• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 35047
+
-

چتر بیمه روی سر زنان خانه‌دار ایلام

مدیرکل تامین اجتماعی ایلام: زنان خانه‌دار زیر ۵۰ سال می‌توانند برای انعقاد قرارداد بیمه اقدام کنند

زنان
چتر بیمه روی سر زنان خانه‌دار ایلام

مریم نظری| ایلام –خبرنگار:

«خانه‌داری» در برخی جوامع به عنوان یک شغل شناخته می‌شود و زنان خانه‌دار از پوشش حمایتی، بیمه و مراقبت‌های گوناگون روانی برخوردارند. اما در کشور ما و به تبع آن استان ایلام، بسیاری از زنان خانه‌دار با وجود انجام فعالیت‌های سنگین شبانه‌روزی در خانه و نداشتن دوران بازنشستگی، از درآمد بی‌بهره‌اند و از نظر امنیت اقتصادی وضعیت بسیار نامطلوبی دارند.

روانشناسان معتقدند دوری زنان خانه‌دار از امنیت اقتصادی، ترس از آینده را برای آنان به دنبال دارد. نبود امنیت اقتصادی و اجتماعی و قابل تصور نبودن آینده‌ای امن برای زنان خانه‌دار که ممکن است روزی دچار بیماری، طلاق، سالخوردگی و ازکارافتادگی شوند و نیز نبود سیستم حمایتی لازم در نظام تامین اجتماعی در گذشته سبب شد که طی سال‌های اخیر طرح بیمه زنان خانه‌دار اجرا شود تا پاسخگوی نیازهای مالی این قشر باشد.
به گفته کارشناسان، اجرای طرح بیمه تامین اجتماعی زنان خانه‌دار در ایجاد و ارتقای سطح امنیت اقتصادی زنان خانه‌دار تاثیر چشمگیری خواهد داشت.


لزوم تامین نیازهای مادی زنان خانه‌دار

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام می‌گوید: برای هر فردی لازم است که در دوران کهولت از تامین مالی و دریافت مستمری برخوردار باشد و این دغدغه برای زنان خانه‌دار که استقلال مالی ندارند، بیشتر از دیگر اقشار است.
«سهیلا ملکشاهی» با اشاره به این‌که زنان خانه‌دار همواره جزو آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه بوده‌اند، ادامه می‌دهد: زنان خانه‌دار نیاز دارند آتیه‌شان تامین باشد و در این میان بیمه آنها موضوعی مهم و حیاتی به شمار می‌رود.
وی اضافه می‌کند: متاسفانه بیشتر زنان ایلام و حتی زنان سراسر کشور، با آن‌که رکن اصلی خانواده هستند، از مزایای بیمه‌ای برخوردار نیستند. این مساله، علاوه بر آن‌که تامین نیازهای مادی آنان را دچار چالش می‌کند، در ایجاد اضطراب و مشکلات روانی و ترس از وابستگی در آنها نیز موثر است.


زنان خانه‌دار بیمه می‌شوند

ملکشاهی بر لزوم بیمه کردن زنان خانه‌دار استان تاکید و بیان می‌کند: با بررسی وضعیت جامعه و نیازهای زنان می‌توان دریافت که وجود یک پس‌انداز و تضمین برای تامین آینده این قشر امری مهم و حیاتی است.

وی می‌افزاید: سازمان تامین اجتماعی به منظور گسترش و توسعه بیمه، زنان خانه‌دار را بر اساس مقررات بیمه صاحبان حرفه‌ها و مشاغل آزاد زیر پوشش قرار داده است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام می‌گوید: زنان خانه‌داری که کمتر از ۵۰ سال تمام دارند، می‌توانند برای تقاضا و انعقاد قرارداد بیمه اقدام کنند. همچنین زنان خانه‌داری که کمتر از 45 سال سن دارند هم می‌توانند به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند و با انعقاد قرارداد، از شرایط بیمه بازنشستگی زنان خانه‌دار بهره‌مند شوند.

به گفته این مسئول، زنان خانه‌دار استان می‌توانند در قالب این طرح با پرداخت سهم بیمه‌ای 12، 14 و 18 درصدی از خدمات درمانی و بازنشستگی برخوردار شوند. متقاضیان می‌توانند در قالب سه نرخ قرارداد منعقد کنند که این 3 نرخ شامل بیمه بازنشستگی، بیمه بازنشستگی و فوت و بیمه بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی است.
ملکشاهی در مورد 3 نرخ بیمه بازنشستگی زنان خانه‌دار اظهار میکند:: در ارتباط با بیمه بازنشستگی هر فرد ماهانه یک میلیون و 320 هزار ریال حق بیمه،‌ در مورد بیمه بازنشستگی و فوت هر فرد ماهیانه یک میلیون و 560 هزار ریال و در ارتباط با بیمه بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی هر فرد ماهیانه دو میلیون و 50 هزار ریال حق بیمه پرداخت می‌کند.


زنان خانه‌دار در زمره مشمولان بیمه مشاغل آزاد

این مسئول درباره چگونگی بیمه شدن زنان خانه‌دار توضیح می‌دهد: جامعه هدف می‌توانند با وارد کردن کد دستوری #142* از طریق تلفن‌ همراه یا تماس گرفتن با شماره تلفن ۱۴۲۰ از خدمات‌ سازمان تامین اجتماعی در استان مطلع شوند. 

ملکشاهی می‌افزاید: زنان خانه‌دار در صورت تمایل می‌توانند با مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه به صورت خوداظهاری با عنوان خانه‌دار از مزایای قانونی این سازمان بهره‌مند شوند.
وی می‌گوید: آنها با قرار گرفتن زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی می‌توانند در دوران کهولت، با استفاده از خدمات بازنشستگی تامین اجتماعی، از نظر مالی استقلال داشته باشند و به اصطلاح دستشان در جیب خودشان باشد.


تحکیم خانواده با حمایت از زنان خانه‌دار 

یک کارشناس بیمه نیز در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌کند: زنان خانه‌دار سهم عمده‌ای در تربیت و روند پیشرفت فرزندان و در نتیجه پیشرفت جامعه دارند بنابراین باید حداقل از نظر مالی تامین باشند.
«مینا کاکایی» می‌گوید: قرار دادن این قشر زیر پوشش بیمه بازنشستگی می‌تواند جوابگوی نیازهای آنها در زمان کهولت باشد.

 زنان خانه‌دار هم مثل بقیه افراد جامعه نیاز دارند که از نظر مالی تامین باشند و دغدغه مالی آرامش خاطر آنها را به هم نزند.وی با بیان این‌که حمایت از زنان خانه‌دار حمایت از اعضای خانواده محسوب می‌شود و بیمه آنها باعث تحکیم بنیان خانواده می‌شود، می‌افزاید: بی‌شک اگر مادری از بیمه برخوردار باشد، با پشتوانه عاطفی و روحی کافی به تربیت فرزندان می‌پردازد.این کارشناس بیمه تاکید می‌کند: متاسفانه بسیاری از زنان خانه‌دار ایلامی از طرح بیمه تامین اجتماعی مختص خود بی‌خبرند بنابراین ضرورت دارد که رسانه‌ها برای آشنایی آنها با این طرح و تشویقشان به بیمه شدن، اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام بدهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید