• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 35040
+
-

فرصت اشتغال بومی‌های آبادان می‌سوزد

جذب نیروهای غیربومی در فاز دوم پالایشگاه آبادان در حالی صورت گرفته که آمار بیکاری در این شهر بالاست

زیر ذره‌بین
فرصت اشتغال بومی‌های آبادان می‌سوزد

محمدرضا عبادی| آبادان- خبرنگار:

تابستان سال 96 بود که بعد از سال‌ها وعده‌ دادن مسئولان دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سرانجام عملیات اجرایی فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان کلید خورد.

در همان ابتدای عملیاتی شدن این پروژه ملی، نبود چارچوب و شیوه‌ای برای جذب نیرو از میان جوانان جویای کار شهرستان آبادان و سپس شهرستان‌های مجاور و سایر نقاط استان سبب شد حساسیت‌هایی نسبت به عملکرد مدیران این پروژه ایجاد شود.رفته‌رفته این روند به کلید خوردن تجمعات جوانان جویای کار در اعتراض به به‌کارگیری نیروهای غیربومی در فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان و شفاف‌ نشدن شیوه جذب نیرو از سوی مجریان این پروژه منجر شد. 

بالاخره نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی، با فشار مضاعف بر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان و مجریان پروژه، آنها را مجاب کردند که سامانه نام‌نویسی داوطلبان جذب در فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان را راه‌اندازی کنند.

این سامانه - از اشکالات و نواقص متعدد آن که بگذریم - نه‌تنها مانع جذب نیروهای غیربومی در فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان نشد، بلکه زمینه افزایش اعتراضات جوانان جویای کار آبادانی را فراهم آورد. آنها معتقدند جذب نیروهای غیربومی در فاز دوم پالایشگاه آبادان در حالی صورت گرفته که بیکاری در این شهر آمار بسیار بالایی دارد.

تناقض آماری در میزان نیروهای مشغول به کار در فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان، اخراج نیرو از میان جوانان بومی شاغل در این پروژه و متعهد نبودن مجریان پروژه به اجرای نص صریح قانون در خصوص جذب نیرو از میان جوانان بومی و استفاده از خدمات و ظرفیت درونی شهرستان در سایر بخش‌های خدماتی این پروژه سبب شد 3 نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی با همراهی فرماندار ویژه این شهرستان موضوع را به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بکشانند و خواستار پیگیری قانونی آن شوند.


پاسخگو نبودن وزارت نفت

اعضای کمیته اشتغال به نمایندگی از کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به ‌منظور راستی‌آزمایی گزارش ارائه ‌شده از سوی وزارت نفت در خصوص اشتغال نیروهای بومی در فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان، 14 مهرماه در راس هیاتی به شهرستان آبادان سفر کردند. بعد از بازدیدهای میدانی این کمیته از وضعیت اشتغال در فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان و نیز تشکیل جلسه در فرمانداری ویژه آبادان که البته شخص وزیر نفت و معاون وی مدعوین اصلی اما غایب این جلسه بودند، به موضوع محرز شدن مغایرت گزارش ارائه‌ شده به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با آنچه در واقعیت در پروژه فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان صورت گرفته است، اشاره شد.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به همشهری می‌گوید: یک هفته پیش از سفر کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به شهرستان آبادان، دعوت‌نامه‌ای رسمی از سوی این کمیسیون به وزارت نفت ارسال شد که در آن شخص وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی برای پاسخگویی درباره وضعیت اشتغال در فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان به این شهرستان دعوت شدند. 

«جلیل مختار» می‌افزاید: ابتدا قرار بود این جلسه 11 مهرماه در آبادان برگزار شود، اما وزارت نفت اعلام کرد که اطلاعات کافی درباره این پروژه وجود ندارد و بهتر است این نشست به هفته آینده موکول شود. بر همین اساس جلسه برای 15 مهرماه برنامه‌ریزی شد.

وی با اشاره به این‌که غیبت وزارت نفت در این نشست خود موید غیرواقعی بودن گزارش‌های این وزارتخانه به نمایندگان مجلس در خصوص میزان اشتغال نیروهای بومی در فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان بود، اظهار می‌کند: قطعا غیبت وزارت نفت در این جلسه پذیرفتنی نیست و این موضوع از طریق قوانین و آیین‌نامه‌های داخلی مجلس شورای اسلامی از نظر قانونی پیگیری می‌شود.


محرز بودن تخلف مجریان فاز دوم پالایشگاه

«عامر کعبی» دیگر نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به‌ اتفاق‌نظر نمایندگان مجلس در محرز بودن تخلف مجریان فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان در زمینه استخدام نیروهای غیربومی عنوان می‌کند: بنده و 2 نماینده دیگر آبادان خواستار اعمال ماده 236 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش ارائه ‌شده به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هستیم.


درخواست عجیب وزارت نفت

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی اظهار می‌کند که یک روز پیش از سفر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به شهرستان آبادان، از وزارت نفت با وی تماس گرفته و اعلام می‌شود که سفر شما به آبادان مصلحت نیست. «علیرضا محجوب» می‌افزاید: وزارت نفت گزارش مفصل و خوبی درباره فعالیت در فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه داد اما متاسفانه در بررسی صحت آن متوجه قانون‌گریزی‌هایی در زمینه ارائه فرصت‌های شغلی این پروژه به بومی‌های آبادان شدیم.


اعمال ماده 236

محجوب می‌گوید: کمیسیون اجتماعی مجلس در چارچوب قانون تقاضای اعمال ماده 236 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را در خصوص تخلف در فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان به هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه می‌دهد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار می‌کند: بر اساس این ماده، هرگاه حداقل 10 نفر از نمایندگان یا هرکدام از کمیسیون‌ها رعایت نشدن شئون، نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور یا وزرا و یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت‌رئیسه برای رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع داده می‌شود.
وی می‌افزاید: کمیسیون حداکثر ظرف 10 روز به موضوع رسیدگی می‌کند و با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت‌‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

محجوب ادامه می‌دهد: بر اساس تبصره یک این ماده، چنانچه نظر مجلس بر تایید گزارش باشد، موضوع برای رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی به آن رسیدگی شود.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: بر اساس تبصره 2 این ماده نیز اگر مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هر یک از وزیران 3 نوبت ‌رأی به صحیح بودن گزارش بدهد، طرح استیضاح در صورت رعایت مفاد اصل 89 قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت


در انتظار سرانجام پیگیریِ نمایندگان مجلس

کارشناسان معتقدند بی‌تردید آنچه طی یک سال اخیر در فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان رخ ‌داده و آنچه در استمرار پیگیری اعمال ماده 236 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تخلف مجریان این فاز رخ خواهد داد، تنها ناشی از تعلل و اهمال‌کاری مدیران وزارت نفت است.
اکنون مردم آبادان، به ‌ویژه جوانان جویای کار این شهر، در انتظار اجرای نص صریح قانون از سوی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی تخلف صورت گرفته و فراهم شدن زمینه حضور و اشتغال فرزندان بومی آبادان در فرصت‌های شغلی این پروژه هستند.
روشن است که این پروژه اکنون به یکی از مهم‌ترین بندهای کارنامه عملکرد نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تبدیل ‌شده است و باید دید سرانجام پیگیری‌های آنها چه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید