• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 9 آبان 1397
کد مطلب : 35956
+
-

باخت مصلحتی

باخت مصلحتی

جودوی ایران باردیگر در برابر حریفی از رژیم صهیونیستی حاضر نشد اما این‌بار برخلاف آنچه در گذشته به‌خصوص برای آرش میراسماعیلی رخ داده بود، همه‌‌چیز از سوی ورزشکار و مربی رسما پذیرفته شد. اتفاقات مهمی در سطح منطقه خلیج‌فارس در جریان است که شاید برای نخستین بار رخ داده، جایی که ورزشکارانی از رژیم صهیونیستی به‌طور رسمی به کشور امارات عربی متحده دعوت و در مسابقات گرند اسلم جودو که در ابوظبی پایتخت سیاسی این امیرنشین برگزار شده روی تاتامی رفته‌اند. بعد از اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، در همه عرصه‌ها، بسیاری از کشورهای عربی روابطی با این رژیم برقرار نکردند و حتی بعد از صلح کمپ دیوید که اردن و مصر به‌طور رسمی با این کشور رابطه سیاسی برقرار کردند هم همچنان بایکوت این رژیم توسط کشورهای عربی از شمال آفریقا تا منطقه خلیج‌فارس همچنان در جریان است. در ورزش هم شاید یکی از دلایل اصلی تشکیل شورای المپیک آسیا در بازی‌های آسیایی 1982دهلی نو، اخراج رژیم صهیونیستی از ورزش آسیا بود که پیش از این در فدراسیونی با نام «فدراسیون ورزش‌های آسیایی» عضویت داشت اما در تشکیلات جدید که در اوایل دهه 80میلادی تحت نام شورای المپیک آسیا و ریاست شیخ فهد آل صباح پدر همین شیخ احمد رئیس کنونی شورای المپیک آسیا، رژیم صهیونیستی از ورزش آسیا کنار گذاشته شد. 

با این حال اما بعد از حدود 40سال؛ مسابقات گرنداسلم جودوی امارات نخستین حضور اسرائیل در تورنمنت رسمی در کشوری اسلامی است. این حضور البته باعث نشد که ورزشکارانی از ایران که در این مسابقات حضور داشتند، در برابر ورزشکاران رژیم صهیونیستی مسابقه دهند. سعید ملایی جودوکار قهرمان جهان و یکی از نفراتی که امید مدال طلای او بیش از هر کس دیگری در وزن 81- کیلوگرم بود خود را بازنده کرد تا نه‌تنها با حریف اسرائیلی مسابقه ندهد که بعد از آن روی سکو در کنار او هم نایستد. در وزن منهای ۸۱ کیلوگرم سعید ملایی پس از استراحت در گام نخست جودوکار ایالات متحده آمریکا را از پیش رو برداشت و در ادامه جودوکار گرجستانی را ایپون کرد و سپس برابر جودوکار کشور کانادا به پیروزی رسید. ملایی در نیمه نهایی با توجه به شرایط جدول و رسیدن به جودوکار اسرائیلی به حریف بلژیکی باخت و به رده‌بندی رفت. ملایی در دیدار رده‌بندی و برای کسب مدال برنز نیز حاضر نشد برابر جودوکار قزاق به روی تاتامی برود و به این ترتیب به‌عنوان پنجمی رسید.

باخت در برابر حریفان و حضور نیافتن در تاتامی توسط سعید ملایی این‌بار با هیچ بهانه‌ای که در چنین شرایطی مرسوم است، رخ داده است و خود سعید ملایی و سرمربی تیم ملی جودو رسما اعلام کردند که به‌دلیل اینکه هیچ تماسی حتی در سکوی قهرمانی با ورزشکار اسرائیلی پیدا نکنند در مسابقه شرکت نکرده‌اند.سعید ملایی در این مورد به تسنیم می‌گوید:«خدا را شکر مبارزات بسیار خوبی را انجام دادم و مقابل بهترین‌های دنیا به برتری رسیدم تا به مرحله نیمه نهایی صعود کنم، اما با توجه به صعود ورزشکار رژیم اشغالگر قدس به دیدار نهایی، با رضایت قلبی مقابل ورزشکار بلژیکی مسابقه را واگذار کردم تا از صعود به دیدار نهایی باز بمانم.» در عین حال سعید ملایی معتقد است که اگر ورزشکار اسرائیلی به فینال نمی‌رفت او قهرمان می‌شد: «مطمئن باشید اگر ورزشکار رژیم صهیونیستی به دیدار نهایی صعود نکرده بود به مدال طلای این مسابقات می‌رسیدم. من در مسابقات جهانی جودوکار بلژیکی را به راحتی ایپون کرده بودم، اما در اینجا به‌خاطر آرمان‌های کشورم حاضر به شکست شدم. بعد از این مسابقه نیز به‌خاطر اینکه دوست نداشتم پرچم کشورم پایین‌تر از پرچم رژیم صهیونیستی قرار بگیرد در دیدار رده‌بندی حاضر نشدم تا مدال برنز را نیز از دست بدهم.»

محمد منصوری سرمربی تیم ملی جودو نیز تأیید می‌کند که سعید ملایی باختش از سر مصلحت بوده است:« واقعا برای یک قهرمان جهان سخت است در مسابقاتی که امتیاز زیادی برای کسب سهمیه المپیک دارد و از جایزه نقدی برخوردار است به این راحتی مغلوب شود. ملایی هم‌اکنون رنکینگ یک جهان است اما با طلای این مسابقات می‌توانست در میان تمام جودوکاران اوزان مختلف نیز صدرنشین باشد اما بنا بر شرایط و مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران مغلوب حریف خود شد تا از رویارویی با حریف اسرائیلی سرباز زند. برای دیدار رده‌بندی نیز نمی‌دانستیم نتیجه دیدار فینال حریف اسرائیلی و بلژیکی چه خواهد شد و آیا قرار است سرود اسرائیل درصورت قهرمانی او پخش شود یا نه، اما تصمیم گرفتیم به‌خاطر اینکه پرچم کشورمان پایین‌تر از اسرائیل قرار نگیرد در مسابقه رده‌بندی نیز حاضر نشود تا به‌عنوان پنجمی دست پیدا کند.»

باخت مصلحتی سعید ملایی برای عدم‌رویارویی با ورزشکار رژیم صهیونیستی در شرایطی رخ داده است که فدراسیون جودو با بحران مدیریتی ترک پست ریاست توسط محمد درخشان به‌دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان روبه‌رو است. البته باید این نکته را نیز درنظر گرفت که مسابقات گرند اسلم جودو در میان تورنمنت‌های اصلی فدراسیون جهانی جودو نیست و بیش از هر چیزی جوایز مالی آن برای ورزشکاران مهم است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :