• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35335
+
-

نرخ تورم روستاها از شهرها سبقت گرفت

تورم
نرخ تورم روستاها از شهرها سبقت گرفت

نرخ تورم همچنان رو به افزایش است و سرعت رشد قیمت‌ها در مناطق روستایی ایران بیش از مناطق شهری در مهرماه امسال رسیده و گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی هر دو تأیید می‌کند که قیمت کالاهای خوراکی روندی افزایشی را تجربه می‌کند.

مرکز آمار ایران نرخ تورم در مهرماه امسال را 13.4درصد اعلام کرد که براساس آن متوسط قیمت کالاها و خدمات مصرفی در اولین ‌ماه فصل پاییز امسال نسبت به شهریورماه امسال 7.1درصد و نسبت به مهرماه پارسال 32.8درصد برآورد شده است. این آمار نشان از تندتر‌شدن آهنگ رشد تورم دارد و پیش‌بینی می‌شود روند افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی در 5‌ماه باقیمانده امسال بازهم صعودی باشد.

زنگ خطر تورم از فروردین‌ماه امسال به صدا درآمده، به‌نحوی که سرعت رشد تورم از 1.3درصد در فروردین به 7.1درصد در مهرماه رسیده و نرخ تورم نقطه به نقطه از 7درصد به 32.8درصد و نرخ تورم سالانه نیز از 8.1درصد به 13.4درصد افزایش پیدا کرده است. از نکات مهم در گزارش تورمی مرکز آمار ایران 2برابر‌شدن آهنگ تورم در روستاها نسبت به شهرهاست به‌گونه‌ای که سرعت تورم ماهانه مناطق روستایی در مهرماه 3درصد و در مناطق شهری 1.5درصد برآورد شده است. نتیجه اینکه اگرچه نرخ تورم سالانه در مناطق روستایی ایران در مهرماه 13 و در مناطق شهری 13.4درصد برآورد شده، اما نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق روستایی 35.3درصد و در مناطق شهری 32.4درصد بوده است. مرکز آمار ایران می‌گوید: خانوارهای ایرانی در مهرماه امسال به‌طور میانگین 32.8درصد بیشتر از مهرماه پارسال برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند و به‌طور میانگین خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مهر‌97 نسبت به مهر پارسال 47.5درصد و قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز 27.2درصد گران شده است.

لبنیات و روغن گران شد؛ تخم‌مرغ و میوه ارزان

گزارش هفتگی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی پرمصرف در شهر تهران نشان می‌دهد که در هفته پایانی مهرماه امسال نسبت به هفته قبل آن، قیمت لبنیات، برنج، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ، قندوشکر، چای و روغن نباتی افزایش یافته است. در این مدت تنها تخم‌مرغ، میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه ارزان‌تر شده است.

به گزارش همشهری، قیمت گروه لبنیات پرمصرف در هفته پایانی مهرماه امسال نسبت به هفته مشابه شهریور ماه 9.7درصد، برنج، 4.8درصد، حبوبات 3.3درصد، سبزی‌های تازه 4.5درصد، گوشت مرغ 5.5درصد، قندوشکر یک درصد و چای خارجی 8دهم درصد افزایش قیمت داشته و روغن نباتی با 16.9درصد افزایش، رکورددار رشد قیمت‌ها در هفته پایانی مهرماه نسبت به‌مدت مشابه ‌ماه گذشته بوده است.

بانک مرکزی می‌گوید در هفته پایانی مهرماه امسال در گروه لبنیات، قیمت ماست پاستوریزه و کره پاستوریزه نسبت به هفته قبل آن تغییر نکرده اما سایر لبنیات پرمصرف بین 3دهم تا 8.8درصد گران شده و شهروندان تهرانی در یک هفته هر شانه تخم‌مرغ را بین 14هزار و 800 تا 24هزار تومان خریده‌اند. همچنین در هفته گذشته قیمت برنج خارجی غیرتایلندی نیم‌درصد ارزان شده اما برنج ایرانی درجه یک 8دهم درصد و برنج ایرانی درجه‌2 هم 3درصد گران شده درحالی‌که در گروه حبوبات، تمامی اقلام تا 3.9درصد نسبت به هفته قبل آن رشد قیمت داشته است.

میانگین قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی در هفته پایانی مهرماه از نظر بانک مرکزی 63هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بیش از 66هزار تومان بوده و تهرانی‌ها برای خرید هر نیم‌کیلوگرم چای خارجی به‌طور متوسط 29هزار تومان هزینه کرده‌اند. همچنین هر حلب روغن نباتی جامد 5کیلویی در هفته گذشته 37هزار و 185تومان و هر لیتر روغن نباتی نیز 6هزار و 770تومان بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید