• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 35051
+
-

کرمانشاه امن

فرمانده ‌ انتظامی استان: کرمانشاه از نظر امنیتی در رده‌های میانی کشور قرار دارد

جامعه
کرمانشاه امن

فرحناز چراغی| کرمانشاه - خبرنگار:

امنیت اجتماعی یکی از شاخص های مهم امنیت است.  امری که تامین آن به ویژه در شهر های بزرگی چون کرمانشاه کار ساده‌ای نیست. چندی پیش 2 سارق مسلح یکی از همشهریان کرمانشاهی را که به همراه فرزندش به سراب قنبر رفته بود، تهدید کردند و پس از کتک زدن وی پول و اموال با ارزشش را سرقت کردند. سارقین برای ایجاد رعب و وحشت چندین گلوله هوایی شلیک کردند و خودرو این فرد را نیز دزدیدند. خوشبختانه سارقان با تلاش پلیس آگاهی کرمانشاه دستگیر و تحویل دستگاه قضا شده‌اند. بررسی زوایای جامعه‌شناختی این گونه رفتارها  می‌تواند در تامین هر چه بیشتر امنیت اجتماعی موثر باشد.


ضرورت برقراری امنیت اجتماعی 

یک استاد دانشگاه درباره امنیت اجتماعی می‌گوید: امنیت از دیرباز مورد توجه همه انسان‌ها بوده است و جزء لاینفک زندگی اجتماعی آنهاست، چراکه لازمه فعالیت‌های دیگر همین امنیت است. در هر جایی که امنیت اجتماعی نباشد، کارها لنگ می‌زند. امنیت در قالب یک آرامش، نظم اجتماعی، یک قانون، یک رفاه اجتماعی که به‌وسیله نیروها، ارگان‌ها و معتمدین که در مسند قضا قرار می‌گیرند، ایجاد می‌شود.  

«بهرام نوابی‌فر» در گفت‌و‌گو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: در گذشته‌های دور امنیت به این صورت منسجم نبود و مردم خود مدافع حقوق خود بودند، چراکه در گذشته آسیب‌های اجتماعی کمتر بود. این جامعه‌شناس کرمانشاهی ادامه می‌دهد: امروزه امنیت را بر اساس دیدگاه مردم باید تعریف کرد. پیشرفت‌های علمی، توسعه‌یافتگی چه از نظر اقلیمی، علمی، فناوری و بسیاری موارد دیگر باعث می‌شود امنیت خود به خود خطیر، حساس، چارچوب‌دار و قانونمند شود.


وی اضافه می‌کند: با توجه به شرایط امروز هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند ادعا کند که امنیت صد درصدی ایجاد کرده است و تاریخ گواه این قضیه بوده و هست اما از طریق موانع، چارچوب‌های قانونی برای از بین برندگان امنیت می‌توان یک سد ایجاد کرد که آسیب‌ها کمتر شود. به عنوان مثال، در جامعه امروزی ما در فضای مجازی چقدر بزه، شیادی، فساد، کلاهبرداری صورت می‌گیرد و پلیس فتا هشدارهای جدید می‌دهد. 
امنیت روانی در جامعه
این جامعه‌شناس کرمانشاهی به امنیت روانی در جامعه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در امنیت روانی ممکن است، به حریم فیزیکی فرد تعدی نشود اما ایجاد نگرانی اجتماعی می‌کند. نگرانی شغلی، جانی و... روح و روان فرد را درگیر می‌کند و فرد نمی‌تواند به مرجع قضایی مراجعه کنند، چراکه هیچ مدرک مستندی در دست ندارد تا بتوان این تعدی به امنیت را اثبات کند. لذا مجریان قانون باید با هوش و ذکاوت ویژه خود بر اساس فعالیت بزهکاران به‌روز شوند تا بتوانند به بهترین نحو ممکن امنیت را حفظ و برقرار کنند. 

نوابی‌فر ادامه می‌‌دهد: امنیت روانی به این معنا نیست که فقط مورد تعدی، برخورد عملی و پرخاشگری قرار بگیریم. وقتی در جامعه‌ای احساس کنیم امنیت برای همنوعانمان نیست ما خود به خود از لحاظ روانی دچار اختلال خواهیم شد و احساس ناامنی می‌کنیم. وی درباره امنیت در استان کرمانشاه نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: از این‌که همه نیروهای مجری در راستای امنیت در استان و کشور تلاش می‌کنند شکی نیست و ما هم در هیچ گفتمانی نمی‌توانیم به صورت مطلق درباره امنیت صحبت کنیم.‌ 


پیشنهاد‌ به مراکز آموزشی 

این استاد دانشگاه پیشنهاد می‌دهد: نهادهای متولی تربیت از خانواده گرفته تا مدرسه و مراکز آموزش عالی باید در زمینه امنیت به‌روز باشند و مهارت‌های خاص را به فرزندان آموزش دهند. 
وی می‌افزاید: با فرهنگ‌سازی مهارت‌های پیشگیری و پذیرفتنی چون ایمان و اخلاق و... در جامعه امتیاز و ارزش است. سعی کنیم افراد جامعه را با این قابلیت‌ها پرورش دهیم. هر فرد در جایگاه خود می‌تواند مهارت‌های مختلف در زمینه برقراری امنیت را و کاهش آسیب‌های آن در جامعه تلاش کند. فرهنگ‌سازی در درجه اول قرار دارد. به عنوان مثال، در شهر پاوه تعداد کارکنان زندان از خود زندانیان بیشتر است یا در شهر تبریز متکدی وجود ندارد. باید بررسی کرد که چرا و چگونه عده‌ای از شهروندان به این مهارت می‌رسند که جامعه آرمانی تشکیل دهند.

 به یقین آموزش در اینجا تاثیرگذار بوده و فرهنگ‌سازی شده است و نیروهای مجری به طور مستقیم وارد عمل نشده‌اند. پرخاشگری بیشترین جرم در استان ما است. پرخاشگری نتیجه ناکامی است. آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست، اما گفته‌ها و شنیده‌ها این نوع جرم را در جامعه ما بیشتر نشان می‌دهد.


احساس امنیت در استان 

فرمانده ‌ انتظامی استان ‌ در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری درباره میزان امنیت کرمانشاه می‌گوید: استان کرمانشاه از لحاظ امنیتی در رده‌های میانی کشور قرار دارد.  سردار «منوچهر امان اللهی» ادامه می‌دهد: از لحاظ جرائم مهم و پیچیده استان کرمانشاه در مقایسه با استان‌های دیگر در حداقل ممکن است و به جرات می‌توان گفت چنین جرائمی در استان ما 50 درصد جرائم در استان‌های دیگر نیست.  وی بیان می‌کند: البته احساس امنیت موضوعی فردی است اما طبق داده‌های آماری نسبت به سرانه جمعیت، کرمانشاه در زمینه ارتکاب به جرائم سازمان یافته و پیچیده وضعیت بهتری دارد.  فرمانده انتظامی با بیان این‌که در مجموع در حوزه جرائم مختلف در 6 ماه اول سال 10 درصد افزایش داشته‌ایم، می‌افزاید: بیشترین جرم رخ داده در حوزه سرقت خرد بوده است. 26 درصد افزایش سرقت داشته‌ایم و 40 درصد سرقت‌ها مربوط به سرقت قطعات خودرو بوده است. همچنین در فضای مجازی با افزایش 143 درصدی جرائم در 6 ماه اول سال در استان روبه‌رو هستیم و در این رابطه نیز 70 درصد افزایش کشف جرم داشته‌ایم.

وی به انواع قتل نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در 6 ماه اول سال 30 نفر به قتل رسیده‌اند که کاهش 38درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. 24 درصد نزاع دسته‌جمعی و 29 درصد شرارت و مزاحمت خیابانی کاهش داشته است. در برخورد با اراذل و اوباش جدی هستیم. تعدادی از آنها در زندان به سر می‌برند و اراذل شناسنامه‌دار رصد می‌شوند.  امان‌اللهی ادامه می‌دهد: 4 هزار و 285 نفر به جرم ارتکاب به انواع جرائم دستگیر شده‌اند که 8 درصد افزایش را نسبت به میزان دستگیری‌های سال قبل نشان می‌دهد.  فرمانده انتظامی استان به میزان تماس‌های تلفنی مردم با 110 نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: 515 هزار و 357 تماس با مرکز فوریت‌های پلیس تماس برقرار شده که 210 هزار تماس عملیاتی شده است. در 6 ماه اول امسال مردم 30 درصد بیشتر با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 تماس داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید