• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
پنج شنبه 26 مهر 1397
کد مطلب : 34584
+
-

رد پای ولیعهد عربستان در قتل روزنامه‌نگار سعودی

براساس گزارش‌های منتشر شده، قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری قطعی است و پلیس ترکیه به‌دنبال کشف جنازه اوست

خاورمیانه
رد پای ولیعهد عربستان در قتل روزنامه‌نگار سعودی

با گذشت 15روز از آغاز مفقودشدن جمال خاشقجی، نویسنده و روزنامه‌نگار منتقد سعودی، تحقیقات این پرونده بیش از هر زمان به ولیعهد عربستان سعودی نزدیک شده است. در آخرین افشاگری‌هایی که پلیس ترکیه از طریق رسانه‌های این کشور، الجزیره و همچنین 2 روزنامه نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست انجام می‌دهد، نام یکی از نیروهای تیم حفاظت محمد بن‌ سلمان، به‌عنوان هماهنگ‌کننده عملیات ترور مطرح شده است. به نوشته روزنامه ینی‌شفق، ماهر عبدالعزیز مطرب، یکی از چهره‌های امنیتی نزدیک به محمد بن ‌سلمان است که اجرای عملیات را مدیریت کرده است. براساس گزارش این روزنامه، مطرب در روز ورود جمال خاشقجی به کنسولگری، 19تماس تلفنی، ازجمله 4تماس با دفتر منشی محمد بن‌ سلمان داشته است. همچنین به گفته این روزنامه، در همان روز 2 هواپیما به نام این چهره امنیتی اجاره شده است؛ 2هواپیمایی که به‌نظر می‌رسد مأمور انتقال تیم 15نفره ترور به استانبول بوده‌اند. به گفته ینی‌شفق، مطرب پیش از این، مسئول اداره اطلاعات سفارت عربستان سعودی در لندن بوده است. از سوی دیگر روزنامه صباح ترکیه نیز با انتشار جزئیات جدیدی از دقایق شکنجه و قتل خاشقجی مدعی شد صلاح الطبیقی، مدیر پزشکی قانونی سازمان اطلاعات عربستان، کسی بوده که جنازه جمال خاشقجی را مثله کرده است. به گفته این روزنامه، وی در زمان قطعه قطعه کردن جنازه از همراهانش درخواست کرده موسیقی گوش دهند. این در حالی است که به گفته میدل‌ایست‌آی، پلیس ترکیه نسخه کامل فایل صوتی شکنجه جمال خاشقجی را در اختیار روزنامه صباح ترکیه قرار داده است. از سوی دیگر، برخی منابع مدعی شده‌اند این فایل صوتی در اختیار مسئولین عالی‌رتبه آمریکا، آلمان، فرانسه و همچنین عربستان سعودی قرار گرفته است.

آخرین میخ‌ها بر تابوت داووس صحرا

درحالی‌که تلاش‌های دولت آمریکا برای مهار بحران ادامه دارد، واکنش‌های جهانی به جنایت عربستان سعودی در استانبول روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در این زمینه، وزیر خارجه آلمان سفر خود به ریاض را تا زمان انتشار اطلاعاتی درباره سرنوشت جمال خاشقجی از سوی حاکمیت این کشور به تعویق انداخت. از سوی دیگر، کریستین لاگارد، مدیر صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، در کنفرانس آینده سرمایه‌گذاری در عربستان (مشهور به داووس صحرا) شرکت نخواهد کرد؛ خبری که از سوی بسیاری از رسانه‌ها به‌معنای آخرین میخ بر تابوت این کنفرانس سعودی ارزیابی شده است. این در حالی است که لاگارد روز دوشنبه اعلام کرده بود با وجود نگرانی از وضعیت خاشقجی، تغییری در برنامه سفرهای خود نخواهد داشت. با وجود این، مایک پمپئو در جریان سفر به ریاض و دیدار با پادشاه، ولیعهد و وزیر خارجه این کشور نسبت به ادامه جدی تحقیقات از سوی عربستان برای کشف حقیقت در پرونده خاشقجی ابراز امیدواری کرد. از سوی دیگر، همزمان با ورود پمپئو به ریاض، مبلغ 100میلیون دلار از سوی دولت عربستان به‌عنوان حمایت از نیروهای آمریکایی در سوریه به دولت آمریکا تقدیم شد.

در جست‌وجوی جنازه

تمام اینها در حالی است که با وجود خروج ناگهانی محمد العتیبی از ترکیه و بازگشت وی به عربستان، کنسولگری این کشور روز سه‌شنبه اجازه بازرسی منزل العتیبی را به پلیس ترکیه ندادند. چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به این اقدامات گفت: رفتار سعودی‌ها مضحک است، آنها باید اجازه دهند منزل سرکنسول به‌خوبی بازرسی شود، بدون این بازرسی تحقیقات پرونده خاشقجی ناقص است. البته نیروهای ترکیه سرانجام در عصر روز چهارشنبه موفق به ورود به منزل سرکنسول شدند و در نهایت، به گفته دادستانی این کشور، قرار است نتایج نهایی تحقیقات 2 تا 3روز دیگر منتشر شود. این در حالی است که الجزیره به نقل از منبعی در پلیس ترکیه مدعی شده بود تیم تحقیقات داخل ساختمان کنسولگری نشانه‌های قطعی قتل را یافته و اکنون صرفا به‌دنبال کشف جنازه هستند. تا این لحظه 3 فرضیه درباره اماکنی که ممکن است جنازه خاشقجی به آنجا منتقل شده باشد، وجود دارد: اول، خانه محمد العتیبی، سرکنسول سعودی است که روز گذشته مورد بازرسی قرار گرفت. پیش از این تصاویری از ورود صلاح‌الطبیقی، پزشک قانونی سعودی، همراه با یک بسته به این خانه منتشر شده است که تردیدها در این زمینه را تقویت می‌کند. دوم، منطقه‌ای در بخش آسیایی استانبول است که ممکن است جنازه در آنجا دفن شده باشد. به گفته پلیس ترکیه، 2 خودرو از 6 خودروی حامل مأموران سعودی، بعد از مرگ خاشقجی تا ساعاتی از نیمه‌شب در این مناطق گشت زده‌اند. فرضیه سوم اما موفقیت تیم ترور در خروج جنازه جمال خاشقجی از ترکیه و انتقال آن به امارات، مصر یا عربستان است که در این صورت می‌توان انتظار داشت به این زودی‌ها نتیجه‌ای در تحقیقات حاصل نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید