• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 9 آبان 1397
کد مطلب : 35968
+
-

نبض تند تورم در استان‌های مرزی

همشهری آخرین تصویر تورم را در استان‌ها و سفره خانوارها تحلیل می‌کند

انتشار جزئیات نرخ تورم در مهرماه امسال نشان می‌دهد از یک‌سو 12استان ایران نرخ تورم بالاتری را نسبت به میانگین شاخص نوسان قیمت‌ها تجربه کرده‌اند و از سوی دیگر شاخص احساس تورم در سبد کالای مصرف ایرانیان متفاوت شده است؛ به‌گونه‌ای که مرکز آمار ایران می‌گوید: خانوارهای ساکن استان مرزی ایلام در غرب ایران به‌طور متوسط 7.1درصد بیشتر از میانگین کشور و خانوارهای ساکن استان کرمان در جنوب کشور 6.7درصد کمتر از میانگین نرخ تورم مهرماه برای خرید یک سبد کالا‌ و خدمات یکسان هزینه‌ کرده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد بیشترین نرخ تورم 12ماهه منتهی به مهرماه امسال مربوط به استان لرستان به میزان 16.6درصد و کمترین آن مربوط به استان کرمان به میزان 10.4درصد بوده و نرخ تورم سالانه در تمامی استان‌های ایران دورقمی شده و شکاف نرخ تورم سالانه بین استان‌های کشور به 6.2درصد رسیده که نسبت به شهریورماه این شکاف یک درصد بیشتر شده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه به‌عنوان شاخص احساس تورم در مهرماه امسال 32.8درصد برآورد شده که استان ایلام با 39.9درصد بیشترین و استان کرمان با 26.1درصد کمترین تورم نقطه به نقطه را تجربه کرده است.

به گزارش همشهری، ساکنان استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان، کردستان، سیستان و بلوچستان و ایلام در مهرماه امسال شاهد افزایش متوسط قیمت کالاها و خدمات مصرفی به میزان بالای 38درصد بوده‌اند و ساکنان استان‌هایی چون خوزستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان‌های جنوبی و شمالی، نرخ تورم بین 35تا 38درصد را احساس کرده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه در مهرماه امسال در استان‌های کرمان، قم، سمنان، یزد، البرز، هرمزگان، اصفهان و مازندران کمتر از 30درصد برآورد شده و بقیه استان‌های ایران شاهد رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی بین 30تا 32درصد در مهرماه امسال نسبت به مهرماه پارسال بوده‌اند.

تورم نقطه به نقطه یا همان شاخص احساس تورم در مناطق شهری استان‌های ایران هم نشان از آن دارد که در نخستین‌ماه فصل پاییز ساکنان مناطق شهری استان ایلام با 40.6درصد بیشترین و ساکنان مناطق شهری استان کرمان با 25.5درصد کمترین فشار تورمی را تحمل کرده‌اند. همچنین روستاییان استان کردستان با 43.1درصد و خراسان شمالی با 43درصد بیشترین و روستاییان استان کرمان با 27.5درصد و البرز با 28.1درصد کمترین اثر رشد قیمت‌ کالاها و خدمات مصرفی را احساس کرده‌اند.

گوجه، موز و رب گوجه رکورددار تورم

براساس گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری ایران، مهرماه امسال نسبت به مهرماه پارسال رب گوجه فرنگی 227.8درصد، موز 168.2درصد و گوجه فرنگی 147.4درصد گران‌تر شده است. همچنین قیمت رب گوجه فرنگی در مهر امسال نسبت به شهریور امسال 89.7درصد، سیب‌زمینی 46.1درصد و گوجه فرنگی 40.5درصد افزایش یافته اما پرتقال داخلی در این مدت 32.9درصد و سیب درختی 4.4درصد ارزان‌تر شده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید