• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36293
+
-

پای درس طبیعت


لیلا مهتدی| خبرنگار:

 کودکان در مدارس طبیعت با چوب، خاک و آب بازی می‌کنند، از درخت بالا می‌روند و با حیوانات اهلی، بازی می‌کنند و فارغ از دنیای مدرن و آپارتمانی امروز، جهان جدیدی خلق می‌کنند و صلح و عشق می‌آموزند.

ایده راه‌اندازی مدارس طبیعت بر این حقیقت استوار است که لوازم و شرایط بازی‌های طبیعی و دیرینه کودکان در اختیار نسل امروز قرار گیرد تا علاوه بر بالارفتن توانایی‌ها و خلاقیت‌شان، حافظان محیط‌‌ زیست آینده باشند.

حدود سال 95 بود که شاهد راه‌اندازی مدرسه طبیعت نسیم همدان همراه با تیم تسهیل‌گر توانمند آن بودیم که تمام همت خود را برای شادی، ایمنی و رشد کودکان این دیار به کار گرفتند.
عبدالحسین وهاب‌زاده، بنیانگذار مدارس طبیعت در ایران، در مراسم افتتاح مدرسه طبیعت همدان، گفته بود: «آرمان من این است که مدارس طبیعت جایگزین مدارس ابتدایی شوند.»

نکته قابل توجه این است که سازمان حفاظت محیط‌‌ زیست کشور ‌مجوز فعالیت مدارس طبیعت کشور را صادر کرد و در آن زمان مسئولان سازمان اذعان داشتند که فعالیت این مدارس و ظرفیتی که اکنون مشغول کسب تجربه در این بستر است، ‌فرصت مغتنم و ارزشمندی برای محیط‌‌ زیست خواهد بود؛ اما سیاست‌ها با آمدن رئیس جدید سازمان حفاطت محیط‌‌ زیست کشور در سال جاری دستخوش تغییراتی شد.

با توجه به اثرگذاری ماهیت فعالیت این مدارس و درخواست برای افزایش این نوع خدمات از سوی مردم همدان بهتر است مسئولان امر نه تنها اداره کل حفاظت محیط‌‌ زیست استان، بلکه استانداری، بهزیستی، آموزش‌وپرورش و تمامی نهادهای اثرگذار به صورت جدی وارد میدان شوند تا شهر همدان پایلوت اجرای اقدامات زیست‌محیطی در حوزه کودک و طبیعت باشد.

مدرسه طبیعت قلمرو خاصی برای کودکانمان محسوب می‌شود؛ در این فضا که همراه با تعاملات کودکانه و کنجکاوانه است، تجربه لمس همه عناصر طبیعت از جمله آب، خاک، سنگ، چوب، گیاه و حیوان وجود دارد که انتظار می‌رود این قلمرو را برای کودکمان تنگ‌تر نکنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید