• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3520
+
-

45سال زندان؛ مجازات قاتلان جوان ایرانی در ترکیه

قتل
45سال زندان؛ مجازات قاتلان جوان ایرانی در ترکیه

2جوان ایرانی که در استان بالیک‌اسیر ترکیه، ‌هموطن خود را به قتل رسانده و جسدش را در بیابان دفن کرده بودند، در دادگاه جنایی ترکیه محاکمه و به 45سال حبس محکوم شدند. به گزارش همشهری، نیمه شب 26شهریور‌ماه سال 96یکی ازشهروندان ترک در استان بالیک‌اسیر ترکیه، شاهد صحنه هولناکی بود. او 2پسر جوان را دید که یک گونی حمل می‌کردند و به سمت بیابان‌ها می‌رفتند. آنها از داخل گونی، جسدی بیرون آورده و شروع کردند به کندن زمین. درنهایت پس از کندن قبری در بیابان، جسد را در آنجا دفن کردند.در همین حال شاهد حادثه که به‌شدت وحشت زده شده بود با دیدن این صحنه، فورا با پلیس تماس گرفت و موضوع را اطلاع داد. همزمان 2جوان وقتی متوجه شدند فردی در آن حوالی است از ترس پا به فرار گذاشتند.

شروع تحقیقات

به‌دنبال این تماس، مأموران پلیس ترکیه خود را به بیابان‌های حاشیه شهر رسانده و جسد مردی را که برهنه بود از زیرخاک بیرون آوردند. روی جسد آثار ضربات چاقو و جراحت‌های شدید دیگر ناشی از ضربات مشت و لگد دیده می‌شد اما هیچ مدارکی همراهش نبود، با این حال مأموران پی بردند که این فرد اهل ترکیه نیست و احتمال دادند که ایرانی باشد. در ادامه جسد وی به پزشکی قانونی شهر بورساری ترکیه منتقل و از همان زمان تلاش برای کشف راز این جنایت شروع شد.همچنان که بررسی‌ها ادامه داشت مأموران پلیس ترکیه پی بردند که یک مرد ایرانی به اداره پلیس بالیک اسیر رفته و خبر از ناپدید شدن پسر جوانش به نام ماردین داده است. وی گفت: پسرم به همراه 2همخانه ایرانی‌اش در ترکیه زندگی می‌کرد که به طرز مرموزی ناپدید شده و 2همخانه‌اش هم از او خبری ندارند. مشخصات جسد مجهول الهویه‌ای که در بیابان کشف شده بود با مشخصاتی که این مرد ایرانی از پسرش می‌داد، مطابقت داشت. به همین‌خاطر مرد ایرانی راهی پزشکی قانونی شد و جسد پسرش را شناسایی کرد. پزشکی قانونی ترکیه با انجام آزمایش دی ان‌ای و دستور قضایی جسد را مومیایی کرده و تحویل خانواده‌اش داد تا برای خاکسپاری به ایران منتقل کنند. همزمان پدرمقتول به اداره پلیس ترکیه رفت و به طرح شکایت از 2همخانه پسرش پرداخت و گفت که آنها پسرش را به قتل رسانده‌اند.

پنهان کردن جسد در یخچال خانه

2جوان ایرانی که همخانه ماردین (مقتول) بودند دستگیر شدند. آنها اصرار داشتند که اطلاعی از سرنوشت وی نداشته‌اند اماوقتی پی بردند که هنگام دفن جسد، یک شهروند اهل ترکیه، ‌آنها را دیده و علیه هردو شهادت داده است، ‌چاره‌ای جز بیان حقیقت ندیدند.

یکی از آنها درخصوص جزئیات جنایت گفت:روز حادثه بر سر نظافت خانه با ماردین درگیر شدیم. وقتی بحث بالا گرفت دست به یقه شدیم و با مشت چند ضربه به او زدیم. پس از آن چاقویی برداشتم و 2ضربه به کتفش زدم اما اصلا قصد کشتن او را نداشتم. ناگهان دیدم خون‌آلود روی زمین افتاده است. دوستم بالای سرش رفت و گفت نفس نمی‌کشد. وقتی متوجه شدیم که فوت شده از ترسمان جسد را داخل یخچال جاسازی کردیم. 3روز جسد داخل یخچال بود اما باید هرطور شده آن را از خانه بیرون می‌بردیم چرا که ممکن بود بوی تعفن بگیرد و دستمان رو شود. وی ادامه داد: روز سوم جسد را بیرون آوردیم و داخل پتو پیچیدیم و درون یک گونی گذاشتیم. پس از آن از خانه بیرون رفتیم و با کمک دوستم وی را در بیابان دفن کردیم اما به محض اینکه متوجه شدیم فردی در آن حوالی است و صدایش را شنیدیم از ترس فرار کردیم.

محاکمه در دادگاه جنایی ترکیه

درحالی‌که 2جوان ایرانی در دادگاه ترکیه به قتل اقرار کرده و در آنجا محاکمه شده بودند، در ایران، پدر ماردین راهی دادسرای جنایی تهران شد و با شکایت از قاتلان پسرش خواستار پیگیری موضوع شد. این مرد دیروز در گفت‌وگو با همشهری درخصوص جزئیات قتل پسرش گفت: ما اهل و ساکن کرمانشاه هستیم. پسرم که دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی بود، 2سال پیش برای زندگی و کار به ترکیه رفت. هرچند من به‌شدت مخالف بودم اما با وجود این، ماردین اهمیتی به نصیحت‌های من نداد و از ایران رفت. او در بالیک اسیر خانه‌ای اجاره کرده و در یک نانوایی کار می‌کرد تا اینکه 2یا 3‌ماه پیش، 2جوان ایرانی که یکی از آنها همشهری‌مان بود به ترکیه رفت. آنها چون جایی نداشتند به خانه پسرم رفتند تا پس از پیدا کردن کار، خانه دیگری اجاره کنند. درواقع پسرم به آنها لطف کرد و اجازه داد در کشور غریب برای مدتی در خانه او زندگی کنند. وی ادامه داد: همسرم روزی 2یا 3بار از طریق شبکه‌های مجازی با پسرم تماس می‌گرفت و در ارتباط بود تا اینکه شهریورماه امسال به‌مدت یک هفته‌ از پسرم بی‌خبر بودیم. نه پیام می‌فرستاد و نه زنگ می‌زد.

همسرم به‌شدت بی‌تاب بود تا اینکه مهرماه راهی ترکیه شدیم.در آنجا از طریق یکی از دوستانش به خانه او رفتیم که 2همخانه‌اش مدعی شدند که یک روز از خواب بیدار شده و دیدند که ماردین نیست و از آن روز به بعد دیگر خبری از او نداشتند. در نهایت با شکایت من، جسد شناسایی شده و 2همخانه‌اش دستگیر شدند. آنها پس از اعتراف به جنایت و محاکمه در دادگاه جنایی ترکیه، به حبس محکوم شدند؛ متهم ردیف اول به 30سال و متهم ردیف دوم به 15سال زندان. آنها اعتراف کردند که روز حادثه وقتی پسرم از آنها خواسته تا خانه را نظافت کنند درگیری رخ داده و او را به قتل رسانده‌اند. پدر مقتول در ادامه گفت: پس از انتقال جسد پسرم به ایران، آن را در کرمانشاه دفن کردیم و من راهی دادسرای جنایی تهران شدم و با شکایت از قاتلان پسرم خواستار رسیدگی و محاکمه آنها در تهران شدم و درخواست قصاص کردم. اما به من گفتند که طبق قانون ترکیه متهمان پس از پایان دوران محکومیت‌شان از زندان ترکیه آزاد می‌شوند و پس از بازگشت به ایران در فرودگاه دستگیر شده و در دادگاه تهران محاکمه می‌شوند.

براساس این گزارش، قاضی محسن مدیرروستا، بازپرس جنایی تهران دستور مکاتبه از طریق اینترپل با پلیس ترکیه را صادر کرد تا تصویری از گزارش حادثه، ‌شرح معاینه جسد و کالبدشکافی را ارائه دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید