• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34622
+
-

جای خالی پرونده‌های الکترونیک در مراکز درمانی

اسد زمانی| تبریز، کارشناس فناوری :

یافتن سابقۀ بیمار در مرکز درمانی به‌ویژه زمانی که در وضع سلامت نامناسب مراجعه می‌کند، از نیازهای ابتدایی در حوزه درمان است که با پژوهش و ارتقای فناوری اطلاعات ارتباط مستقیم دارد. یافتن این پیشینه نیازمند زیر‌ساخت‌هایی است که در آذربایجان شرقی چندان به آن توجه نمی‌شود. ارتقای نقش پژوهش در جامعه، پیشرفت و توسعه کشور را در پی دارد. بنابراین موفقیت و توسعه در هر جامعه نیازمند گسترش روند پژوهش است. رویکرد پژوهشی شامل داشتن نگاهی مبتنی بر پژوهش نسبت به موضوع‌های گوناگون است. در این رویکرد پیش از هر تصمیم مهم به یافته‌های پژوهش‌های قبلی که به موضوع تصمیم‌گیری ارتباط دارد، توجه می‌شود. اکنون، هدایت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم تاثیر زیادی در وضع اشتغال و درآمد خواهد داشت.

 بنابراین تبدیل دانشگاه‌ها به فضایی پژوهشی همراه با کارآفرینی به معنای اتصال دانشگاه با صنعت و فناوری خواهد بود. در این حال در سال‌های گذشته توجه به پژوهش در مراکز درمانی استان به عنوان یک تکلیف از سوی مسئولان ارشد استانی دنبال می‌شود. شایسته است دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان دومین دانشگاه علوم پزشکی کشور که بیش از 70 سال از تاسیس آن می‌گذرد، در این زمینه بسیار پویاتر عمل کند.

نسبت به سابقۀ کار درمان بیماری‌ها، پژوهش در کشور به‌ویژه بخش درمان و پزشکی موضوع نوپایی است. با این‌که درمان و روش‌های بالینی در کشور و استان سابقه‌ای طولانی دارد، پژوهش به شیوه جدید که منجر به یافتن راهکارهای عملیاتی شود، چندان سابقه‌دار نیست. از عمر آغاز پژوهش‌های جدید در کشور 3 دهه بیشتر نمی‌گذرد و پژوهش‌ها تا مرحله اجرا، روندی طولانی را طی می‌کنند. آنچه در زمینه پژوهش‌های پزشکی و نتایج آن رخ می‌دهد، بهبود روش‌های درمان است. پژوهش روی عوامل بیماری‌زا، علت فوت‌ها و بیماری‌های اصلی از جمله پژوهش‌های اصلی پزشکی و درمانی است. 

باید پژوهش‌های گسترده‌ای روی 10 عامل اصلی فوت در استان آغاز شود تا نتایج آن در کوتاه‌مدت و میان‌مدت بتواند به کاهش فوت‌ها منجر شود. علاوه بر این، بررسی و پژوهش در این زمینه می‌تواند به کاهش هزینه‌های درمانی هم منجر شود. چون اگر سوابق بیمار در دسترس باشد، نیازی به بخش قابل توجهی از کارهای هزینه‌بر مقدماتی در مراکز درمانی نخواهد بود. برای این کار باید به روش‌های فناورانه تکیه و از توان پژوهشی دانشجویان استفاده کرد. اکنون در دنیا روش‌های مختلفی در حوزه پژوهش و تهیه پرونده‌های الکترونیک برای بیماران اجرا می‌شود که به رشد جهش‌گونه علم پزشکی منجر شده است. بیمارانی که پرونده الکترونیک و منطبق با سوابق دارند می‌توانند نمونه‌های خوبی برای مطالعه و پژوهش در مورد سایر بیماران باشند.

این روزها در مراکز درمانی 60 شهر استان امکان دسترسی فیزیکی به تمام مراکز درمانی و مطالعه پرونده بیماران وجود ندارد. اگر این پرونده‌ها در یک سامانه جمع‌آوری و الگویی از روند درمان بیماری ثبت شود، کار درمان بسیار آسان‌تر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید