• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36213
+
-

شفاف‌سازی بانکی و انتظار از همتی

خبر: یکی از بانک‌های بورسی که نماد آن از سال 1395 متوقف است، با انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی شش‌ماهه منتهی به 31شهریورماه 1397اعلام کرد که بیش از 620میلیارد تومان سود خالص به‌دست آورده که نسبت به نیمه نخست پارسال 20درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 نقد: شفافیت در بازار پول و سرمایه یکی از الزامات رقابت شفاف است و انتظار می‌رود که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی و مقامات سازمان بورس حساسیت بیشتری را بر عملکرد بانک‌ها نشان دهند؛ چرا‌که آنچه بانک یادشده اعلام کرده که می‌تواند بر قیمت سهام آن اثر بگذارد، اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده است و این امکان وجود دارد که بخش قابل توجهی از درآمد احصا شده و سود شناسایی‌شده از نظر حسابرس و بازرس قانونی مورد تردید قرار گیرد. به‌ویژه اینکه بانک یادشده دست‌کم از سال 1395 گزارش حسابرسی‌شده درباره عملکرد خود را منتشر نکرده است.

نه فقط این بانک بورسی، که از قضا مدیرعامل آن در سال‌های دور رئیس‌کل بانک مرکزی بوده، که سایر بانک‌ها هم تقریبا چنین وضعیتی را تجربه می‌کنند و سکوت مقامات ناظر بر بازار پول و سرمایه بر کیفیت اطلاعات مالی بانک‌ها و البته شرکت‌های بورسی و ترکیب و استحکام سود‌های اعلام‌شده، تنها به اعتماد مردم در مقام سپرده‌گذار و سهامدار ضربه می‌زند و خواسته یا ناخواسته بر تردیدها می‌افزاید. البته درصورت پایداری سود‌های شناسایی‌شده بانک‌ها و تداوم رشد درآمدها و کاهش هزینه‌های آنها نقطه امیدوارکننده‌ای است و قطعا عمل به وعده رئیس‌جمهور مبنی بر رتبه‌بندی بانک‌ها می‌تواند چاره‌ساز باشد.

بانک مرکزی را فرض است که چتر نظارتی‌اش را گسترده‌تر کند و عملکرد بانک‌ها را زیر ذره‌بین بگیرد نه اینکه به هنگام برگزاری مجامع عمومی سالانه، برخی کاستی‌ها و انحراف‌های احتمالی را عیان سازد. عبدالناصر همتی، شاید از معدود روسای کل بانک مرکزی در این سال‌ها باشد که بتواند نشان دهد اهل تعارف و چشم‌پوشی نیست و انتظار می‌رود به شائبه نورچشمی‌بودن برخی بانک‌ها پایان دهد. البته افزایش درآمد بانک‌ها از محل بانکداری با حرکت به سمت کارمزدگرایی و پرهیز از بنگاهداری و خودبانکداری را نباید دست‌کم گرفت. آیا همتی از اختیارات قانونی‌اش برای به نظم درآوردن بازار پولی و بانکی استفاده خواهد کرد یا چون روسای قبلی یکی به نعل خواهد زد، یکی به میخ!؟

این خبر را به اشتراک بگذارید