• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35830
+
-

طرح مجتمع کشت و صنعت دورود روی زمین ماند

نماینده دورود: در صورت رفع مشکلات، این مجتمع می‌تواند با به‌کارگیری نیروهای بومی بخشی از مشکل اشتغال را در این شهرستان کاهش دهد

صنعت
طرح مجتمع کشت و صنعت دورود روی زمین ماند

فاطمه حافظی|  دورود- خبرنگار:

ساخت مجتمع کشت و صنعت دورود سال‌هاست به امیدی دست‌نیافتنی برای اهالی این شهرستان تبدیل شده است؛ مجتمعی که می‌تواند بخش زیادی از مشکلات مردم و به‌ویژه جوانان را برطرف و آنها را در شهر و دیار خود صاحب شغل کند. هرچند از سال 87 تاکنون تغییر ملموسی در این مجتمع رخ نداده است، مردم کماکان چشم‌انتظار تغییراتی مثبت در آن هستند تا شاید منطقه رونق بگیرد. 


توسعه دامپروری صنعتی

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان می‌گوید: احداث کشت و صنعت شهرستان دورود می‌تواند تحول عظیمی در توسعه دامپروری صنعتی استان لرستان ایجاد کند.
«علی محمدی‌فر» می‌افزاید: ساخت مجتمع کشت و صنعت شهرستان دورود که از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به استان است، با هدف توسعه دامپروری و کشاورزی و ایجاد اشتغال، تامین گوشت قرمز و نیز شیرخام برای صنایع لبنی در زمینی به مساحت 1500 هکتار پیش‌بینی شده است. در صورت احداث و راه‌اندازی این مجتمع، توسعه‌ای چشمگیر در دامپروری صنعتی استان به وجود می‌آید.

وی اظهار می‌کند: این مجتمع ظرفیت پرورش 2500 راس گاو شیری، پرواربندی 3 هزار راس گوساله و همچنین پرورش مرغ و ماهی و تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد.
محمدی‌فر بیان می‌کند: احداث این مجتمع می‌تواند، علاوه بر تامین بخشی از نیازهای داخلی، افقی را برای صادرات محصولات تولیدی نیز ترسیم کند که تحقق آن موجب توسعه صادرات لرستان و رونق اقتصادی شهرستان دورود خواهد شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان عنوان می‌کند: یکی از موانع و مشکلات پیش روی احداث مجتمع کشت و صنعت شهرستان دورود تخصیص آب است که باید توسط متولیان و مسئولان استانی و شهرستان دورود پیگیری و تامین شود.
محمدی‌فر می‌گوید: متاسفانه این پروژه مهم و تاثیر‌گذار در اقتصاد لرستان و شهرستان دورود با عدم پیگیری مسئولان و سرمایه‌گذار پروژه معطل مانده و عملا به ورطه فراموشی سپرده شده است.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به وجود معضل بیکاری در شهرستان دورود و ظرفیت‌های موجود در این منطقه، بایدکارگروه‌های ویژه‌ای برای رفع موانع احداث مجتمع کشت و صنعت دورود در شهرستان، استان و کشور شکل گیرد و در یک زمان مشخص این پروژه به بهره‌برداری برسد.


اقدام درخوری صورت نگرفت

نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار می‌کند: متاسفانه آن‌طور که باید کار مجتمع کشت و صنعت دورود پیش نمی‌رود و هنوز روی پله اول هستیم. اگر این مجتمع تخصیص اعتبار می‌خواهد باید کمک کنیم تا کشت و صنعت روی پا بماند. 
«مجید کیان‌پور» ادامه می‌دهد: از 10 سال پیش که این مجتمع درگیر مشکلاتی شده تاکنون تغییر محسوسی در روند ساخت آن دیده نشده است. لازم است مسئولان در این روند تفکر مثبتی داشته باشند و درصدد رفع مشکلات آن برآیند.

وی عنوان می‌کند: در صورت رفع مشکلات و سرمایه‌گذاری، این مجتمع می‌تواند با به‌کارگیری نیروهای بومی بخشی از مشکل اشتغال را در این شهرستان کاهش دهد.


لزوم تخصیص آب به مجموعه

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان می‌کند: شهرستان دورود یکی از قطب‌های باغی کشور و استان محسوب می‌شود و تامین آب در این منطقه موجب ایجاد و توسعه اشتغال در این زمینه خواهد شد.
«عبدالرضا بازدار» ادامه می‌دهد: در شهرستان دورود 2 هزار هکتار اراضی مستعد شناسایی شده است اما برای ایجاد کشت و صنعت این اراضی به آب نیاز دارند و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.
بازدار اظهار می‌کند: برای ایجاد مجموعه کشت و صنعت در سطح 200 هکتار، 6/1 میلیون متر مکعب آب نیاز است که این مهم به امور آب اعلام شده است.


کاهش صنایع آبی در دورود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان می‌گوید: سراب داریاب دورود مهم‌ترین منبع آبی این منطقه است که حداکثر آبدهی 35 ساله آن از 3473 لیتر بر ثانیه به 1571 لیتر بر ثانیه در دوره 10 ساله کاهش یافته است.

«رضا میرزایی» بیان می‌کند: موارد بسیاری از جمله صنایع دفاع دورود، آبفا، آبفار، شیلات و کشاورزان منطقه از این حوضه حقابه دارند. مجموع حقابه‌های عنوان شده 1650 لیتر بر ثانیه است و اکنون 481 تا 750 لیتر از آن کم شده است.
وی می‌افزاید: با وجود کمبود آب، هیچ‌گاه حقابه صنایع دفاعی کاهش نیافته است و 150 لیتر بر ثانیه سهم این نهاد در اختیار آن قرار 
می‌گیرد. 


ایجاد گلخانه در کشت و صنعت دورود

مدیرعامل سازمان اتکا کشور با اشاره به مشکلات مجتمع کشت و صنعت دورود می‌گوید: سعی کردیم بخشی از زمین‎های وزارت دفاع را ‌به کشت و صنعت دورود اختصاص دهیم و موفق شدیم 1200 هکتار را به کار بگیریم.

«محمدمهدی کربلایی» ادامه می‌دهد: ایجاد گلخانه در این کشت و صنعت ازجمله برنامه‌هاست. باید مجوزهای لازم را بگیریم چراکه برای باغداری و کشاورزی به آب نیاز داریم. مطالعه 4 تا 5 طرح اساسی نیز انجام شده است و اگر الزامات فراهم شود، به ‌سرعت اجرای این طرح‌ها را شروع می‌کنیم.
وی با اشاره به این‌که این مجتمع برای فعالیت و شروع کارش به سهمیه آب نیاز دارد، عنوان می‌کند: راه‎اندازی این مجتمع مستلزم کمک مسئولان منطقه است و برای گرفتن مجوزهای مورد نیاز، تخصیص سهمیه آب برای ایجاد باغ، تسهیلات و... به همکاری نیاز داریم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید