• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35662
+
-

وسوسه‌های پاییزی شکار

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست: هر ماه 40 اسلحه از شکارچیان فعال در استان اصفهان ضبط می‌شود

زیست بوم
وسوسه‌های پاییزی شکار

شیرین شفیعی|  اصفهان- خبرنگار:

هیاهوی یک دسته موتورسوار که آهو‌بره‌ای را دنبال می‌کنند، سکوت سنگین دشت را می‌شکند. فصل شکار است و پناهگاه‌های جانوران استان اصفهان که 20 درصد از جمعیت حیات وحش کشور را در خود جا داده است، ناامن است. شکارچیان بدون توجه به مشکلاتی که بسیاری از گونه‌های جانوری را در معرض خطر قرار داده است، همچنان دست به اسلحه می‌برند و در گروه‌های چند نفره، پناهگاه‌ها را برای جانوران به جا مانده از خشکسالی و کمبود علوفه، ناامن‌تر می‌کنند.
 

ممنوعیت‌ها کارگر نیست

وسوسه شکار و خوردن گوشت آن هنوز هم پاییز را در نگاه برخی از شکارچیان فصل شکار جلوه می‌دهد. سودایی که حتی با ممنوعیت‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست و گشت‌زنی‌های محیط‌بانان برای حفاظت از جانوران بی‌پناه کم نمی‌شود و باعث درگیری‌های خونینی بین شکارچیان غیرمجاز و محیط‌بانان در هفته‌های گذشته شده است، از جمله درگیری هفته گذشته 2 محیط‌بان و 2 شکارچی در منطقه حفاظت‌شده قمیشلوی استان گلستان که باعث کشته شدن یک محیط‌بان شد.

از ابتدای سال جاری تاکنون، اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان خبرهای زیادی از برخورد با متخلفان شکار و کشف لاشه حیوانات شکارشده منتشر کرده است، اما شکار و صید یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش جمعیت جانوران در کشور به شمار می‌آید. با این حال، شکار چه به شکل مجاز و چه غیرمجاز، همچنان ادامه دارد. شکار و صید بی‌رویه موجب نابودی اکوسیستم‌های طبیعی و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود.


افزایش شکار در فصل پاییز

فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست استان اصفهان در گفت‌و‌گو با همشهری، پاییز را فصل شکار پرندگان و چرندگان در عرصه‌های طبیعی می‌داند و می‌افزاید: در این فصل از سال، همیشه شکارچیان فشار بیشتری به جمعیت جانوری و پرندگان وارد می‌کنند، چون با این‌که هیچ مجوزی برای شکار صادر نمی‌شود و این کار غیرقانونی اعلام شده وسوسه شکار همچنان شکارچیان را به پناهگاه‌های حیوانات می‌کشاند.

«مرتضی جمشیدیان» با اشاره به کاهش هوشیاری حیوانات در این فصل ادامه می‌دهد: این حالت شکار را راحت‌تر می‌کند و باعث می‌شود حیوان به‌راحتی در دسترس شکارچیان قرار بگیرد. وی شکار پرنده را به دلیل احتمال شیوع آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در استان ممنوع اعلام می‌کند و می‌گوید: 2 - 3 سالی است که هیچ مجوزی برای شکار پرنده یا چرنده در استان اصفهان صادر نشده، چون جمعیت حیات وحش نیز به دلیل خشکسالی‌های پیاپی و کمبود آب و علوفه رو به کاهش گذاشته است.


جمع‌آوری 40 قبضه اسلحه در ماه

فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست استان اصفهان می‌گوید: نزدیک به 20 درصد از جمعیت حیات وحش کشور ساکن زیستگاه‌های طبیعی اصفهان هستند. 
جمشیدیان ادامه می‌دهد: با وجود همه این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، شکارچیان تفنگ و ابزارهای لازم دیگر برای به دام انداختن حیوانات را در اختیار دارند و خطر دستگیر شدن از سوی محیط‌بانان را نیز به جان می‌خرند. وی با تاکید بر این‌که بیشتر شکارچیانی که وارد عرصه‌های طبیعی استان می‌شوند بومی اصفهان نیستند و از استان‌های همسایه می‌آیند می‌گوید: هر ماه دست‌کم 30 تا 40 قبضه اسلحه از شکارچیان کشف و ضبط می‌کنیم که آمار قابل توجهی است.

جمشیدیان اضافه شدن 100 محیط‌بان به یگان حفاظتی استان را اتفاقی خوب در سال گذشته می‌داند و می‌افزاید: هنوز هم تعداد محیط‌بانان نسبت به مناطقی که باید مورد گشت‌زنی و حفاظت قرار گیرد بسیار کم و ناچیز است و به همین دلیل، تلاش می‌کنیم برای پوشش دادن کامل این مناطق، گشت‌زنی‌های شبانه‌روزی برای محیط‌بانان در نظر بگیریم.


 یک استان و 200 محیط‌بان

 فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست اصفهان با اشاره به درگیری‌های همیشگی محیط‌بانان با شکارچیان در زیستگاه‌های حیوانات می‌گوید: با این‌که امیدوار بودیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به محیط ‌زیست و حل مشکلات آن داشته باشند قانون حمایت از محیط‌بانان که دولت به مجلس تقدیم کرد، هنوز به صحن علنی نیامده و همچنان محیط‌بانان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او که معتقد است بر اساس اصل 50 قانون اساسی، حفاظت از محیط‌ زیست وظیفه عموم مردم جامعه است، تاکید می‌کند: با توجه به این‌که در کل استان اصفهان حدود 200 محیط‌بان فعالیت می‌کنند، از مردم انتظار داریم که به حفظ گونه‌های جانوری و پرندگان توجه ویژه داشته باشند و محیط‌بانان را با ارائه گزارش تخلفات و حمایت‌های دلسوزانه خود یاری کنند.  


آداب شکار

 در گذشته شکار، آداب و فن ویژه‌ای داشت که پیش از تیراندازی به تفنگداران می‌آموختند، از جمله این‌که شکار در زمانی انجام شود که فصل زاد و ولد نباشد، حیوان ماده شکار نشود و از همه مهم‌تر این‌که تفریح شکار کمترین آسیب را به طبیعت وارد کند. این روزها شکارچیان به این اصول و حتی قانون ممنوعیت شکار در خشکسالی توجه نمی‌کنند. آنها همچنان گروه‌های چند ده نفره موتورسوار تشکیل می‌دهند و به جان طبیعت می‌افتند.
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید