• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35693
+
-

رانندگی طولانی‌مدت چه مشکلاتی برای بدن ایجاد می‌کند؟

سرطان فرمان

ابتلا به دیابت و فشارخون بالا در میان راننده‌های تاکسی رایج است

درنگ
سرطان فرمان

سمیرا مصطفی‌نژاد

نشستن یکی از محبوب‌ترین وضعیت‌های بدنی برای بیشتر انسان‌هاست، اما از آنجا که هرچیزی زیادش آفت است، نشستن زیاد نیز به مرور می‌تواند بلای جانتان شود. وقتی می‌نشینید، انرژی کمتری نسبت به زمان ایستادن می‌سوزانید، از این‌رو نشستن طولانی‌مدت، چه در پشت میز کار، چه در برابر تلویزیون و چه پشت فرمان، مشکلات سلامتی و جسمانی زیادی به‌دنبال دارد. چاقی، افزایش فشارخون، تجمع چربی‌های بدن به دور کمر، بالارفتن کلسترول و مختل شدن سوخت‌وساز بدن که در نهایت ممکن است به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان منجر شود چند نمونه از این مشکلات هستند. علاوه بر این بیماری‌ها، نشستن طولانی مدت و کم‌تحرکی می‌تواند کمردرد و پا درد را نیز به مجموعه این امراض بیفزاید. نتیجه 13پژوهش علمی درباره کم‌تحرکی و نشستن بیش از اندازه نشان می‌دهد افرادی که بیش از 8ساعت در روز می‌نشینند بدون اینکه تحرکی داشته باشند، به همان اندازه در معرض خطر مرگ قرار‌دارند که افراد به‌شدت چاق یا معتاد به سیگار در معرض آن هستند.

بیماری‌های راننده‌های تاکسی

رانندگی یکی از مشاغلی است که برخلاف ظاهر ساده‌اش، به واسطه ساعت‌های طولانی تردد در میان آلودگی هوا، آلودگی صوتی و تصویری، از نظر جسمی و روانی بسیار سنگین و دشوار است و می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات جسمانی و روانی زیادی باشد. این افراد‌ به‌دلیل زندگی ساکن و بدون تحرکی که پشت فرمان خودرو دارند، با مشکلات جسمانی فراوانی مواجه خواهند شد. راننده‌ها معمولا مجبورند حین حرکت غذا بخورند یا غذایشان را در گوشه‌ای سریع خورده و به‌کار ادامه دهند از این‌رو فست‌فود بهترین گزینه انتخابی آنهاست. بیشتر این افراد به ندرت ورزش می‌کنند در نتیجه معمولا از درد کمر، لگن و پا گلایه دارند. این کمبود تحرک در کنار رژیم غذایی نادرست باعث شده‌است که دیابت و فشار خون بالا، به رایج‌ترین بیماری‌ها در میان راننده‌های تاکسی تبدیل شود و در کنار این مشکلات، بسیاری از آنها به‌دلیل نبودن جای پارک برای رفتن به توالت، دچار مشکلات کلیوی نیز می‌شوند.با تردد در هوای آلوده شهر، مشکلات تنفسی و ریوی را که حضور مداوم در پشت اگزوز خودروهای آلاینده ایجاد خواهند کرد نیز باید به فهرست مشکلات جسمانی راننده تاکسی‌ها افزود.

بیماری‌های رایج میان رانندگان تاکسی بیماری‌هایی جدی هستند که تا حد امکان باید با تغییر سبک کار و زندگی از ابتلا به آنها پیشگیری کرد. دیابت و فشارخون بالا بیماری‌هایی مزمن هستند که در بهترین حالت ممکن، درمان نمی‌شوند و تنها می‌توان آنها را کنترل کرد. از این‌رو بخشی از مسئولیت حفظ سلامت، بر دوش خود رانندگان است؛ اینکه شغل خود را بپذیرند و آگاهانه بخواهند که بهداشت و سلامت خود را حین انجام کارشان حفظ کنند که این‌کار نیازمند تغییر سبک زندگی است.

بهبود رژیم غذایی

تغذیه سالم نخستین موضوعی است که راننده‌ها باید به آن بپردازند؛ تغییر رفتاری که علاوه بر بهبود سلامت جسمانی، برعملکرد رانندگان حین کار نیز تأثیر می‌گذارد. اگر راننده‌ها بتوانند غذاهایی را که در خانه آماده شده همراه خود داشته باشند تا در زمان گرسنگی، به جای غذاهای ناسالم غذای خانگی میل کنند، کمک بزرگی به سلامت خود کرده‌اند. این کار نه‌تنها از نظر مالی مقرون به‌صرفه‌ است بلکه فرد کنترل بیشتری بر مواد غذایی‌ای که به بدنش می‌رساند خواهد داشت و آگاهانه از مصرف حجم زیادی نمک و چربی‌های اشباع شده در غذاهای ناسالم رستورانی خودداری خواهد کرد. همچنین توصیه شده‌است به‌دلیل زیاد بودن مدت زمان نشستن در میان راننده‌ها، این افراد تا حدامکان از غذاهای کم‌کالری‌تر مانند انواع میوه‌، ‌سبزیجات و دانه‌های روغنی مانند آجیل‌ها استفاده کنند.

نرمش‌های چند دقیقه‌ای

راننده‌ها باید به ورزش‌های مختلفی رو آورند که می‌توان پشت فرمان یا در کنار تاکسی به راحتی آنها را انجام داد، نرمش‌هایی که می‌توانند تأثیرات مثبتی بر سلامت جسمانی داشته‌باشند. از آنجا که ثابت نشستن طولانی‌مدت عوارض سلامت زیادی به‌دنبال دارد، حتما باید در فواصل زمانی منظم، از جا بلند شد و فعالیت کرد. متخصصان سلامت توصیه می‌کنند که هر 30دقیقه یک‌بار باید از حالت نشسته تغییر وضعیت داد.

شاید این کار برای یک راننده تاکسی که باید در میان کلاف درهم‌تنیده ترافیک، مسافری را از غرب شهر به شرق برساند ممکن نباشد، اما آگاهی از نیاز به ایستادن و نرمش کردن خود قدم اول کمک به کاهش خطرات ناشی از نشستن طولانی مدت است. راننده‌ها باید در فواصل زمانی مشخص، برای خود زنگ هشداری تنظیم کنند تا درصورت امکان، از خودرو پیاده شده و راه بروند یا چند نرمش کششی که انجام آنها به فضا و ابزار خاصی نیاز ندارد انجام دهند؛ حتی اگر شده برای چند دقیقه.

این خبر را به اشتراک بگذارید