• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 35043
+
-

سهمیه آب انتقالی به یزد تغییر نمی‌کند

زمانی قمی: تا وقتی استاندار یزد هستم، اجازه قطع یا جابه‌جایی آب انتقالی به یزد را نخواهم داد

نشست خبری
سهمیه آب انتقالی به یزد تغییر نمی‌کند

استاندار یزد در جمع اصحاب رسانه با اشاره به پیگیری‌های مکرر درباره تعرضات متعدد به خط انتقال آب به استان و اظهارات برخی درباره کاهش سهمیه آب انتقالی تاکید کرد: تا زمانی که استاندار یزد هستم، اجازه قطع یا جابجایی حتی یک لیتر از آب انتقالی به یزد را به جایی نخواهم داد.

به گزارش همشهری «محمود زمانی قمی» از پیگیری‌های مکرر برای حل مشکلات حقوقی خط اول انتقال آب به استان خبر داد و گفت: با اقداماتی که صورت گرفته است، دیگر این تخصیص از خط اول انتقال به هیچ عنوان در معرض تهدید نیست.وی با اشاره به شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها تاکید کرد: در این شرایط تامین آب شرب مردم استان‌های یزد و اصفهان به تصویب شورای آب زاینده‌رود قرار گرفت و با توجه به کاهش بارندگی‌ها سهمیه استان‌ها از محل این تخصیص کاهش داشته است.

استاندار یزد درباره شناسایی متعرضان به خط انتقال آب گفت: قطعاً مسئولان استان چهار محال و بختیاری هیج دخالتی در این تعرضات ندارند، همانطور که نمی‎‎توان گفت که مسئولان اصفهان نیز در این حوادث نقشی داشته‎‎اند.
وی البته خواستار حمایت دولت از کشاورزان اصفهان به دلیل خشکسالی‌ها شد و گفت: نوع تعرض به خط انتقالی تغییر کرده است و بسیاری از این تعرضات از سوی کشاورزان نیست اما مسئولان استان تلاش می‌کنند که با هر بار تعرض، جریان آب را به سرعت برقرار کنند.

استاندار یزد سرانجام خط دوم انتقال آب به استان یزد اظهار کرد: این طرح دارای اعتبار ولی بسیار اندک است به طوری که امسال 6 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده که صرف نگهداری از کارگاه‎‎های عملیاتی طرح شده است. زمانی قمی موضوع مورد بحث در مورد این خط را تامین آب این خط از منطقه بهشت آباد یا خرسان عنوان کرد و گفت: البته بررسی‎‎های کارشناسی بیانگر پایدارتر بودن منبع خرسان است لذا آن را پیشنهاد داده‎‎ایم و امیدواریم که این مسیر با نظر قطعی وزیر نیرو، پیش رود. وی از پیگیری انتقال 20 میلیون مترمکعب آب از طریق خط انتقال خلیج فارس به وسیله سنگ آهن چادرملو خبر داد و گفت: تمام مجوزهای این خط انتقال از بندر خمیر تا اردکان صادر شده ولی با پیگیری‎‎هایی که انجام شد سهمیه مذکور برای استان یزد نیز مستند و تخصیص یافت.
وی با بیان این که انتقال آب به یزد از دریا، چه از خلیج فارس و چه از دریای عمان بی‎‎شک در توان دولت نیست و تنها از عهده بخش خصوصی برمی‎‎آید، اظهار کرد: اجرای این خطوط انتقال به نرخ چهار ماه پیش افزون بر 20 هزار میلیاد تومان اعتبار نیاز دارد که با مشارکت چندین شرکت توانمند بزرگ با کمک منابع خارجی و فاینانس قابل انجام است و تخصیص آب نیز به شرکت آب منطقه‎‎ای یزد داده خواهد شد تا با مدل‎‎های طراحی شده به قیمت دولتی در اختیار مردم قرار گیرد.


دشواری های حفاظت از خط انتقال

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد هم در این نشست به دشواری‌های حفاظت از خط انتقال آب به استان اشاره کرد و افزود:  بسیاری به شیوه اجرای خط انتقال انتقاد دارند در حالی که در زمان اجرا چاره‌ای جز این نبوده است و هر انتقال آبی که بخواهد به استان صورت گیرد باید از استان‌های دیگر عبور کند.
«محسن صادقیان» ادامه داد: قبول کنیم که زمانی که خط انتقال آب اجرا می‌شد، خشکسالی ها نبود و کسی کمتر فکر می کرد که این اتفاقات بروز کند.

وی با بیان اینکه امروز به اندازه آب شرب مردم اصفهان و یزد،  آب در پشت سد وجود دارد، افزود: تخریب‌ها در گذشته کلی بود و حتی شاهد اتفاقاتی بودیم که 40 روز آب انتقالی به استان یزد قطع می‌شد اما امروز تخریب‌ها متفاوت است. در گذشته متعرضان برخی کشاورزان بودند اما امروز این تخریب‌ها از ناحیه آنها نیست. وی با تاکید بر دشواری برای پاسداشت از خط انتقال، از اقدامات استان برای ایمن سازی بیشتر خط خبر داد و گفت: ایمن سازی حوضچه‌ها و تیرهای برق در دستور کار استان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد تاکید کرد: شهادت می دهم که مسئولان استان به ویژه استاندار یزد در زمان تعرض و قطع شدن جریان آب، موارد را شخصا پیگیری می‌کردند و شاهد ارتباطات نزدیک او با وزرا و مقامات امنیتی کشور بودم. 


تلاش شورای تامین استان

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد هم در این نشست با اشاره به اینکه شورای تامین استان در این موضوع به خوبی ورود کرده است، گفت: 23 مصوبه شورای تامین مربوط به تعرضات و پیگیری‌هایی که باید صورت می‌گرفته است.
«محمدعلی طالبی» ادامه داد: موضوع آب استان حتی در جلسه امنیت ملی مجلس پیگیری شده است و یک جلسه شورای تامین استان با حضور وزیر کشور برگزار شد و مصوباتی داشت که پیگیری شد.

وی افزود: حتی با پیگیری‌های استاندار جلسات شورای امنیت کشور موضوع آب یزد را بررسی کرد و استاندار یزد در برخی از جلسات شورای امنیت کشور هم حاضر شد و این موضوع را پیگیری کرد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد با تاکید بر اینکه موضوع آب با حساسیت دنبال شده است و تمام اعضای شورای تامین مصوبات را اجرا کردند، افزود: در بحث تامین امنیت خط انتقال نظرات مختلف استان را گرفته و به وزارت کشور منعکس کردیم و  هیچ راهکاری نیست که استان به آن فکر نکرده باشد.
وی ادامه داد: تمام کارهایی که مسئولان استان باید در حوزه تامین امنیت خط انتقال آب انجام دهند، انجام شده است که بسیاری از مسائل از دید رسانه ها پنهان است اما باید پذیرفت که تامین امنیت خط انتقال به راحتی انجام نمی‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید