• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34250
+
-

نوید آرامش در بازار

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد: مردم نسبت به تامین کالاهای اساسی خود اطمینان داشته باشند

بازار
نوید آرامش در بازار

سارا گلابگیریان| یزد- خبرنگار:

مسئولان استان برای آرامش بخشیدن به بازار در تلاش هستند و با تشدیر نظارت ها سعی می کنند جلوی چند نرخی شدن بازار و افزایش قیمت های کاذب را بگیرند.
با توجه به افزایش قیمت‌های خودسرانه در برخی از صنوف متخلف، مسئولان استان از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات و اتاق اصناف مرکز استان در گشت‌های مجزا و مشترک در تلاش هستند که با متخلفان برخورد کنند.

بازار نسبت به گذشته آرامش بیشتری به خود گرفته است و مردم تاثیر نظارت‌ها و برخورد با متخلفان را دیده‌اند. شناسایی متخلفان کم فروش و گران فروش و محتکران از دستاوردهای دستگاه‌های نظارت بر بازار استان در این مدت بوده است.
کسبه یزدی که همیشه به انصاف و درستکاری مشهور بودند تلاش می‌کنند که در این بازار، انصاف بیشتری به خرج دهند و مشتری را راضی نگه دارند.


ترس کاذب از گرانی

یکی از شهروندان یزدی با نفی اقدام برخی از شهروندان مبنی بر خرید مازاد بر مصرف برخی از اقلام غذایی برای آینده به دلیل ترس از گرانی و کمبود می‌گوید: برخی از این بازار سوءاستفاده می‌کنند و سعی دارند که مردم را گمراه کنند، اما مردم باید آگاه باشند و سنجیده عمل کنند. «رضا میرزایی» ادامه می‌دهد: کاهش قیمت‌ها نشان داد که مردم نباید در تصمیم‌گیری‌ها شتاب‌زده عمل نکنند. البته دولت باید با دلالان و سودجویان بازار برخورد جدی داشته باشد تا مردم را گمراه نکنند.
این شهروند می‌افزاید: اگر بازار بهتر مدیریت شود و از دخالت سودجویان در تعیین قیمت‌ها جلوگیری شود، مردم اطمینان خاطر پیدا می‌کنند و از خرید کردن بدون نیاز خودداری می‌کنند، اما ابتدا باید این اعتماد بین مردم و مسئولان ایجاد شود.

یکی دیگر از شهروندان یزدی با اشاره به افزایش قیمت برخی از اقلام مصرفی به صورت خودسرانه در برخی از واحدهای صنفی استان از جمله نانوایی‌های فانتزی، خواستار برخورد جدی مسئولان با گران‌فروشان و کم‌فروشان می‌شود. «حمیده مرتضوی» ادامه می‌دهد: گران‌فروشی و کم‌فروشی در بازار به‌وفور دیده می‌شود و کسبه در مقابل اعتراضات مردم، نرخ ارز را بهانه می‌کنند، در حالی که تاثیر نرخ ارز بر بازار کمتر از تاثیر عرضه و تقاضاست و با اعلام کمبودها و گرانی‌ها به مردم القا می‌شود که باید به بازار هجوم بیاورند و همین هجوم‌ها قیمت‌ها را نجومی کرده است. وی می‌گوید: مسئولان باید با نظارت دقیق بر این بازار اعتماد مردم را جلب و تلاش کنند که با دستگیری سودجویان و دلالان، تاثیر آنها را در قیمت‌گذاری اقلام به‌ویژه اقلام ضروری مردم و مواد غذایی بکاهند. آن وقت آرامش بیشتری بر بازار حاکم خواهد شد.

یکی دیگر از شهروندان کم‌فروشی در بازار به‌ویژه در عرصه مصالح ساختمانی و لوازم یدکی خودرو را متذکر می‌شود و می‌گوید: برخی از فروشندگان با این بهانه که قیمت مشخص نیست، از فروش خودداری می‌کنند و مردم باید برای تامین نیازشان شهر را زیر و رو کنند. «نیما تیموری» ادامه می‌دهد: این بازار به نظارت بیشتری نیاز دارد و کم‌فروشان باید مورد برخورد جدی قرار گیرند. کم‌فروشی‌ها باعث نگرانی مردم در مورد تامین نیازهایشان شده است و همین باعث افزایش تقاضا می‌شود. وی می‌افزاید: دولت باید نیازهای اساسی مردم را به صورت جامع تامین کند و از عرضه‌کنندگان هم بخواهد که بر اساس نیاز این ملزومات را توزیع کنند. به این ترتیب، بازار کنترل می‌شود و گران‌فروشی‌ها و کم‌فروشی‌ها مدیریت خواهد شد.


تامین نیازهای اساسی شهروندان یزدی 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد با اشاره به آرامش بیشتری که بر بازار استان حاکم شده است می‌گوید: البته باید به مردم حق داد. نوسانات نرخ ارز به صورت غیرواقعی، اقتصاد و بازار را تحت تاثیر قرار داده است، اما این شرایط حباب و غیرواقعی بود و مردم مطمئن باشند که قیمت دلار به تعادل خواهد رسید. 

«علی زینی‌وند» می‌افزاید: افرادی سودجو که تنها به منافع خود توجه می‌کنند به تبلیغات برای افزایشاین تنش و ناآرامی‌های اقتصادی دامن می‌زنند و برخی از مردم هم باورشان می‌شود. وی ادامه می‌دهد: مقامات کشور بارها گفته‌اند و  ما نیز به عنوان نماینده دولت در استان به مردم اطمینان می‌دهیم که در تامین هیچ یک از اقلام و نیازمندی‌های مردم محدودیت و کمبودی نداریم. ذخایر استراتژیک کالاها پر است و ارز دولتی ارزان برای تامین اقلام ضروری مردم حتی برای سال آینده هم تامین شده است.

زینی‌وند اظهار می‌کند: باید به این حرف‌ها اعتماد کرد. البته مردم اعتماد کرده‌اند. آنها می‌دانند که در این شراط نباید تحت تاثیر جریان‌سازی‌ها و بحران‌سازی‌های مصنوعی قرار گیرند. بیشتر تولیدات در داخل کشور صورت می‌گیرد و بیشتر معادلات داخل نیز با پول ایران است و ارز مورد نیاز نیز دولت تامین می‌کند و دلیلی برای نگرانی نیست. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد تاکید می‌کند: آرامش نزدیک است و آینده روشنی پیش‌بینی می‌شود. هرچند نوسانات باعث گرانی برخی از اقلام شده است، در حال ثبات نرخ‌ها در بازار استان هستیم.

وی می‌افزاید: مصوبات کارگروه تنظیم بازار ملاک عمل واحدهای صنفی است و هر صنفی که از این قیمت‌ها تخلف کند با برخورد جدی مواجه خواهد شد. 
زینی‌وند از مردم خواست هر گونه تخلف گران‌فروشی، کم‌فروشی و سایر مشکلاتی را که در تامین اقلام با آن مواجه هستند به صورت جدی به منابع رسمی از جمله سامانه 124 اعلام کنند.


وضعیت ذخایر غذایی استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز با دادن اطمینان خاطر به مردم استان برای تامین اقلام مورد نیاز اظهار می‌کند: کارگروه تنظیم بازار با ریاست معاون استاندار و دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود و دستورالعمل‌های متعددی صادر می‌شود که به تعادل بازار منجر می‌شود.
«محمدرضا علمدار یزدی» اضافه می‌کند: گزارش مسئولان   نوید می‌دهد که در ذخیره کالاهای اساسی در استان هیچ مشکلی نداریم. ذخایر موجود استان شامل 59 هزار تن گندم، 11 هزار تن شکر، 4500 تن برنج، 75 تن گوشت قرمز، 800 تن مرغ و در نهاده‌های دامی شامل 1580 تن ذرت، 3 هزار تن جو و 3750 تن سویاست. وی با تاکید بر این‌که ذخیره استان بالاتر از استاندارد است و جای هیچ نگرانی نیست می‌افزاید: کمیته‌ای در ذیل کارگروه تنظیم بازار برای آنالیز قیمت گوشت قرمز در استان ایجاد شده است و پیشنهادهای این کمیته در کارگروه بررسی و مصوب می‌شود و به این ترتیب، قیمت گوشت قرمز به صورت مصوب به مراکز عرضه اعلام خواهد شد. علمدار یزدی همچنین با توجه به اهمیت قیمت نهاده‌های دامی برای تامین نیاز بازار استان می‌گوید: برای مدیریت بهتر انتقال نهاده‌های دام از طریق حمل و نقل ریلی در دستور کار قرار گرفته است.


خرید و مصرف بر اساس نیاز

تلاطم بازار دست عده‌‌ای سودجو برای بر هم زدن بازار عرضه و تقاضا را باز کرده است. آنها با ایجاد موج‌های گرانی و کشاندن مردم به فروشگاه‌ها تلاش می‌کنند که اوضاع اقتصادی کشور را بد جلوه دهند و مردم را نگران کنند. 
مسئولان کشور بارها گفته‌اند که نیازهای اساسی مردم تامین است و نباید از این بابت نگران بود. پس چه خوب است که شهروندان یزدی با مدیریت بازار تقاضا، قیمت‌ها را نیز تحت کنترل قرار دهند. بیایید به اندازه نیازمان خرید و مصرف کنیم تا بازار به ثبات برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید