• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 7 دی 1399
کد مطلب : 119992
+
-

خبرهای کوتاه/ مازوت می‌سوزد تا برق بماند

رئیس سازمان محیط‌زیست که هفته پیش درباره افزایش آلودگی هوا با مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها هشدار داده بود، در اظهاراتی رأی به فعالیت برخی نیروگاه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند داد. به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، عیسی کلانتری اعلام کرد: تعطیل کردن نیروگاه‌های دارای سوخت مازوت موجب کمبود برق می‌شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: به‌دلیل افزایش مصرف گاز خانگی، سوخت نیروگاه‌ها از گاز به مازوت تبدیل شده است. البته سوخت مازوت در کشور افزایش پیدا کرده که ذرات گوگرد زیادی دارد و آلودگی را نیز افزایش می‌دهد. در عین حال یا باید پالایشگاه‌ها تعطیل شوند یا به‌طور کلی مازوت مصرف نشود تا شاهد این میزان آلودگی نباشیم. کلانتری گفت: دست ما برای بستن نیروگاه‌هایی که مازوت مصرف می‌کنند، بسته است چرا که با این کار با کمبود شدید برق مواجه می‌شویم. به گفته او، نفت مازوت مازاد را نمی‌توان صادر کرد و هیچ کشوری هم به‌دنبال گرفتن آن حتی به‌صورت رایگان نیست. به همین دلیل پیشنهاد دادیم گاز مورد نیاز کارخانه‌هایی که در نزدیکی شهر‌ها قرار دارند تامین شود و فقط کارخانه‌ها و نیروگاه‌هایی که فاصله زیادی با شهر‌ها دارند از مازوت استفاده کنند. او تصریح کرد: نیروگاه‌های شرق تهران می‌توانند از مازوت استفاده کنند، ولی نیروگاه‌های غرب تهران به‌دلیل اینکه با وزش باد، آلودگی‌ها را به شهر وارد می‌کنند، باید از گاز استفاده کنند.

  آلودگی هوای ۸ کلانشهر بار دیگر آغاز شد
در پی بهبود کیفیت هوای 8کلانشهر کشور با وزش باد و بارش برف و باران در روزهای گذشته، سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای خبر داد که آلودگی هوا به‌مدت ۵ روز در کلانشهرهای پاک شده از آلودگی بار دیگر آغاز شده و باید از ترددهای غیرضروری در مراکز آلوده استان‌ها خودداری شود. به گزارش همشهری، در این اطلاعیه با اشاره به پایداری شدید جو توأم با سکون هوا در بیشتر نقاط کشور اعلام شده است، این شرایط از صبح امروز(یکشنبه) تا پنجشنبه شب در آسمان ایران باقی می‌ماند و موجب افزایش غلظت هوا و انباشت آلاینده‌ها می‌شود. بدین‌ترتیب و با پایداری شدید
جو و سکون هوا، کلانشهرهای اراک، اصفهان، تبریز، تهران، قزوین، قم، کرج و مشهد آلوده خواهند ماند.

  تأمین حقابه تالاب‌ها با آبیاری هوشمند
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از اجرای ایده آبیاری هوشمند باغات و مزارع با هدف کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری آب مصرفی در اراضی کشاورزی برای تحویل آن به دریاچه ارومیه خبر داد. به گزارش ایسنا، علی ارواحی گفت: ایده آبیاری هوشمند باغ ها و مزارع در نخستین جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه برای احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردم به‌عنوان ایده برتر انتخاب شد. حسگرهای این طرح میزان رطوبت خاک را به‌طور مستمر اندازه‌گیری می‌کنند و پس از ارسال به کنترل‌کننده مرکزی از طریق اپلیکیشن نصب شده روی موبایل کشاورزان قابل مشاهده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید