• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36285
+
-

بهره‌برداری از 4پروژه عمرانی درتهران

زیرگذر یادگار امامره، پل امام رضاع، ایمن‌سازی‌ پل خرازی و پل مدیریت ازجمله پروژه‌هایی است که به‌زودی تکمیل می‌شود

بهره‌برداری از 4پروژه عمرانی درتهران

محمود مولایی/خبر‌نگار

احداث،روان‌سازی و بهسازی 4پروژه عمرانی در شهر تهران  طی روزهای آینده به پایان می‌رسد. با احداث زیرگذر جنوب‌به‌جنوب بزرگراه یادگار امام(ره) قرار است 3گردش مهم ترافیکی، یعنی گردش جنوب‌به‌جنوب، جنوب‌به‌غرب و شرق‌به‌جنوب تأمین شود. احداث پل دوربرگردان غرب‌به‌غرب بزرگراه امام رضا(ع) باعث تسریع گردش‌های ترافیکی در محدوده طرح، کاهش ترددهای اضافی و در نتیجه تقلیل زمان سفر و صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد شد. در عین حال، ایمن‌سازی پایه‌های پل بزرگراه شهید خرازی در تقاطع با رودخانه وردآورد که در محل عبور آب است، تأثیر زیادی در مقاوم‌شدن پایه‌های پل، هنگام سیلاب خواهد داشت. عملیات اجرایی مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل تقاطع چمران- مدیریت به‌عنوان پروژه چهارم به‌زودی به پایان می‌رسد.


حفاظت در مقابل سیلاب
رودخانه وردآورد از رشته کوه‌های البرز سرچشمه گرفته و پس از عبور از محدوده روستاهای وردیج و واریش، در امتداد شمالی- جنوبی، اراضی مناطق 21و 22 شهرداری تهران را پشت سرگذاشته و به سمت پایین‌دست ادامه مسیر می‌دهد. با توجه به اینکه پایه‌های پل‌های تقاطع بزرگراه شهید خرازی در داخل رودخانه مذکور احداث شده، حفاظت از آنها مقابل سیلاب، یکی از پروژه‌های شرکت خاکریزآب طی سال‌های اخیر بوده است. برای همین، تکمیل پروژه ساماندهی و احیای رودخانه وردآورد در بخش بالادست تقاطع بزرگراه شهید خرازی، عملیات حفاظت و ایمن‌سازی پایه‌های پل این تقاطع در دستورکار قرار گرفت. طول محدوده اجرای پروژه بیش از 220متر است و برای اجرای آن علاوه بر 12هزار مترمکعب خاکبرداری، بیش از 6800 مترمکعب عملیات گابیون‌بندی کف و دیواره‌های رودخانه انجام شده است. هدف از اجرای پروژه، پایدارسازی پایه‌های پل‌های شرقی- غربی بزرگراه شهید خرازی روی رودخانه وردآورد است.
مشخصات عملیات 
 خاکبرداری: 12هزار مترمکعب
 سنگریزی پشت دیواره‌ها: هزار مترمکعب
 گابیون‌بندی: 7هزار مترمکعب
 اجرای ژئوتکستایل: 10هزار مترمربع
 هزینه تقریبی: 2میلیارد تومان

روان‌سازی و کاهش بار ترافیکی


در شرایطی که پهنه غربی شهر تهران هنوز از یک بزرگراه پیوسته شمالی- جنوبی بی‌بهره مانده است، احداث ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) و اتصال آن به میدان فتح، می‌تواند روند تردد وسایل نقلیه در این محدوده را سامان بخشد. در واقع پروژه زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام(ره) با نیم‌نگاهی به توسعه آتی این معبر بزرگراهی، به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است. دوربرگردان جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام(ره) که در شمال خیابان آزادی قرار دارد، 3گردش مهم ترافیکی در محل تقاطع، شامل گردش‌های جنوب به جنوب، جنوب به غرب و شرق به جنوب را تأمین خواهد کرد و این امر با توجه به طرح‌های پیش‌بینی شده برای توسعه بزرگراه یادگار امام(ره) و اتصال آن به میدان فتح، از اهمیت بسزایی برخوردار است. این زیرگذر شامل 3مقطع اجرایی است. بخش زیرگذر که به‌صورت دال درجا احداث شده است، 115متر طول داشته و زیر بزرگراه یادگار امام(ره) (نبش خیابان زنجان شمالی) قرار دارد. رمپ ورودی به طول 140متر در ضلع شرقی بزرگراه و جنب خیابان زنجان شمالی احداث شده است. رمپ خروجی نیز شامل مسیری 190متری بوده و در ضلع غربی بزرگراه (بخش حدفاصل بوستان نسترن تا خیابان تیموری غربی) واقع شده است. با بهره‌برداری از زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام(ره)، علاوه بر روان‌سازی جریان عبور و مرور در این بزرگراه شمالی- جنوبی، بار ترافیک در تقاطع غیرهمسطح بزرگراه‌های یادگار امام(ره) و شیخ فضل‌الله نیز کاهش می‌یابد. ایجاد دسترسی از شرق خیابان آزادی به جنوب بزرگراه یادگار امام(ره) و تسهیل ارتباط مسیر جنوب بزرگراه یادگار امام(ره) به غرب خیابان آزادی، از دیگر کارکردهای ترافیکی پروژه به‌شمار می‌رود.
مشخصات عملیات 
  خاکبرداری: 30هزار مترمکعب
  خاکریزی: 7600مترمکعب
  بتن‌ریزی: 6800مترمکعب
  آسفالت: هزار تن
  هزینه تقریبی: 12میلیارد تومان

جلوگیری از گردش‌های اضافی



تقاطع غیرهمسطح بزرگراه امام رضا(ع) با بزرگراه شهید نجفی رستگار که به تقاطع ثامن موسوم است، شامل 5پل روگذر و یک مسیر زیرگذر می‌شود. گرچه بخش عمده اقدامات سازه‌ای در مورد پل‌های تقاطع ثامن به اتمام رسیده اما پل دوربرگردان غرب به غرب بزرگراه پیش از سایر بخش‌های پروژه آماده بهره‌برداری شده است. اصلاح هندسی و بهسازی بزرگراه امام رضا(ع) همزمان با فاز نخست پروژه انجام شده است تا شرایط لازم برای گشایش ترافیکی پل دوربرگردان غرب به غرب فراهم شود. این پل به طول 100متر و عرض 8 متر، امکان تردد ایمن خودروها در یک خط عبوری را تأمین می‌کند. مراحل احداث این دوربرگردان غیرهمسطح، همزمان با اصلاح هندسی بزرگراه امام رضا(ع) انجام شده است؛ به این ترتیب 1700متر از طول مسیرهای کندرو و تندروی بزرگراه با اجرای اقداماتی از قبیل تعریض معبر و جابه‌جایی رفیوژ میانی بهسازی شده است. بهره‌برداری از این دوربرگردان غیرهمسطح، سبب تسریع گردش‌های ترافیکی در محدوده طرح، کاهش ترددهای اضافی، تقلیل زمان سفر و همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد شد. در واقع با بهره‌برداری از دوربرگردان غرب به غرب بزرگراه امام رضا(ع) گردش‌های اضافی در محل تقاطع ،5کیلومتر کاهش خواهد یافت. این دوربرگردان غیرهمسطح علاوه بر جهت حرکتی غرب به غرب، 4گردش ترافیکی پرتقاضا در محل تقاطع ثامن را تأمین می‌کند.
مشخصات عملیات 
  خاکبرداری: 52هزار مترمکعب
  خاکریزی: 35هزار مترمکعب
  بتن‌ریزی: 5500مترمکعب
  آسفالت: 24هزار تن
  پیاده‌راه‌سازی‌: 4400مترطول
  هزینه تقریبی: 11میلیارد تومان

بهسازی یک  پل 45 ساله

پل تقاطع بزرگراه شهید چمران با بلوار مدیریت در محدوده منطقه 2، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های سواره‌رو شهر تهران محسوب می‌شود. مقاومت اندک مقابل زلزله و سایر نیروهای جانبی، از بین رفتن نئوپرن‌ها و فرسودگی اجزای باربر و سازه‌ای پل، کارشناسان شرکت یادمان سازه را بر آن داشت تا این پل بتنی را از طریق راهکارهایی همچون نصب ایستاگر در محل کوله‌ها و تقویت دیافراگم پایه‌های میانی، مقابل نیروهای طولی و عرضی ناشی از زمین‌لرزه ایمن سازند. مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل چمران- مدیریت در قیاس با سایر گزینه‌های اجرایی همچون جمع‌آوری پل موجود و احداث یک پل جدید، از مزیت‌های متعددی برخوردار است که از آن جمله می‌توان به کاهش چشمگیر هزینه‌ها، زمان اجرا و حداقل‌سازی‌ تداخل‌های ترافیکی در زمان اجرای پروژه اشاره کرد. با وجود این، روند انجام کار خالی از مشکلات نبوده است؛ در واقع علاوه بر وجود معارضات تأسیساتی، نقشه‌های سازه‌ای پل با توجه به احداث آن در سال 1352موجود نبوده و تأمین ورق‌های ایستاگر و نئوپرن‌ها نیز امری دشوار بوده است. در این عملیات علاوه بر تقویت ستون‌ها، عرشه و کوله‌های بتنی طرفین پل، نئوپرن‌های فرسوده با نئوپرن‌هایی با ظرفیت باربری و جابه‌جایی بالاتر تعویض شده‌اند.
مشخصات عملیات 
  ساخت ورق‌های فولادی: 20تن
  آرماتوربندی: 3400کیلوگرم
  تعویض نئوپرن‌ها: 24عدد
  بتن‌ریزی: 30مترمکعب
  هزینه تقریبی: یک میلیارد و 500میلیون تومان



 

این خبر را به اشتراک بگذارید