• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35657
+
-

محدودیت‌های مرمت

محمدیاسین دهقان|  یزد- خبرنگار:

 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد درباره مرمت بناهای تاریخی می‌گوید: روستای فهرج یکی از روستاهای مهم تاریخی، فرهنگی و گردشگری است. 

سال گذشته اعتبار ویژه 100 میلیون تومانی برای ساماندهی بافت روستا تخصیص یافت که با مشارکت دهیاری برای مرمت معابر روستا هزینه شد. «ساشا ریاحی‌مقدم» ادامه می‌دهد: در گذشته نیز بنیاد مسکن با همکاری اداره میراث فرهنگی اقدامات ساماندهی معابر و گذرهای بافت تاریخی این روستا کرده است. در مرحله بعد مرمت بناهای اطراف بافت در دستور کار قرار دارد. 

وی درباره بناهای تاریخی روستا می‌گوید: از بناهای شاخص این روستا می‌توان به قلعه تاریخی آن اشاره کرد که نیاز به مستند‌سازی و تهیه طرح دارد و این موضوع در دستور کار است. ریاحی‌مقدم ادامه می‌دهد: مسجد جامع فهرج یکی از مساجد قرون اولیه اسلام است و به خاطر اهمیتش، عملیات استحکام‌بخشی آن به صورت مستمر و دوره‌ای انجام شده است. آخرین فاز این عملیات 2 سال پیش بود که پشت بام به صورت کامل مرمت شد. 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان با تاکید بر این‌که وضعیت ساختاری و شالوده‌ای مسجد تثبیت شده است می‌افزاید: آثار و شواهد کهنگی باید در منظر مسجد باقی بماند و مداخله‌ای در مسجد نخواهیم داشت و اگر قرار است مداخله‌ای صورت گیرد، باید با حساسیت، وسواس و نظر شورای فنی استان انجام شود. وی می‌گوید: مشکل اینجاست که این مسجد تحت نظارت اوقاف است و هنوز هیات امنایی برای آن تشکیل نشده.

از سویی، اداره کل میراث فرهنگی هم متولی تمام آثار قدیمی نیست. 6 هزار هکتار بافت تاریخی در استان وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و 2 هزار بنای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور داریم که با اعتبار محدود، نمی‌توان به همه این بناها رسیدگی کرد. 

ریاحی‌مقدم با تاکید بر این‌که مالکیت بسیاری از بناهای تاریخی روستای فهرج با اداره میراث فرهنگی نیست و تحت نظارت اوقاف است می‌افزاید: اداره اوقاف باید برای تشکیل هیات امنا برای مسجد اقدام کند و اقامه نماز در آن احیا شود. 

وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد که کوتاهی از متولیان روستای فهرج است. باید اوقاف با هماهنگی هیات امنایی برای بناهایی که در اختیارشان است تشکیل دهند و با اولویت‌بندی با مشارکت اداره میراث فرهنگی اقدام به ساماندهی بافت و بناهای آن کنند. ریاحی‌مقدم درباره مرمت بناهای تاریخی این روستا می‌گوید: مرمت بر اساس اولویت انجام شده و در حد توان اقداماتی در این سال‌ها صورت گرفته است اما نیاز به همدلی و مشارکت بیشتری وجود دارد، چراکه بسیاری از روستاهای دیگر هم با همین وضعیت مواجه هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید