• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35158
+
-

رابطه کتاب‌های قدیمی و سیب گاز زده

دریچه
رابطه کتاب‌های قدیمی و سیب گاز زده


 یکی از استادان دانشگاه کارولینای جنوبی در گفت‌وگو با سایت علمی لایوساینس علت زرد‌شدن کتاب‌های قدیمی را وجود ترکیباتی می‌‌داند که این ترکیبات در سیب گاز زده هم وجود دارد.

به گزارش لایوساینس، اگر به آرشیو روزنامه‌ها یا کتابخانه‌های قدیمی و به‌خصوص کتاب‌های نایاب و کمیاب عتیقه نگاه کرده باشید متوجه رنگ زرد کاغذ آنها خواهید شد. نظر عامه مردم این است که مواد موجود در کاغذ به اکسیژن واکنش نشان داده و رنگ زرد ایجاد می‌کند ولی علت اصلی آن را نمی‌دانند. سوزان ریچاردسون استاد شیمی دانشگاه کارولینای جنوبی می‌گوید: اکثر کاغذهای کتاب‌ها و روزنامه‌ها سفید هستند چون ماده‌ای به نام لیگنین دارند که به ماده چوب نیز شهرت دارد.

این ماده علت اصلی سفید بودن شیر گاو و دیگر حیوانات علفخوار نیز محسوب می‌شود. به گفته ریچاردسون، لیگنین در چوب به وفور وجود دارد و باعث استحکام و محکمی چوب می‌شود. لیگنین مقدار زیادی سلولز دارد که ماده‌ای بی‌رنگ است و به خوبی نور خورشید را از خود عبور می‌دهد و بخش زیادی از سفید بودن کاغذ و شیر نیز به‌خاطر سلولز است.

سلولز ترکیبی پلیمری از کربن و هیدروژن است که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اکسیژن تغییر می‌کند و به‌عبارتی مولکول‌های اکسیژن جایگزین هیدروژن می‌شوند و این همان فرایندی است که موجب زرد شدن سیب گاز‌زده می‌شود. به گفته ریچاردسون، بسیاری از موزه‌ها و مؤسسات برای نگهداری طولانی مدت اسناد یا کتاب‌های قدیمی از محفظه‌های مخصوصی استفاده‌ می‌کنند که به جای اکسیژن با گاز نیتروژن پر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید