامه عنوان میکند: با توجه به اینکه ابتدای ماه مهر در هر جایی از دنیا دانشآموزان و اولیا با شور و اشتیاق به استقبال سال تحصیلی جدید میروند، اما در 22 روستای بخش سیروان با استقبال مشکلات به فضاهای آموزشی وارد میشوند، چراکه مدارسی مانند «زانیاران» و «بدر» روستای نیر 80 میلیون تومان هزینه لولهکشی، گاز، انشعاب و کنتور دارد، اما به دلیل نبود اعتبار و تنگدستی اولیا با شروع فصل سرما هنوز فاقد
سوخت گاز هستند.
بدعهدی پیمانکاران در ساخت مدارس
عضو شورای روستای نیر از توابع بخش سیروان میگوید: برخی از مشکلات مانند بدعهدی پیمانکاران در ساخت مدارس و نیمهتمام رها کردن آن دهها خطرات متعدد برای دانشآموزان به وجود میآورد. همچنین مدارس بخش سیروان مانند روستاهای «میحراب»، «نیر»، «وسی» و... که از سال 64 ساخته شدهاند ایزوگام و امنیت کالبدی ندارند. کمبود نیرو در تمامی مقاطع بهویژه دوره اول و دوم دبیرستان که با گذشت یک ماه از سال تحصیلی هنوز اکثر کلاسهای درس در روستاهای بخش تنگیسر، گلین، نزار و... خالی از معلم است، نبود تجهیزات و امکانات برای دبیران و مدیران مدارس که در شرایط نامناسب جوی نمیتوانند یک شب را در روستا اقامت کنند و بسیاری از موارد دیگر فقط گوشهای از مشکلات هستند.
خطرات تردد جادهای برای دانشآموزان
عضو دیگری از شورای شهرستان سنندج در گفتوگو با همشهری میگوید: بخش کلاترزان و بخش سیروان از توابع شهر سنندج ظرفیتهای بالایی در کشاورزی و باغداری منطقه دارد، لذا نیاز است برای جلوگیری از خطرات تردد جادهای برای دانشآموزان و وجود علاقه و استعداد جوانان و پتانسیل موجود این مناطق، یک باب هنرستان کشاورزی ساخته شود.
«اکبر عبدی» به مشکلات حوزه آموزشی اشاره و عنوان میکند: کمبود سرانه سالانه مدارس، بیتوجهی و نظارت معلمین بر عملکرد و رفتار دانشآموزان، کمبود معلم و نیروهای متخصص، تردد معلمین که خود باعث بیحوصلگی در مدارس میشوند، کمبود وسایل ورزشی در مدرسه - حتی دریغ از یک توپ فوتبال- همچنین واگذاری ساختمان مدارس فرسوده در اختیار دهیاریها برای استفاده از عموم از جمله سالن ورزشی آنها و بسیاری از درخواستها و مشکلات دیگر که امیدواریم به آنها توجه ویژهای شود.
کیفیت پایین فضاهای آموزشی
رئیس شورای شهرستان سنندج نیز درباره مشکلات آموزشی این مناطق میگوید: به عنوان نماینده 4 بخش سیروان، کلاترزان، حسینآباد و مرکزی و 2 شهر شویشه و شهر حسینآباد واقف به مشکلات و نگرانی مردم در حوزه آموزش و پرورش هستم و لازم است متولیان امر توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
«منوچهر جمشیدنژاد» در ادامه بیان میکند: فضاهای آموزشی از نظر کیفیت در سطح پایینی قرار دارد و باید این سوال را پرسید که کدام سازمان دولتی و متولی جوابگوی مرگ دانشآموزان کردستانی است، لذا معتقدم همه ما در برابر مرگ «دنیا ویسی»ها دانشآموز روستای گرماش که بر اثر ریزش دیوار مدرسه جان باخت مسئولیم. وی عنوان میکند: اگر مسئولان، مدیران و مردم دستبهدست هم بدهند و از تمام ظرفیتهای موجود از قبیل شورا و دهیار در روستاها استفاده کنند، در تجهیز و ترمیم مدارس میتوانند موفق باشند، پس باید نقش آنها در همکاری با سازمانها جدی
گرفته شود.
رئیس شورای شهرستان سنندج میافزاید: به عنوان رئیس شورای اسلامی شهرستان سنندج این موضوع را تاکید میکنم که همه شوراهای شهر و روستا آمادگی هرگونه همکاری با آموزش و پرورش نواحی شهرستان را دارند و آموزش و پرورش هم از اعضای شوراهای شهرستان سنندج دعوت کند که در جلسات مربوطه و اساسی حضور داشته باشند، اگرچه تا به حال این اتفاقنیفتاده است.
مشکلات اداره آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در گفتوگو با همشهری اظهار میکند: با توجه به اینکه اکثر روستاهای استان به علت تعداد کم دانشآموز، مقررات، امکانات مادی، فیزیکی و انسانی اجازه تشکیل کلاس با تعداد دانشآموزان کم را به ما نمیدهد، لذا در روستاهای نامبرده منطقه از تعداد دانشآموز لازم برخوردار نیستند. «رشید قربانی» میگوید: در هیچ جای کشور مقدور نیست که برای یک یا 2 کلاس چند نفره در دوره متوسطه مناطق روستایی، 10 معلم تخصصی برای دروس اختصاص داد، چراکه نه مقرون به صرفه است و نه مقررات اجازه این کار را میدهد. مسئولیت ساخت، توسعه و تجهیز مدارس و تامین سیستمهای گرمایشی نیز بر عهده سازمان نوسازی مدارس است و بر این اساس اعتبارات ملی از طریق فرمانداری در کمیته برنامهریزی شهرستان یا اعتبارات استانی در اختیار این سازمان قرار میگیرد. همچنین 158 پروژه نیمهکاره در استان وجود دارد که معمولا از اعتبارات ملی و استانی که در 4 سال گذشته در اختیار نوسازی قرار گرفته است، عمدتا صرف تکمیل آنها شده است و بعد از تکمیل آنها پروژههای جدید آغاز میشود.
وی میافزاید: تشکیل مدارس شبانهروزی و خوابگاه مرکزی، تامین و تهیه سرویس ایاب و ذهاب با هدف تجمیع دانشآموزان روستاهای کمجمعیت و پراکنده و بهرهمندی آنان از امکانات فیزیکی مناسب بهویژه معلمان تخصصی صورت میگیرد که در این شرایط همه میتوانند از آن بدون هیچ محدودیتی بهرهمند شوند، لذا تاکید میشود با تعداد کم دانشآموز در مناطق روستایی نیز دبیرستان دوره متوسطه دایر شود، اگرچه مردم باید بپذیرند امکان تخصیص نیروی انسانی متخصص بهراحتی امکانپذیر نیست. مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در ادامه بر ضرورت انس هرچه بیشتر دانشآموزان با مساجد و قرآن تاکید و عنوان میکند: برنامهای به صورت ملی تهیه شده است که امیدواریم در آینده ارتباط دانشآموزان با مساجد مطلوبتر خواهد شد. همچنین با همکاری اولیا و دفتر نماینده ولیفقیه در استان، کتابهای موضوعی قرآن در سطح گستردهای تهیه و در آینده این هدف به نحو مطلوبی عملیاتی خواهد شد.
وی در پایان با اشاره به ارتقای کیفیت تحصیلی دانشآموزان استان در چند سال اخیر میگوید: ارتقای جایگاه استان در کنکور سراسری از رتبه 16 در سال 93 به رتبه 10 در سال 96 رسیده است، کسب رتبه اول کشوری در المپیاد نانو، کسب رتبههای برتر در جشنوارههای جوان و نوجوان خوارزمی، مسابقات فرهنگیهنری و پرسش مهر و ارتقای جایگاه ورزش دانشآموزی استان از رتبه 28 کشور در سال 92 به رتبه 7 کشوری در
سال 97 را بیانگر ارتقای کیفی تحصیلی، فرهنگی و ورزشی دانشآموزان دانست.
حادثه روستای گرماش
«رشید قربانی» مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان به حادثه روستای گرماش اشاره و بیان میکند: ظاهرا از چند سال پیش مسئولان وقت و فعلی آموزش و پرورش ناحیه 2 سنندج برای این مدرسه و دهها مدرسه دیگر با اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کردستان مکاتبه کرده که نسبت به مقاومسازی آن اقدام شود، اما نوسازی مدارس استان برای این روستا و بسیاری موارد دیگر پاسخ «قابل بهسازی نیست و باید در برنامه تخریب و بازسازی آینده قرار گیرد» داده شد؛ باید تدبیری اندیشیده شود، چراکه شاید سالها اعتباری برای ساخت این مدرسه و سایر مدارس تامین نشود پس باید اقدامات حفاظتی مختصر با همکاری شهرستان انجام میشد.