• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35713
+
-

پیشنهاد «افزایش تعرفه‌های پزشکی در نیمه دوم 97»


معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با تشریح پیشنهاد این سازمان برای جبران هزینه‌های فنی و تجهیزاتی حوزه سلامت در شش ماهه دوم سال ۹۷، گفت: خواهش‌مان این است که این اقدام به‌گونه‌ای انجام شود که نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد. محمد جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیشنهاد بازنگری در تعرفه‌های پزشکی با توجه به افزایش هزینه‌ها، گفت: باید توجه کرد که سازمان نظام پزشکی هنوز پیشنهادی برای تعرفه‌های سال ۹۸ ارائه نداده است.

البته با توجه به شرایطی که هم‌اکنون در کشور ایجاد شده و ایجاد تورم دو رقمی در حوزه‌های مختلف، امروز تمام مؤسسات‌ درمانی‌مان برای تامین هزینه‌هایشان دچار مشکل شده‌اند؛ به‌خصوص در حوزه مخارج پرسنلی؛ چراکه هزینه‌های جاری‌شان افزایش یافته و از طرفی مطالباتی هم دارند. همچنین خریدهایشان را نیز باید به‌صورت نقد انجام دهند.

وی با بیان اینکه در گذشته بیمارستان‌ها تمام خریدهایشان را در یک پروسه زمانی انجام می‌دادند، افزود: به‌عنوان مثال اگر مواد مصرفی یا تجهیزات مورد نیازشان را خریداری می‌کردند، چک‌های سه ماهه و شش ماهه ارائه می‌دادند، اما هم‌اکنون تا پول را به‌صورت نقدی ندهیم، خریدی انجام نمی‌شود.

این موضوع نه‌تنها برای تجهیزات پزشکی و دارو، بلکه حتی در موادی مانند دستمال کاغذی، آب‌معدنی، مواد خوراکی و... هم اتفاق افتاده و باید به‌صورت نقدی و یا با چک‌های کم‌مدت این مواد برای مراکز درمانی تامین شود. جهانگیری ادامه داد: بنابراین هزینه‌های مراکز درمانی خصوصی، جاری و به‌روز شده است. از طرفی هزینه‌های پرسنل هم وجود دارد و بر همین اساس مدیریت مراکز، اعم از بیمارستان‌ها، پاراکلینیک‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و حتی مطب‌ها دچار مشکل شده است. از طرفی پرداخت‌های بیمه‌ها هم با تأخیر انجام می‌شود و برخی بیمه‌ها هنوز سال گذشته را هم تسویه نکرده‌اند.

البته میزان تأخیرها متفاوت است، اما بیشترین تأخیر برای بیمارستان‌هاست؛ به‌ویژه در مراکز بزرگ‌مان که هزینه‌هایشان بالاست، بیشترین تأخیر را در حوزه بیمارستانی داریم که بیش از یک سال تأخیر در پرداخت مطالبات‌شان وجود دارد. وی در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر ورشکستگی برخی بیمارستان‌های خصوصی، گفت: وقتی درآمد مراکز درمانی، نه به‌صورت نقدی، بلکه به‌صورت تعهدی است و باید از سوی بیمه‌ها اعم از پایه یا تکمیلی پرداخت شود، آن هم با تأخیر زیاد، این مراکز نمی‌توانند هزینه‌هایشان را بپردازند. از طرفی باید هزینه‌های جاری و پرسنلی‌شان را هم به‌صورت نقدی پرداخت کنند. حال وقتی نمی‌توانند این پول‌ها را تامین کنند، اسمش را چه باید گذاشت؟

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی تأکید کرد: بنابراین میزان تورم هم بالا رفته است و متناسب با این افزایش، باید در حوزه پزشکی هم به فکر چاره بود. هم‌اکنون می‌بینیم که اقشار مختلف هزینه‌هایشان را تقریبا به‌روز کرده‌اند. حتی بخش‌هایی چون هواپیمایی، حمل‌ونقل، خوراک و... همه هزینه‌هایشان را به روز کرده‌اند، اما تنها جایی که هزینه‌هایش به‌روز نشده و هنوز هم ارائه خدمت می‌کند، حوزه سلامت است.

خوشبختانه همکاران‌مان در حوزه سلامت همچنان خدمات‌شان را ارائه می‌دهند؛ زیرا اعتقاد دارند باید خدمات سلامت را به مردم ارائه داد. جهانگیری افزود: البته از طرفی هزینه‌هایشان دچار مشکل شده و باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود. بر همین اساس ما درخواستی را برای جبران این هزینه‌ها به شورای‌عالی بیمه ارائه دادیم تا برای جبران هزینه‌های حوزه سلامت در شش ماهه دوم سال ۹۷ تدابیری اتخاذ شود. بنابراین هنوز برای سال ۹۸ هیچ موضوعی مطرح نشده و باید براساس قانون بررسی‌های لازم انجام شود و پیشنهادات داده شود.

جهانگیری با بیان اینکه پیشنهاد سازمان نظام پزشکی برای جبران بخشی از هزینه‌های فنی و تجهیزاتی حوزه سلامت در شش ماهه دوم ۹۷، در شورای‌عالی بیمه تصویب شده است، گفت: قرار است سازمان برنامه و بودجه آن را بررسی کند. البته اعضای سازمان برنامه و بودجه، در شورای‌عالی بیمه این موضوع را تأیید کردند، اما قرار است سازمان برنامه‌وبودجه این پیشنهاد را به هیأت ‌دولت ارائه دهد تا مصوبه هیأت‌ دولت را داشته باشد. هم‌اکنون منتظر جواب هیأت دولت هستیم. فقط خواهش‌مان این است که این اقدام به‌گونه‌ای انجام شود که نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد. بنابراین باید این اقدام را به موقع انجام دهند تا مشکلی ایجاد نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید