• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35339
+
-

پاسخ منفی بانک چینی به ایران

  خبر: بانک کنلون چین در هشداری از مشتریان خود خواسته تا تلاش خود را برای تکمیل و تسویه حواله‌های ارزی خود در 7روز آینده تسریع و تشدید کنند. هفته گذشته این بانک چینی کارسازی حواله‌هایی با عاملیت بانک‌های تازه تحریم‌شده توسط خزانه‌داری آمریکا (ملت، پارسیان و سینا) را نیز متوقف کرده بود.

  نقد: بانک چینی کنلون تنها کانال اختصاصی تجارت بین ایران و چین در روزهای تحریم‌ها بوده و هنوز مشخص نیست مقامات پکن به چه دلیل تصمیم به این کار گرفته‌اند. آن‌هم در شرایطی که اتحادیه اروپایی تصمیم دارد تا قبل از تحریم‌های یکجانبه آمریکا، یک کانال ویژه مالی برای تجارت با ایران ایجاد کند. مقامات بانک مرکزی تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند اما بازرگانان ایرانی می‌گویند با تصمیم بانک کنلون چین، مسیر تجارت بین تهران و پکن دشوارتر از قبل می‌شود؛ به‌ویژه اینکه این کشور شریک اول تجاری ایران و خریدار اصلی نفت ایران است.

انتظار می‌رود مقامات اقتصادی دولت و بانک مرکزی با فعالسازی دیپلماسی اقتصادی و بانکی راه روابط بانکی با دنیای خارج را هموارتر سازند و البته در این مسیر انتظار منطقی این است که لوایح مرتبط با همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF سریع‌تر به قانون تبدیل شود تا بهانه از دست بانک‌های طرف همکار با ایران گرفته شود. نکته اینجاست که بانک یادشده فقط برای ارتباط تجاری و بانکی با ایران در سال 2009میلادی ایجاد و سرمایه اولیه این بانک از ارز فروش نفت ایران به چین که در چین بلوکه شده تأمین شده ‌است. به واقع بانک کنلون یک فاینانسور چینی مختص ایران در دوران تحریم‌ها به شمار می‌رود و پاسخگویی مقامات چینی به تصمیم این بانک یکی از مواردی است که باید پیگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید