• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3522
+
-

معامله‌های طلایی ترفندی برای کلاهبرداری‌های میلیونی

فروش طلا و ارز زیر قیمت بازار. این وعده‌ای بود که 2مرد کلاهبردار به طعمه‌هایشان می‌دادند و بعد با شگردی شبیه تردستی نقشه سرقت‌های میلیونی را عملی می‌کردند. متهمان از چند‌ماه پیش تحت تعقیب پلیس آگاهی تهران قرار گرفتند. نخستین شاکی آنها یک طلافروش بود که می‌گفت 2مرد کلاهی 80میلیون تومانی سرش گذاشته و گریخته‌اند. او در توضیح ماجرا گفت: من طلافروش هستم و مدتی قبل با دو مرد جوان که ادعا می‌کردند قصد فروش طلا زیر قیمت بازار را دارند آشنا شدم. ابتدا حرف‌هایشان را باور نمی‌کردم اما آنها برای اینکه اطمینانم را جلب کنند نمونه‌ای از طلاهایشان را که به‌صورت پرس شده بود در اختیارم قرار دادند. طلا کاملا اصل بود و حتی از چند طلافروش دیگر هم کمک خواستم و همگی آنها تأیید کردند که طلای مورد نظرم هیچ مشکلی ندارد. برای همین با آنها وارد معامله شدم و قرار شد یک کیلو طلا را که در بازار در حدود 120میلیون تومان ارزش داشت، به قیمت 80میلیون تومان از آنها بخرم. مالباخته ادامه داد: تصور می‌کردم معامله پرسودی نصیبم شده و با آنها قرار گذاشتم. اما یک روز قبل از قرار یکی از مردان جوان تماس گرفت و خواست یک چک تضمینی به مبلغ 80میلیون تومان تهیه کنم تا در ازای مبلغ معامله از من بگیرند. من هم این کار را انجام دادم و فردای آن روز مردان جوان به خانه‌ام آمدند و بعد از کمی گفت‌وگو یکی از آنها خواست که چک تضمینی را بیاورم.

وی گفت: من که در این مدت حسابی به آنها اعتماد کرده بودم چک را آوردم و به درخواست آنها داخل یک پاکت گذاشتم. درحالی‌که پاکت روی میز بود یکی از آنها گفت که می‌رود تا طلاها را از داخل ماشین بیاورد و دیگری هم از من خواست برایش یک لیوان آب بیاورم. لیوان آب را که آوردم، هر دوی آنها به بهانه آوردن طلاها از خانه خارج شدند و این در حالی بود که پاکت همچنان روی میز بود. آنها رفتند اما هر چه منتظر ماندم برنگشتند و چون به ماجرا مشکوک شده بودم پاکت را برداشتم اما در کمال تعجب متوجه شدم که یک برگ چک جعلی داخلش است و آنجا بود که فهمیدم مردان جوان سرم کلاه گذاشته و چک 80میلیون تومانی‌ام را سرقت کرده‌اند.

با شکایت مرد طلافروش پرونده در اختیار پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تحقیقات کارآگاهان برای شناسایی و دستگیری مردان کلاهبردار شروع شد. هنوز ردی از آنها به‌دست نیامده بود که مأموران با دو شکایت مشابه دیگر هم روبه‌رو شدند. این بار یکی از مالباختگان در سودای خرید دلار و یورو زیر قیمت بازار در دام مردان کلاهبردار گرفتار شده بود. متهمان این بار هم مثل قبل مقداری دلار و یورو در اختیار او قرار داده و گفته بودند که حاضرند مقدار زیادی ارز را زیر قیمت بازار بفروشند. مالباخته نیز با آنها قرار گذاشته و هر دو متهم را به خانه‌اش دعوت کرده و متهمان مثل نقشه قبلی چک تضمینی میلیونی را سرقت کرده بودند.

کارآگاهان که حدس می‌زدند هر دو متهم از مجرمان سابقه‌دار هستند به جست‌وجو در بانک اطلاعاتی پلیس پرداختند و معلوم شد که آنها مجرمانی سابقه‌دار به نام‌های منصور و مهدی هستند که در سال 1395از زندان آزاد شده و کلاهبرداری‌هایشان را از سر گرفته‌اند. با این سرنخ‌ جست‌وجوهای پلیس وارد مرحله‌ای تازه شد و کارآگاهان موفق شدند محل تردد متهمان را شناسایی کنند و به این ترتیب زمانی که آنها با چهارمین طعمه‌شان وارد معامله شده و قصد کلاهبرداری از او را داشتند، صبح روز پنجشنبه و داخل خانه طعمه‌اش به دام پلیس افتادند. به گزارش همشهری، سرهنگ فخرالدین افراسیابی، رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران گفت: پس از دستگیری مردان کلاهبردار معلوم شد که آنها از افراد دیگری هم با این شگرد سرقت کرده‌اند. به گفته وی، تحقیقات از آنها ادامه دارد و شاکیان احتمالی می‌توانند برای طرح شکایت به پایگاه چهارم آگاهی مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید