• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35701
+
-

مرز حال و هوای کربلا دارد

گزارش
مرز حال و هوای کربلا دارد


صادق خسروی‌علیا/ خبرنگار اعزامی - مهران
مرز مهران آرام است. از باد و بارانی که روز جمعه، سایه‌بان و سقف موکب‌ها را درنوردید، خبری نیست. قافله کربلا حال و هوای دلسپرده‌ای دارد که از طوفان و سختی هراسی ندارد. زن و مرد، جوان و پا به سن گذاشته، کودک و نوزاد همه هستند. انگار کسی از قافله جا نمانده، اما هر سمت، چشم بگردانی خواهی دید که جاماندگان زیادند؛ همان‌هایی که اشک حسرت به چشم دارند؛ همان‌هایی که بیش از یک هفته شبانه روز در مرز بی‌مزد و منت خدمت می‌کنند؛

همان‌هایی که نمی‌گذارند زائری تشنه لب باشد یا گرسنه؛ همان‌هایی که جار می‌زنند «زائرها، برادرها، خواهرها، آب صلواتی، چای صلواتی» یا آن جوانکی که از بالای وانت فریاد می‌زند: « اخوی بیا، جان مولا بذار ما هم کاسب شیم، ناهار صلواتی مهمون موکب ما باش، جان من آبرو بخر بیا نزدیک.» بعد که دلربایی‌هایش کارساز می‌شود، بسته‌های غذا را به‌دست زائران می‌دهد و با چشم‌های پرحسرتش زل می‌زند و می‌گوید: «چشمم کف پاهاتون. سر تربت آقا، یادی از جامانده‌ها کنید. تورو خدا بگید لب مرز خیلی‌ها زمینگیر شدن، زیارت قسمت‌شون نشده، تاب نیاوردن اومدن تا لب مرز به هوای زائران... .» 17سالش بود، حرف داشت هنوز، اما اشک نگذاشت.

حسام زائری است که امسال برای سومین بار مشرف می‌شود به کربلا. او پشت مرز مهران در کنار موکبی نشسته و می‌گوید:«موکب‌ها سنگ تمام گذاشته‌اند. آب در دلمان تکان نخورد. فقط شبی که باران آمد و طوفان شد کمی اذیت شدیم. اما خدا می‌داند اینها که هستند و از کجا آمده‌اند، واقعا دارند از جان مایه می‌گذارند. خدا حفظ‌شان کند. اجرشان با اباعبدالله».

در مرز مهران چند عامل باعث می‌شود که زائران این مسیر را با رضایتمندی کامل طی کنند، یکی از موارد وجود موکب‌ها و خدمات‌رسانی شبانه‌روزی آنهاست. دیگری وضعیت گیت‌هاست.

زائران از عملکرد موکب‌ها خرسند هستند و وضعیت گیت‌ها را نیز منصفانه ارزیابی می‌کنند. یکی از زائران که از روز جمعه در شهر مهران بوده ولی به‌خاطر شلوغی گیت‌ها ترجیح داده، یک شب در مهران بماند و فردا برای عبور از مرز اقدام کند، می‌گوید: «روز جمعه با طوفانی شدن هوا، مرز بسیار شلوغ شده بود. تمام گیت‌ها فعالیت می‌کرد، اما انبوه جمعیت روال عبور از مرز را کند کرده بود. خیلی از زائران تصمیم داشتند سفرشان را به فردا موکل کنند اما متأسفانه این امکان فراهم نبود و به خاطر نبود مکانی برای اقامت در شهر مهران و دیگر شهرهای اطراف، راه برگشتی نداشتند، آنها مجبور شدند خروج از مرز و ساعت‌ها ایستادن در صف‌های شلوغ گیت را انتخاب کنند.

زائرانی که مرز مهران را برای خروج از کشور انتخاب کرده‌اند از عملکرد مأموران و نحوه ورود و خروج از مرز با به خرج دادن سعه صدر تقریبا رضایت دارند اما مشکلاتی نیز در این زمینه مطرح است. آقای عباسی که برای 5سال متوالی ایام اربعین به زیارت رفته، در رابطه با این مشکلات می‌گوید: «گیت‌ها واقعا غیرقابل پیش‌بینی است. مثلا اکثر اوقات از صبح تا ظهر خلوت است اما بعد از ظهرها شلوغ می‌شود. یک ساعت‌هایی هم می‌بینی تمام محوطه پرشده از زائرانی که قصد خروج دارند، برعکس گاهی اوقات هم خروج از گیت‌ها 20ثانیه طول می‌کشد.

این مشکل تا حدود زیادی در این سال‌ها با افزایش گیت‌ها مرتفع شده اما الان مشکل اصلی اقامت زائران در شهرهای مرزی است. این شهرها هتل و مسافرخانه انگشت‌شماری دارند که پاسخگوی این جمعیت میلیونی نیست. هر اندازه هم که در مساجد و حسینیه‌ها به روی مردم باز باشد اما این مکان‌ها استراحتگاه‌های مناسبی برای زائران نیستند.»

زائر 35ساله‌ای به ابعاد مختلف مشکلات اقامتی زائران اشاره می‌کند. این بانوی جوان که از کرمان به همراه همسر و فرزند 6ساله‌اش عازم سفر کربلاست در مرز مهران می‌گوید:« باید شرایط برای اسکان و از همه مهم‌تر بهداشت زائران مهیا شود. از همه نقاط کشور زوار به این شهر مرزی آمده اند. اما بعد از یک سفر طولانی زمینی، نه امکان اسکان وجود دارد و نه امکانات بهداشتی. زائران حتی برای استحمام هم مشکل دارند. با باز کردن در مساجد و حسینیه‌ها نمی‌شود این مشکلات را حل کرد. واقعا نیاز است که برای فراهم کردن شرایط اسکان و مسائل بهداشتی برنامه‌ریزی شود. به‌خاطر نبود امکانات، زوار خسته از راه می‌رسند به مرز مهران و بعد باید بلافاصله از مرز خارج شوند، چرا؟ چون اینجا امکانات نیست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید