• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35172
+
-

روایتی از فرارهای جادویی

نگاه
روایتی از فرارهای جادویی


نیما بهدادی‌مهر/ روزنامه‌نگار
مهدی مهدوی‌کیا به انتخاب کاربران ‌ای‌اف‌سی، مدافع قرن آسیا شد. اینکه چه دلایلی سبب شد تا در خیل مدافعان برتر قاره کهن،  قرعه برتر به نام مهدوی‌کیا بیفتد ادله‌ روشنی وجود دارد.

مهم‌ترین دلیلی که مهدوی‌کیا را از دیگر مدافعان قاره آسیا متمایز کرده تداوم بی‌نظیر او در سطح اول فوتبال ملی و باشگاهی در ایران،  آسیا و اروپا بود. مهدوی‌کیا چنان انفجاری استارت می‌زد که واژه فرار مهدوی‌کیا از سوی مفسران ایرانی و آسیایی به‌کار برده شد یا گزارشگران فوتبال آلمان وقتی نخستین حضورهای وی در فوتبال باشگاهی با تیم بوخوم صورت گرفت از استارت‌های انفجاری او ابراز شگفتی می‌کردند. همین استارت‌ها و قدرت بازیخوانی و توپگیری و حمل توپ سبب شد تا مهدوی‌کیا با درخشش در باشگاه هامبورگ تحت عنوان موشک فوتبال آلمان یاد شود. اما نخستین تصویرهای درخشش مهدوی‌کیا در عرصه ملی را باید در همان استارت انفجاری دیدار مقابل کره‌جنوبی در یک‌چهارم پایانی جام ملت‌های آسیا در سال 1996تفسیر کرد. مهدوی‌کیای جوان با همان صحنه،  استارت افتخار خود را آغاز کرد تا در دیدار مقابل چین در ورزشگاه کارگران دالیان در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 1998میوه آن استارت جادویی را با به ثمر رساندن 2گل بچیند.

او در جام جهانی فوتبال هم خودی نشان داد و با استارت‌های خیره‌کننده بارها لرزه بر پیکر دفاعی یوگسلاوی،  آلمان و آمریکا انداخت. مرور صحنه گل دیدنی او به آمریکا نیز نشانگر کیفیت بالای بازی این مدافع تکرارنشدنی در فوتبال آسیاست. مهدوی‌کیا با هوشیاری روی خط میانه زمین ایستاد تا پاس علی دایی ارسال شود. سپس با استارتی طلایی 40متر را دوید و توپ را به تور دروازه آمریکا دوخت و با همان استارت سند مدافع قرن آسیا را به نام خود زد و با درخشش‌هایش در تیم قرن هامبورگ قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید