• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 29 مهر 1397
کد مطلب : 34829
+
-

مازندران روی گسل

مازندران
مازندران روی گسل

وقوع زلزله‌های این چند سال اخیر حکایت از خطری دائمی برای کشورمان دارد؛ اتفاقی که گهگاه موجب تلفات مالی و جانی زیادی می‌شود و حادثه ناخوشایندی را رقم می‌زند. جان باختن ده‌ها هزار نفر در زلزله بم موجب شد این زمین‌لرزه نقطه عطفی برای افزایش پایداری بنا و تاسیسات شود. زلزله‌های اخیر مازندران، سیل و تندبادهایی که گاهی خساراتی به مازندران وارد می‌کنند هم اهمیت توجه به استانداردهای ساخت‌وساز در این استان را که روی خط زلزله قرار گرفته و مستعد وقوع انواع بلایای طبیعی است،  نشان می‌دهد. 
براساس مطالعات زمین‌شناسی بیش از 23 هزار کیلومتر از مازندران روی 2 گسل اصلی به نام خزر و شمال البرز قرار دارد 75 درصد از مساحت استان را شامل می‌شود. سیل و تندباد هم در هر نقطه از این استان می‌تواند خسارت بیافریند.

یک کارشناس ارشد مهندسی عمران-زلزله و عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران درباره گسل‌های این استان گفت: 2 گسل اصلی در استان وجود دارد. گسل شمال البرز که از علی‌آباد کتول تا تنکابن را به طول 300 کیلومتر دربرگرفته و گسل خزر که از گنبد تا آستاراست. همچنین گسل بایجان، پلور، بلده، سیاه‌بیشه نیز گسل‌های فرعی آمل هستند گسل بایجان در دهه‌های قبل خسارات زیادی به همراه داشت.

آرمین حمزه‌نوا با اشاره به روند ساخت‌وساز در کشور به همشهری اعلام کرد: بخشی از ساخت‌وسازها از سوی افراد غیر‌حرفه‌ای انجام می‌شود که متخصص نیستند. مثل افرادی که از صنوف دیگر وارد این رشته شده‌اند و بدون این‌که درک درستی از دانش مهندسی داشته باشند، فقط به پشتوانه منابع مالی این حرفه را انتخاب کرده‌اند. وی نظارت را عامل اصلی در استحکام ساخت‌وسازها دانست و بیان کرد: در طراحی ساختمان‌ها طبق آیین‌نامه، همه موارد رعایت می‌شود، ولی اصل در اجراست تا  اصول ساخت‌وساز که در آیین‌نامه عنوان شده به درستی انجام شود و مهندسان ناظر بر اجرا نظارت دقیق داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید