• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36216
+
-

آن 10کشور و ایران ما!

رضا کربلائی | روزنامه‌نگار

کم‌کردن از مصرف انرژی‌های فسیلی و بیشتر کردن سرمایه‌گذاری روی انرژی سبز این روزها دیگر یک سرگرمی و ‌رؤیا نیست و تجربه دیگر کشورهایی که نفت ندارند یا کمتر دارند، نشان داده که محدودیت، خلاقیت می‌آورد. ازجمله تجربه‌های موفق جهانی می‌توان به تلاش کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا اشاره کرد که موفق شده‌اند در 10سال اخیر، 22درصد از مصرف انرژی خود را کم کنند و تلاش دارند تا این منطقه از جهان را به سوی استفاده از انرژی سبز با آلایندگی کمتر یا بدون آلایندگی زیست‌محیطی سوق دهند.

مالزی، اندونزی، میانمار، تایلند، کامبوج، لائوس، سنگاپور، برونئی، ویتنام و فیلیپین، 10کشور آسیای جنوب شرقی هستند که براساس تازه‌ترین گزارش‌ها توانستند تا مصرف انرژی الکتریسیته را در سال2016 نسبت به سال2005   میلادی 10درصد کاهش دهند و به‌تازگی در سنگاپور توافق کرده‌اند تا کدهای سبز ساختمانی را با کمک سازمان بین‌المللی انرژی‌های تجدید‌پذیر موسوم به irena‌ تدوین و اجرا کنند و در برنامه آنها علاوه بر برنامه‌ریزی جهت مصرف بهتر انرژی در بخش ساختمان، استفاده از فناوری‌های نوین و انرژی خورشیدی گنجانده شده و جالب اینکه این 10کشور با جمعیتی حدود 650میلیون نفر توانسته‌اند تا 12.4درصد از کل انرژی مورد نیازشان را از محل انرژی‌های تجدید‌پذیر تأمین کنند.

ایران اگرچه از حیث منابع هیدروکربوری نفت و گاز، جزو کشورهای برخوردار جهانی است، اما نباید فراموش کرد که کشور ما بهشت انرژی‌های تجدید‌پذیر شامل انرژی خورشیدی و بادی و نظایر آن هم است و افسوس که سال‌هاست آمارهای رسمی نشان می‌دهد بین 30 تا 40درصد انرژی مصرفی در بخش ساختمان‌های ایران بدون اینکه ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد ایران داشته باشد، هدر می‌رود. تجربه 10کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا که همه از نفت و گاز به‌نظر بی‌بهره‌اند، اکنون پیش روی ماست و چند سال دیگر هم ثابت خواهد کرد که ما ایرانی‌ها به عقب می‌رویم و دیگران به سمت جلو در حال حرکت هستند.

 یادمان باشد که اکثر این کشورها از حیث اقتصادی در مسیر توسعه از ما جلوترند و برای ادامه مسیرشان به انرژی بیشتری نیاز دارند، اما نه انرژی ارزان و یارانه‌های بی‌هدف که تلاش می‌کنند از انرژی پاک استفاده بیشتری کنند و ما همچنان معتاد به نفت‌فروشی و نفت‌خوری باقی خواهیم ماند. از تجربه دیگران درس بگیریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید