• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35343
+
-

صندوق‌های بازنشستگی معتاد به بودجه دولت

گزارش
صندوق‌های بازنشستگی معتاد به بودجه دولت

صندوق‌های بازنشستگی در مقطع فعلی به‌عنوان یکی از ابرچالش‌ها پیش‌روی کشور قرار گرفته‌اند که به بودجه دولت متکی هستند. این را اسحاق جهانگیری، معاون اول ناراضی این روزهای رئیس‌جمهور می‌گوید. حکایت صندوق‌های بازنشستگی و رابطه مالی آنها با بودجه دولت، مصداق روشنی است از ضرب‌المثل «گهی پشت به زین و گهی زین به پشت».

به‌گزارش همشهری،‌ روزگاری دولت‌ها برای جبران کسری بودجه خود دست‌شان به سوی منابع صندوق‌های بازنشستگی دراز بود و چندسالی است که این صندوق‌ها کم آورده‌ و به دولت پناه آورده‌اند. دیروز معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه صندوق‌های بازنشستگی در کشور در مقطع فعلی به‌عنوان یکی از ابرچالش‌ها پیش‌روی کشور قرار گرفته‌اند و به بودجه دولت متکی هستند، افزود: هم‌اکنون ۸۰‌درصد منابع مورد نیاز صندوق بازنشستگی کشوری و ۱۰۰ درصد هزینه‌های صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح را دولت تأمین می‌کند درحالی‌که در سال‌های آینده با انباشت نیروی انسانی که به سن بازنشستگی می‌رسند، هزینه‌های آنها باید از طریق این صندوق‌ها تامین شود.

آبان‌ماه پارسال بود که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد: پیشی گرفتن رشد مصارف نسبت به منابع در سازمان تأمین اجتماعی هم به یک چالش جدی تبدیل شده و کسری نقدینگی به‌طور جدی از سال 1392 در سازمان دیده می‌شود که ناشی از طرح‌ها و برنامه‌های حمایتی و پرداخت نشدن مطالبات سازمان تامین اجتماعی توسط دولت بوده است. این گزارش نشان می‌دهد رشد سریع تعداد مستمری‌بگیران به تعداد بیمه‌شدگان و کاهش نسبت پشتیبانی موجب افزایش مصارف نسبت به منابع در سازمان تامین اجتماعی شده و پیش‌بینی می‌شود این شکاف دست‌کم تا سال 1400 ادامه یابد. البته چنین وضعیتی درخصوص سایر صندوق‌های بازنشستگی هم صادق است. نظام بازنشستگی ایران نظام گسترده‌ا‌ی‌ است که از 4صندوق بزرگ و 14صندوق کوچک تشکیل شده و جمعاً 55 میلیون نفر را تحت پوشش خود دارند که 64درصد جمعیت کشور محسوب می‌شوند.

اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که دولت در سال‌های آینده نه‌تنها باید نگران تامین حقوق کارمندان که باید دل‌نگران حقوق بازنشستگان هم باشد؛ به‌گونه‌ای که برآوردها نشان می‌دهد کسری نقدینگی در سازمان تامین اجتماعی در پایان سال 1395به بیش از 91هزار و 566 میلیارد و 780میلیون ریال رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید