• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 3 آبان 1397
کد مطلب : 35416
+
-

«بیست و سی» وسط گود کشتی

«بیست و سی» وسط گود کشتی

لیلی خرسند

وسط گود کشتی برای چهارمین بار پیاپی، علی رضوانی، خبرنگار جنجالی تلویزیون همراه با تیم کشتی به یک تورنمنت معتبر سفر کرد، آیا رسول خادم به او علاقه ویژه‌ای دارد؟ چه کسی پول سفرش را می‌دهد؟

  کسانی که مسابقات کشتی را از تلویزیون تماشا می‌کنند، گزارشگران این رشته را می‌شناسند؛ هادی عامل، یدالله اعتصامی و غلامعلی پیرایرانی گزارشگران ثابت کشتی هستند، یکی دو جوان هم به تازگی کنار دست این بزرگان می‌نشینند و گزارش‌ بعضی از کشتی‌هایی که حساسیتی ندارند را انجام می‌دهند اما هیچ بیننده تلویزیونی به یاد ندارد که علی رضوانی- گزارشگر برنامه خارج از گود برنامه بیست‌وسی- کنار تشک برود و کشتی گزارش کند. حتی خبرنگارانی که از نزدیک با کشتی و گزارشگران تلویزیون آشنا هستند، می‌گویند رضوانی به‌قدری از کشتی دور است که شاید 20 نفر تیم‌های ملی فرنگی و آزاد را هم نشناسد و مهم‌تر اینکه او به‌عنوان گزارشگر ورزشی هم شناخته نمی‌شود اما موضوع این است که رضوانی یک پای ثابت سفرهای تیم ملی کشتی شده؛ سفرهایی در حد مسابقات قهرمانی جهان و المپیک. او در مسابقات قهرمانی جهان 2015به لاس‌وگاس اعزام شد، در المپیک 2016ریو کنار تیم بود، در مسابقات قهرمانی جهان 2017به پاریس رفت و حالا هم در مسابقات قهرمانی 2018در بوداپست است. این در حالی است که در همین مسابقات اخیر، هیچ کشتی‌نویسی اعزام نشده است. حتی به گفته مسعود عسگری- مدیر روابط عمومی فدراسیون- صدرالدین کاظمی که عضو کمیته کشتی‌نویسان اتحادیه جهانی کشتی است، نتوانست برای حضور در جلسه به مجارستان برود.

در همه این 4دوره، برای کشتی‌نویسان سؤال بوده که چطور رضوانی که تخصصی در کشتی ندارد، باید کنار تیم باشد؟ در همه این‌ سال‌ها بوده‌اند کسانی که به این حضور معترض بوده‌اند اما به‌دلیل اینکه دیگر خبرنگاران هم همراه تیم اعزام شده بودند، این اعتراضات علنی نشده بود. این بار که برای جهانی بوداپست فدراسیون، خبرنگاری اعزام نکرده، بیش از همه این سؤال مطرح شده که چرا باید رضوانی همراه تیم کشتی در مسابقات حاضر باشد؟

همشهری در نبود خادم در فدراسیون از حمید بنی‌تمیم- نایب‌رئیس فدراسیون- سؤال کرد که چرا رضوانی با هزینه فدراسیون این سفرها را رفته است؟ «بعید می‌دانم که فدراسیون برای سفر رضوانی هزینه‌ای کرده باشد. فکر می‌کنم خود صداوسیما هزینه سفر او را داده باشد. باتوجه به وضعیت مالی فدراسیون بعید می‌دانم که این کار را کرده باشد. من خودم می‌توانستم با هزینه شخصی به بوداپست بروم اما به‌خاطر اینکه حاشیه‌ای پیش نیاید، این کار را نکردم». یکی از شایعاتی که درباره دلایل سفر‌های رضوانی با کشتی مطرح می‌شود این است که او به‌عنوان مشاور رسانه‌ای با فدراسیون همکاری می‌کند، بنی‌تمیم خبری از این موضوع ندارد؛ «بعید می‌دانم. اگر قرار بود انتخابی باشد، حتما آقای خادم می‌گفتند. البته ایشان رئیس فدراسیون هستند و لازم نیست به من اطلاع بدهند یا اجازه بگیرند ولی به هرحال باید ابلاغی باشد یا خبری که رسانه‌ای شود». 

بنی‌تمیم از همشهری خواست برای مشخص شدن اینکه رضوانی با هزینه فدراسیون در 4سفر همراه تیم بوده یا نه، با مسعود عسگری- مدیر روابط عمومی فدراسیون- تماس بگیرد. توضیحات عسگری هم قانع‌کننده نبود. او در ابتدای گفت‌وگو مدعی شد برای مسابقات جهانی 2015و 2017صداوسیما رضوانی را معرفی کرده بود. اما آخر مصاحبه گفت این معرفی‌نامه برای مسابقات 2018صادر شده بود:

   فدراسیون کشتی علی رضوانی را همراه خودش به بوداپست برده. از 2015تا به امروز این چهارمین مسابقه جهانی و المپیک است که رضوانی با فدراسیون به سفر می‌رود.
جلسه کمیته رسانه‌‌ای اتحادیه جهانی در مجارستان بود و اگر قرار بود ما خبرنگاری را اعزام کنیم، آقای صدرالدین کاظمی را اعزام می‌کردیم. آقای کاظمی را که عضو اصلی این کمیته است، به‌خاطر مسائل مالی نتوانستیم اعزام کنیم. ضرورتی نداشت که آقای رضوانی از طریق ما اعزام شود.

   قبول کنید که قضیه سؤال‌‌برانگیز است. 4مسابقه مهم گزارشگری اعزام شده که هیچ تخصصی در کشتی ندارد.
2 سال اول از سال‌هایی که شما می‌فرمایید، معرفی شده. ما از صدا و سیما درخواست کرده بودیم، آنها هم رضوانی را به ما معرفی کردند.
 
 منظورتان مسابقات جهانی 2015و 2017 است؟
بله. صدا وسیما ایشان را معرفی کردند. بعد هم ما مشاور رسانه‌ای نداریم. بچه‌های رسانه به‌قدری آقای خادم را دوست دارند که همه‌ آنها مشاورهای رسانه‌های کشتی و آقای خادم هستند.

   اگر همشهری یکی را به‌عنوان خبرنگار به شما معرفی کند، فدراسیون آن خبرنگار را اعزام می‌کند؟
محسن صفری خبرنگار روزنامه شما به مسابقات قرقیزستان اعزام شد. همین چند وقت پیش خانم مرضیه دارابی به مسابقات کشتی زنان در لبنان رفت.

   خیلی از خبرنگاران به مسابقات اعزام می‌شوند اما مهم این است که یک خبرنگار غیرتخصصی،4مسابقه جهانی و المپیک را پشت سر هم برود.
المپیک که با ما نبود، از کمیته ملی المپیک بپرسید چرا اعزام شده.

   سؤال این است که چرا باید یک خبرنگار به 3مسابقه جهانی غیرتخصصی برود؟
امسال هم از طریق صدا وسیما رفته. درست است که ما کارهای صدور آی‌دی‌کارتش را انجام داده‌ایم ولی خود صداوسیما اعزامش کرده. ما مثل بعضی‌ها از فدراسیون‌ها و مراجع ورزشی نیستیم که بتوانیم 60،70 خبرنگار اعزام کنیم، هزینه دلاری بالا بدهیم، جلسات هفتگی هم با خبرنگاران بگذاریم. هر کاری هم که آقای خادم انجام می‌دهد دلی است. همه خبرنگاران تخصصی کشتی با آقای خادم رابطه خوبی دارند و هر سفر یکی دو نفر رفته‌اند.

   مشکل خبرنگاران تخصصی نیستند. فدراسیون چارچوب مشخصی برای اعزام یا حتی دادن آی‌دی کارت به خبرنگاران دارد؟ می‌تواند خبرنگار غیرتخصصی اعزام کند؟
همه خبرنگارانی که ما اعزام می‌کنیم، تخصص کشتی دارند. محسن صفری که اعزام شد به آسیایی تخصص داشت.

   آقای رضوانی که تخصص ندارد. شما متوجه سؤال نمی‌شوید. من می‌گویم هر رسانه‌ای خبرنگار غیرتخصصی‌اش را به فدراسیون کشتی معرفی کند، برای 3مسابقه جهانی برایش آی‌دی‌کارت می‌گیرید؟ اعزام می‌کنید؟
بله.

   ما یک فوتبال‌نویس معرفی کنیم، برایش آی‌دی‌‌کارت می‌گیرید؟
بله. خبرنگار معتبر روزنامه باشد. آقای هیوا یوسفی یا محسن صفری را معرفی کنید، ما اعزام می‌کنیم.

   آقای صفری کشتی‌نویس‌اند.
اگر هیوا یوسفی به‌عنوان سردبیر هر کسی را معرفی کند ما اعزامش می‌کنیم. ما سردبیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها را می‌شناسیم نه خبرنگاران را.

   2 معرفی‌نامه‌ای را که صدا وسیما برای معرفی رضوانی به فدراسیون داده، می‌توانید برای ما ارسال کنید؟
2 دوره که نامه نداشت. من گفتم این دوره را نامه داشته.

   نامه‌ هر دوره‌ای را که دارید، بفرستید.
می‌فرستم.
با عسگری تماس گرفتیم تا او تصویر این معرفی‌نامه را در اختیار روزنامه قرار بدهد، وعده کرد دقایقی بعد این کار را انجام می‌دهد اما خبری از تصویر این معرفی‌نامه نشد.

    رضوانی برای دیدن فامیل به آمریکا رفت؟
تماس‌ها با خود علی رضوانی برای مشخص شدن دلایل سفرهای او بی‌نتیجه ماند اما شایعات هر روز پررنگ‌تر از روزهای قبل می‌شود. یکی می‌گوید رضوانی فقط به این خاطر به جهانی 2015آمریکا اعزام شد تا با یکی از اقوامش دیداری تازه کند؛ فامیلی که ساکن لاس‌وگاس است. آنهایی هم که در المپیک 2016ریو حضور داشتند و در سالن‌های کشتی رضوانی را دیده بودند، به یاد دارند که او آی‌دی‌کارت کشتی را به گردن داشت و با همان‌ آی‌دی‌کارت می‌توانست در دهکده بازی‌ها هم رفت‌وآمد کند، امکانی که برای همه خبرنگاران وجود ندارد. بعضی‌ها حتی حمایت‌هایی را که رضوانی در برنامه خارج از گود از کشتی داشته و در دفاع از خادم و فدراسیونش از مسئولان ورزش هم انتقادات تندی کرده، به این سفرها ربط می‌دهند.

    رضوانی را فدراسیون کشتی به المپیک برد نه کمیته
یک مورد از شایعاتی را که درباره رضوانی مطرح است کمیته ملی المپیک تأیید می‌کند. درحالی‌که عسگری می‌گوید فدراسیون کشتی در المپیک ریودوژانیرو در اعزام رضوانی هیچ دخالتی نداشته اما محمود عبداللهی- مدیر روابط عمومی کمیته المپیک- به همشهری می‌گوید حضور او در المپیک با خواست فدراسیون کشتی انجام شده است؛ «در المپیک‌ها روال است که فدراسیون‌های ملی نفراتی را به‌عنوان همکار به فدراسیون‌های جهانی معرفی می‌کنند. فدراسیون‌های جهانی هم اسامی آنها را به کمیته بین‌المللی المپیک ارسال می‌کنند. IOC رونوشت نامه آنها را به کمیته‌های ملی می‌زند. تیک آخر، یعنی تأییدیه آخر را باید ما بزنیم و تأیید کنیم که آنها خبرنگار هستند. در ریو، 4 نفر از فدراسیون والیبال ایران معرفی شده بودند. از فدراسیون کشتی هم علی رضوانی را معرفی کرده بودند. ما همه این 5 نفر را تأیید کردیم و آی‌دی کارت برایشان صادر شد». یکی از مسائل مهم هزینه‌های سفر است. عبداللهی می‌گوید: «ما هیچ هزینه‌ای برای این 5 نفر نداشتیم».

این خبر را به اشتراک بگذارید