• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34626
+
-

آشفته‌بازار اردبیل کنترل می‌شود

رئیس اتاق اصناف استان: با متخلفان و سودجویان بازار برخورد جدی می‌شود

بازار
آشفته‌بازار اردبیل کنترل می‌شود

پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

بی‌ثباتی در  قیمت‌ها و تورم از آسیب‌های بازار کالاست که باعث ضرر همزمان تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود. در این میان سودجویان با کنترل عرضه، باعث افزایش قیمت می‌شوند که نارضایتی‌ها را دامن می‌زند.

بعد از افزایش قیمت ارز، افزایش ناگهانی قیمت کالاها در بازار پدیده‌ای است که این روزها شاهد آن هستیم. از نمونه‌های آن به گرانی یکباره رب گوجه‌فرنگی در روزهای گذشته می‌توان اشاره کرد که باعث لطمه به بازار، سودجویی دلالان و ضرر‌های اقتصادی برای مردم شد. تمهیدات دولتی برای کنترل بازار مربوط به دستگاه خاصی نیست و چندین نهاد مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، اتاق اصناف و معاونت امور اقتصادی استانداری در این میان با ورود به‌موقع می‌توانند نبض بازار را کنترل کنند. 


جیب‌های خالی مردم

این روزها شهروندان اردبیلی برای خریدهای ضروری خود دخل و خرج‌ها را برآورد می‌کنند و معتقدند نیازها با درآمدها همخوانی ندارد. مشکلات افزایش قیمت ارز در استانی مانند اردبیل که سرانه درآمد مردم آن حدود نصف میانگین کشوری است بسیار بیشتر به چشم می‌خورد. آن هم در حالی که سلیقه فروشنده و دخالت دلالان تعادل قیمت‌گذاری کالاها را تحت تاثیر قرار داده است.

«افشین دنیادیده» کارشناس اقتصادی در این باره اظهار می‌کند: وقتی اعلام می‌کنند درآمد ماهانه کمتر از 2 میلیون و 800 هزار تومان زیر خط فقر است، در حالی که بیشتر مردم این درآمد را ندارند، این مساله نشان از اوضاع بد اقتصادی مردم دارد که توان خرید اندک خود را در شوک اقتصادی از دست داده‌اند و تولیدکننده‌ها هم از این اوضاع متضرر می‌شوند. در حال حاضر بی‌ثباتی در قیمت مهم‌ترین معضل است و هیچکس نمی‌تواند تضمین کند که فردا قیمت دلار که در قیمت‌های بازار تاثیر دارد چقدر خواهد بود. در این میان حتی اجناس داخلی که چندان ربطی به دلار ندارند، تحت تاثیر نوسان بازار ارز قرار گرفته‌اند.

«وحید بدری» از بازاریان اردبیل می‌گوید: در حال حاضر کسادی بازار باعث کاهش درآمد بازاریان شده است، تا حدی که کرایه مغازه‌ها را هم به زور تامین می‌کنیم. مردم با وجود این‌که در بازار حضور دارند اما قادر به خرید نیستند. این باعث شده است بازاری‌ها کیفیت اجناس مغازه را برای کاهش قیمت و تطابق با قدرت خرید مردم کاهش دهند.

«فرحناز پوررستم» از کارمندان اردبیلی معتقد است: مردم به اندازه گذشته به خرید رغبتی ندارند و برای خرید جزئی باید ماه‌ها دخل و خرج را تنظیم کنند. این شهروند می‌گوید: در حال حاضر خریدها به مایحتاج اساسی خانواده محدود شده که آن هم مشکلات خاص خود را دارد. مردم با حقوق ماهانه 2 میلیون تومان از عهده هزینه‌ها بر‌نمی‌آیند، این در حالی است که بیشتر مردم این درآمد را هم ندارند و بیکاری در استان معضل بزرگی است. کارمندانی که حقوق ثابت دارند در افزایش قیمت چند برابری بازار نمی‌توانند هزینه زندگی را تامین کنند.
کریم جعفری از قشر کارگر اردبیل می‌گوید: شغل کارگری در اردبیل فصلی است و با شروع فصل سرما کار کمتر پیش می‌آید و ما برای گذران زندگی چشم به یارانه نفری 45 هزار تومان دوخته‌ایم که حتی کفاف نان خالی و هزینه قبض‌ها را هم نمی‌دهد.


کالاهای اساسی کدامند؟

برای تحقق سیاست‌های تنظیم بازار بخشی از اقلام پرمصرف و ضروری مورد نیاز از سوی دستگاه‌های دولتی با کنترل بازار مدیریت می‌شود. طبق اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، کالاهایی مانند گندم، برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، کره، عدس، نخود، لوبیا، جو، ذرت، کنجاله سویا و چای جزو اقلام مورد نیاز اهالی استان است. این سازمان با بیش از 70 بازرس، کنترل قیمت‌ها در بازار را زیر نظر دارد و پس از ثبت گزارش تخلف یک فروشگاه از سوی شهروندان به تلفن گویای 124، بازرس به فروشگاه مذکور فرستاده می‌شود و مورد گران‌فروشی یا کم‌فروشی را با ارائه کد رهگیری پیگیری می‌کند.


تامین اقلام مورد نیاز مردم

«بهمن حسین‌زاده» معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع انسانی استاندار اردبیل می‌گوید: برنامه‌ریزی و هماهنگی برای عرضه، کنترل کیفیت و قیمت اقلام در بازار با مدیران دستگاه‌های مربوطه انجام و به اندازه کافی اقلام مورد نیاز مردم ذخیره شده است. اداره کل تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت با تشکیل تیم‌های نظارتی حضور فعالی در بازار دارند و قیمت‌ها را کنترل می‌کنند تا با گران‌فروشی‌ها مقابله شود.


جلوگیری از قاچاق و دلالی

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: در حال حاضر نوسانات ارز در بازار وجود دارد که در ثبات قیمت بازار تاثیر گذاشته است، اما با کنترل میزان عرضه و تقاضا در مواقع لازم برای کالاهای اساسی می‌توان بازار را کنترل کرد.

«حسین نجف‌زاده» حمایت از تولید‌کننده، جلوگیری از افزایش قیمت به واسطه دلال‌ها و جلوگیری از قاچاق کالا را اقدامات لازم برای کنترل بازار عنوان می‌کند و می‌افزاید: در شرایط فعلی نظارت‌های بازرسان شدیدتر شده است تا حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده حفظ شود و در این اوضاع سودجویی‌های دلالان به حداقل برسد.


نقره داغ متخلفان

«شاپور رضایی افشار» رئیس اتاق اصناف استان هم می‌‌گوید: با گشت مشترک که ارگان‌های مربوط انجام می‌دهند با متخلفان برخورد جدی می‌شود. در اوضاع اقتصادی فعلی هر چند اصناف نیز متضرر شده‌اند اما برای همدلی، بازاریان و اصناف استان نهایت رعایت و ملاحظه شهروندان را داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید