• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 مرداد 1399
کد مطلب : 107674
+
-

لیگ مصلحتی

کارشناسان اعتقاد دارند لیگ برتر والیبال قانونی برگزار نمی‌شود

لیگ برتر والیبال این فصل هم نام‌های تازه‌ای دارد؛ هراز آمل، هورمان رامسر، شهرداری قزوین و آذرباتری ارومیه. طبق آیین‌نامه، لیگ باید با 12تیم برگزار شود و در پایان هر فصل 2تیم به دسته پایین سقوط و 2تیم هم از این دسته بالا بیایند، اما شیوه خروجی و ورودی تیم‌ها به لیگ و تعداد تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها نشان می‌دهد که آیین‌نامه به هیچ‌عنوان اجرایی نمی‌شود. در 2سال اخیر لیگ با 13تیم برگزار شده و امسال هم قرار است با 14تیم استارت بخورد. سال گذشته 3تیم به لیگ اضافه شدند؛ شهداب یزد، راه‌یاب ملل مریوان و سپاهان و امسال هم این تعداد به 4‌تیم رسیده است. از 4تیمی که این فصل لیگ برتری شده‌اند، هراز آمل جایگزین کاله‌ای شده که تصمیم به تیمداری در لیگ یک گرفته است. 3تیم دیگر هم از دسته یک به لیگ برتر آمده‌اند. این درحالی است که آیین‌نامه می‌گوید فقط 2‌تیم می‌توانند از دسته یک به لیگ برتر صعود کنند. خاتم اردکان هم که سال گذشته تیم آخر جدول بود، قرار است امسال هم در لیگ شرکت کند! همین داستان باعث شده تا کارشناسان والیبال به این نتیجه برسند که لیگ حرفه‌ای این رشته به صورت مصلحتی برگزار می‌شود نه قانونی!
جمشید‌ حمیدی، یکی از این کارشناسان است که مدعی است لیگ والیبال ایران از سال1354 آیین‌نامه دارد اما اجرایی نمی‌شود. حمیدی در این خصوص می‌گوید: «آیین‌نامه از همان سالی که جام پاسارگاد آغاز شد، نوشته شد. سال‌های بعد هم تکمیل شد اما قوانین آن اجرا نمی‌شود. نکته مهم هم در این میان اجرایی‌نشدن درست قوانین است. متأسفانه در ایران فدراسیون لیگ را منبع درآمد خودش می‌داند و دوست دارد آن را هرطور می‌خواهد برگزار کند. این درحالی است که در کشورهای دیگر فدراسیون نقشی در برگزاری لیگ ندارد.»
علی شاکری، یکی دیگر از کارشناسانی است که اعتقاد دارد خبری از اجرای آیین‌نامه در لیگ برتر نیست. او در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهد: «20سال است که کارشناسان والیبال می‌گویند ورودی و خروجی لیگ باید مشخص باشد اما در پایان هر فصل تیمی که حذف شده، راهی پیدا می‌کند و در لیگ می‌ماند. من با خود آقای داورزنی(رئیس فدراسیون) هم صحبت کردم. می‌گویم لیگ طبق آیین‌نامه باید 12تیمی برگزار شود، چرا 14تیمی برگزار می‌کنید؟ جوابش این است که یک عده بازیکن و مربی بیکار نمانند. از نظر مدیران، قانون مهم نیست؛ یک سفره پهن است که همه باید سر این سفره باشند. این یعنی مصلحت نه قانونمندی! ما بین مصلحت و قانون مانده‌ایم. هر جا نیاز باشد، قانونمند هستیم و هر جا نیاز باشد، مصلحت را در پیش می‌گیریم. امسال به استناد اینکه لیگ برتر ناتمام مانده، فدراسیون تبصره ماده8 را اضافه کرده و این اجازه را داده تا لیگ 14تیمی برگزار شود و این در حالی است که از نظر من تنها 8‌تیم شرایط حضور در لیگ را دارند.»
شاکری در ادامه اشاره‌ای به دخالت مسئولان دولتی برای حضور تیم‌هایشان در لیگ والیبال داشته و گفته است: «امام جمعه یکی از شهر‌ها پا‌درمیانی کرده تا تیم والیبال شهرش در لیگ شرکت کند. چندبار شده که یک تیم باید به دسته پایین‌تر سقوط می‌کرده اما نمایندگان این شهرها در مجلس این اجازه را به فدراسیون نداده‌اند و گفته‌اند تیم‌شان در والیبال سابقه دارد. اگر قرار باشد اینطور تیم‌ها در لیگ بمانند، تیم‌های انزلی، رشت و آبادان باید پای ثابت این رقابت‌ها باشند.»
شاکری در پایان مقایسه‌ای هم بین لیگ‌های والیبال و فوتبال داشته و از عدم‌دخالت کنفدراسیون والیبال آسیا گلایه کرده است: «تیم‌های والیبال فقط هزینه می‌کنند بدون اینکه درآمدی داشته باشند. با این رفت‌وآمدهای مصلحتی حتی امتیاز تیم هم ارزشی ندارد. درحالی‌که در فوتبال امتیاز هر تیم میلیاردها تومان قیمت‌گذاری می‌شود. به لیگ فوتبال هم ایراداتی وارد است اما اگر آنها لیگ را حرفه‌ای برگزار می‌کنند به‌خاطر دخالت‌های بجای AFC است. آنها باشگاه‌ها را وادار می‌کنند تشکیلات و ساختار درستی داشته باشند و هیأت‌مدیره و امکاناتشان در حد لیگ برتر باشد. آنها نمایندگانشان را برای نظارت به کشورهای عضو اعزام می‌کنند اما در والیبال، کنفدراسیون هیچ نظارتی روی باشگاه‌ها و نحوه برگزاری لیگ‌ها ندارد و این مشکل بزرگی است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :