• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34479
+
-

ادویه‌ای که داروست

 بسیار خوشبوست و چاشنی اصلی شله‌زرد، باقلا پلو، پای سیب و... محسوب می‌شود. دارچین یکی از چاشنی‌های محبوب غذاهای اصلی ایرانی است که در بسیاری از کشورهای دیگر مثل هند، چین، مالزی، تایلند و... از آن به‌عنوان ادویه استفاده می‌شود. بدون دارچین خیلی از غذاها طعم خوبی نخواهند داشت و خوردن برخی غذاها و دسرها بدون این ادویه خوش‌عطر غیرممکن می‌شود. دارچین تنها یک ادویه نیست، بلکه در بسیاری از کشورها از آن به‌عنوان دارو نیز استفاده می‌کنند.

گیاه هندی
درختچه دارچین بوی بسیار خوبی دارد و همیشه سبز است. این درختچه بومی کشورهای هند و سریلانکا محسوب می‌شود ولی برخی آن را گیاه بومی چین می‌دانند. برخی‌ها بر این باورند که مصریان 2هزار سال پیش از میلاد از دارچین استفاده می‌کردند. دارچین انواع مختلفی دارد که هریک از انواع آن از نظر شکل ظاهری با دیگری متفاوت است؛ برای مثال دارچین بومی کشور چین، پوست نازک ولی سخت دارد و عطر آن نسبت به سایر دارچین‌ها تندتر است.

مجاز مصرف کنید
شاید برخی از افراد تصور کنند که می‌توانند هراندازه که می‌خواهند از دارچین استفاده کنند ولی این باور نادرست است و برای مصرف روزانه دارچین محدودیت وجود دارد. برخی از محققان، مصرف مجاز روزانه دارچین را بین یک تا 6گرم می‌دانند. مصرف بیش از اندازه دارچین می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود.

خشک پرخاصیت
دارچین در گذشته تنها یک ادویه نبود و از آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کردند. دارچین طبع گرم و خشک دارد و به همین دلیل چندان مناسب افرادی که طبع گرم، به‌ویژه طبع گرم و خشک دارند، نیست. این دسته از افراد برای استفاده از این گیاه باید با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنند. قدیمی‌ها بر این باور بودند که مصرف روزانه دارچین پیری را به تعویق می‌اندازد و سلامت افراد را تضمین می‌کند. دارچین باعث افزایش نیروی جنسی می‌شود. همچنین این ادویه در درمان کم‌خونی‌های شدید مؤثر است. افرادی که احساس ضعف، به‌ویژه در دست و پا دارند می‌توانند از دارچین استفاده کنند. دارچین دردهای عضلانی را برطرف می‌کند و امروزه برخی از کارخانه‌های داروسازی از آن برای ساخت کرم‌های ضد‌گرفتگی عضلانی استفاده می‌کنند. دارچین نشاط‌آور است و تا حدودی می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند. برخی‌ها دارچین را یک آرام‌بخش طبیعی می‌دانند. این ادویه تب را پایین می‌آورد و بدن را از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند. افرادی که به سرماخوردگی‌هایی که با آبریزش بینی همراه است مبتلا می‌شوند می‌توانند از دارچین استفاده کنند.« همشهری»

یک فنجان دارچینی
بسیاری از قدیمی‌ها برای نوشیدن چای و دمنوش دور هم جمع می‌شدند ولی امروزه فرصت چندانی برای انجام این کار وجود ندارد و بیشتر افراد فقط از چای، نسکافه و قهوه استفاده می‌کنند. نوشیدن ‌دمنوش‌های خانگی می‌تواند به سلامت بدن کمک کند و حتی گاهی با نوشیدن برخی از دمنوش‌ها می‌توان بر طول عمر افزود. درست‌کردن دمنوش کار چندان سختی نیست، فقط کافی است گیاه مورد نظر را از عطاری معتبر بخرید و با صرف 5تا 15دقیقه، دمنوش را درست کنید. برای استفاده از دارچین راه‌های زیادی وجود دارد، برای مثال می‌توان چوب دارچین را شست و در چای ریخت و بعد از درآوردن چوب از داخل چای، آن را نوشید. اگر می‌خواهید دارچین را به تنهایی بنوشید کافی است 2قاشق غذاخوری چوب دارچین را بشویید و خرد کنید سپس آن را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید به‌مدت 15تا 20دقیقه دم بکشد البته باید روی لیوان را بپوشانید تا بخار آن خارج نشود .این دمنوش را بعد از صاف‌کردن همراه با عسل می‌توان نوشید. یکی دیگر از راه‌های دم‌کردن دارچین، ریختن همین مقدار دارچین در یک قوری چینی است. بعد از ریختن چوب دارچین باید به اندازه یک لیوان در آن آب‌جوش ریخت تا دم بکشد. درست کردن دمنوش به این شکل کاملا شبیه درست کردن چای است. مصرف بیش از اندازه دارچین باعث تپش قلب، افسردگی و بی‌خوابی می‌شود. این ادویه در برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت، خشکی و خارش پوست می‌شود؛ این دسته از افراد باید با احتیاط از آن استفاده کنند. افرادی که از داروهای کاهش غلظت خون استفاده می‌کنند نباید دارچین مصرف کنند چون باعث رقیق‌ترشدن خون می‌شود. استفاده از دارچین در زمان بارداری ممنوع است چون می‌تواند مشکلاتی را برای فرد به‌وجود بیاورد. خانم‌های شیرده باید زیرنظر پزشک متخصص طب سنتی از دارچین استفاده کنند چون مصرف این ادویه می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی گوارشی در نوزاد شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید