• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36297
+
-

تردد نابسامان وانت‌بارها در تبریز

رئیس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی: شهروندان در تماس با پلیس خواستار برخورد با وانت‌بارهای میدان لاله، سه‌راهی ولی‌عصر و مرکز شهر هستند

گزارش
تردد نابسامان وانت‌بارها در تبریز

مجتبی خدایی| تبریز – خبرنگار:

بلاتکلیفی، واژه‌ای آشنا برای تبریزی‌ها؛ زمانی که نیاز دارند یک بار کوچک را جابه‌جا کنند. آنها یا باید وسیله شخصی خود را به عنوان یک وانت‌بار به کار بگیرند یا برای یافتن یک وانت‌بار خالی راهی خیابان‌ها و چهارراه‌ها شده و برای همه خودروهای باربری دست تکان دهند، شاید یکی از آنها را برای جابه‌جا کردن بارشان پیدا کنند.

از سوی دیگر وانت‌بارها هم برای پیدا کردن مشتری، بار و هر کاری که لقمه‌نانی برایشان فراهم کند با مشکلات عدیده‌ای مواجهند. آنان باید ساعت‌ها در خیابان‌ها چرخ بزنند تا باری پیدا شود و جابه‌جا کنند. این موضوع موجب اتلاف وقت و سوخت از یک‌سو و ایجاد ترافیک از سوی دیگر در شهر می‌شود.

در سال‌های اخیر هریک از دستگاه‌های متولی مانند شهرداری و پلیس راهور اقدام به ساماندهی این مشکل کرد‌ه‌اند، اما با همکاری نکردن برخی نهادها یا ناپخته بودن طرح‌ها راه به جایی نبرد و برخی صاحبان وانت‌بارها چاره کار را در فروش میوه و تره‌بار در کنار خیابان‌ها برای کسب درآمد دیده‌اند. تدبیری که شاید برای آنها به کسب روزی ختم شده، اما راه‌بندهای طولانی را در شهر به وجود آورده است. 


تعیین محلی نامناسب برای وانت‌بارها 

یکی از صاحبان وانت‌بار که در خیابان استاندارد واقع در شرق تبریز منتظر رسیدن مشتری برای حمل‌و‌نقل بار است، می‌گوید: این خیابان هرچند خلوت بوده و توقف وانت‌بارها مشکلی برای دیگر خودروها ایجاد نمی‌کند، اما برای وانتی‌ها هم محل مناسبی برای توقف و پیدا کردن مشتری نیست چراکه عملا این خیابان خارج از دید و دسترس کسانی است که نیاز به وانت‌بار دارند و نمی‌توان چندان به پیدا کردن مشتری امیدوار بود.

«محمود حجتی» درباره این‌که چرا با توجه به مشکلات مطرح‌شده باز هم در این محل توقف کرده است، می‌گوید: عملا چاره دیگری هم نداریم، چراکه با توقف در خیابان‌های دیگر که شلوغ و مقصد افراد متقاضی وانت هستند و باری برای حمل دارند، با اعمال قانون پلیس مواجه می‌شویم. یکبار جریمه خودرو برابر با درآمد دو بار جابه‌جایی بار است. پس همینجا منتظر می‌مانیم و روزی یک و حداکثر دو بار مشتری پیدا 
می‌کنیم.


عدم امکان استفاده از وانت‌بار در میدان لاله تبریز

یکی از مصالح‌فروشان میدان لاله در غرب این شهر می‌گوید: از چند دهه قبل میدان لاله و اطراف آن محل توقف وانت‌بارها بوده و حتی مصالح ساختمانی بر روی این وانت‌بارها فروخته می‌شد، اما بعدها تعدادی مغازه در این محل احداث شد و کار مصالح‌فروشی در اطراف این میدان رونق گرفت. با افزایش تردد خودروها وانت‌بارها جایی در این میدان ندارند.

«امیر کاهی» با اشاره به این موضوع که ممانعت از توقف وانت‌بارها در این محدوده موجب از رونق افتادن کسب و کار آنان هم شده است، بیان می‌کند: اگر شهروندی به‌راحتی نتواند وانتی برای حمل مصالح خریداری‌شده تهیه کند، طبیعی است که از محل دیگری خرید خود را انجام می‌دهد.

وی بیان می‌کند: در حال حاضر با چند مالک وانت به صورت تلفنی کار می‌کنیم که آنها هم در برخی موارد در دسترس نیستند یا بار دیگری برای جابه‌جایی دارند، در این شرایط مشتری‌ها بلاتکلیف می‌مانند و از خرید منصرف می‌شوند. برخی از وانت‌بارها به علت کمی بار به مشاغل دیگر و فروش مواد مختلف پشت وانت روی آورده‌اند که البته درآمد زیادی هم برای آنان ندارد. 


بازگشت شرکت‌های حمل‌و‌نقل بار سبک به تبریز

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار شهرداری تبریز با بیان این‌که حمل بار به وسیله خودروهای باری بزرگ مانند کامیون و خاور در تبریز از سال‌ها قبل در قالب شرکت‌های حمل‌و‌نقل بار صورت می‌گیرد، بیان می‌کند: این بارها عمدتا شامل اثاثیه منزل می‌شود که در حال حاضر ساماندهی شده و شرکت‌های دارای مجوز در این زمینه فعالند. این ساماندهی و حضور فعال شرکت‌های باربری باید به خودروهای باری کوچک مانند وانت و نیسان هم تسری پیدا کند.

«فاضل نادری» ادامه می‌دهد: البته تعداد خودروهای باری بزرگ و متوسط به مراتب کمتر از خودروهای باری کوچک در تبریز است و مجموع خودروهای باری سبک و سنگین به حدود 61 هزار دستگاه می‌رسد. 
سهم خودروهای باری کوچک بسیار بزرگ‌تر بوده و ساماندهی این وانت‌بارها هم مشکلات خاص خود را دارد. وی عنوان می‌کند: ناهماهنگی میان دستگاه‌های مختلف موجب شده تا نتوان بر این مشکل در تبریز غلبه کرد و به همین دلیل جلسات هماهنگی متعددی برگزار می‌شود تا بتوانیم راهبرد مشخصی داشته باشیم.

وی تاکید می‌کند: برای کاهش مشکلات در زمینه ساماندهی، حضور و همراهی نیروی راهور در اعمال قانون و جابه‌جایی خودروهای متخلف بسیار ضروری است. 
این مسئول فرهنگسازی و آموزش را نیاز اساسی در کنار مسائل سازماندهی عنوان می‌کند و می‌گوید: شهرداری تبریز تاکید بسیاری دارد تا حمل تمام بارهای کوچک در تبریز به وسیله شرکت‌های شناخته‌شده باشد و شهروندان با یک تماس تلفنی از خدمات مطمئن وانت‌بارها بهره‌مند شوند. ضمن این‌که این اقدام موجب عدم اتلاف زمان، کاهش ترافیک و افزایش راندمان خودروهای باری هم می‌شود.


کنترل ترافیک و نظارت به صورت مکانیزه 

رئیس پلیس راهور استان با بیان این‌که کاهش حضور فیزیکی ماموران راهور در معابر و خیابان‌ها و استفاده بیشتر از دوربین‌ها و خودروهای دارای دوربین پلیس در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفته است، عنوان می‌کند: سهم وانت‌بارها در تخلفات منجر به ترافیک و سد معبر در تبریز به صورت محسوسی افزایش داشته است. جرایم متعددی شامل حال آنان می‌شود که توصیه می‌کنیم برای دریافت تسویه خلافی خودرو به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنند. 

«ناصر میکائیلی» ادامه می‌دهد: با وجود برخورد متناوب و اعمال قانون این تخلفات همچنان ادامه دارد که در مواردی پلیس مجبور به انتقال خودرو به پارکینگ می‌شود. با توجه به این‌که اغلب مالکان وانت‌بارها افرادی با درآمد پایین هستند، تلاش پلیس بر مماشات با آنان و ایجاد زمینه برای کسب درآمد آنهاست. در این زمینه آماده همکاری با مسئولان شهری و شورای سازمان حمل و نقل بار هستیم.
وی تاکید می‌کند: در پاره‌ای از موارد مشکلاتی برای بازرسان شهرداری در مواجهه با وانت‌بارهای متخلف به وجود می‌آید که در این زمینه برخورد جدی‌تری لازم بوده و هماهنگی‌های لازم از طریق تماس‌های فی‌مابین بازرسان و پلیس راهور صورت می‌گیرد تا خللی در عبور و مرور شهر ایجاد نشود.

میکائیلی بیان می‌کند: در حال حاضر در برخی میادین مهم شهر از جمله میدان لاله، سه‌راهی ولیعصر و مرکز شهر توقف وانت‌بارها برای خدمات‌دهی به شهروندان نه‌تنها موجب رفاه حال آنان نمی‌شود، بلکه ترافیک‌های سنگینی ایجاد می‌کند و این خود شهروندان هستند که در تماس با پلیس خواستار برخورد با این وانت‌بارها هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید