• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 34029
+
-

خانه‌های پردردسر

فرمانده انتظامی استان یزد: مالکان خانه‌های مسافر در برابر هر جرمی که در این خانه ها به وقوع بپیوندد، مسئولند

گردشگری
خانه‌های پردردسر

یاسین دهقان| یزد- خبرنگار:

 زیرساخت‌های درمانی و فعالیت پزشکان مجرب در یزد باعث مراجعه مردم استان‌های همجوار برای درمان به این استان می‌شود. بیماران و خانواده‌هایشان با توجه به هزینه‌های بالای درمانی به دنبال مکانی ارزان‌قیمت برای اسکان هستند از این رو شاهد رشد بی‌رویه خانه‌های مسافر در محله‌های مختلف شهر هستیم. 

این خانه‌ها نه‌تنها برای همسایگان دردسرساز شده و رفت و آمد در محله‌ها را افزایش داده‌اند بلکه در ناامن کردن محیط محله‌ها نیز موثر بوده‌اند. با توجه به نامشخص بودن هویت افرادی که به اسم بیمار و برای درمان به این خانه‌ها مراجعه می‌کنند، برخی از این خانه‌ها به مأمنی برای مجرمان تبدیل شده‌اند. 
سال گذشته ردپای برخی از سارقان زنجیره‌ای استان در این خانه‌ها پیدا شد که به شیوه خاص در برخی از محله‌های شهر سرقت کردند و سپس متواری شدند. 
مالکان این خانه‌ها، بی‌خبر از تبعات مختلف اجاره دادن بی‌ضابطه خانه‌هایشان به مسافران، از این‌که درآمدی از این محل کسب می‌کنند خرسند هستند، غافل از آن‌که تبعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی آن برای دیگر شهروندان بسیار سنگین است.

اینکه فضایی برای اسکان بیمارانی که توانایی اقامت در هتل‌ها و مهمانپذیرها را ندارند فراهم شود، کار بدی نیست اما این‌که هر کسی به نام بیمار و برای درمان به این خانه‌ها مراجعه کند و هیچ استعلام و ثبت‌نامی از وی در دستگاه‌های متولی امنیت صورت نگیرد، دردسر ساز خواهد بود.  


اقامت بدون شناسایی

در هر گوشه شهر نام و نشانی از خانه‌های مسافر بر در و دیوار چسبانده شده است و هر شخصی می‌تواند به راحتی به این خانه‌ها راه یابد و بدون شناسایی در استان اقامت کند.  شهرداری در گامی مثبت برای نظارت بیشتر بر این خانه‌ها که حتی هتل‌داران را نیز بسیار گلایه‌مند کرده‌اند، به مسدود کردن شماره‌های تماسی که در شهر چسبانده شده بود، اقدام کرد. اما با توجه به تعدد فعالان این حرفه و دلالانی که در این مسیر روزی کسب می‌کنند، این اقدام چندان موثر واقع نشد.  ساماندهی این خانه‌ها که تعدادشان هم کم نیست، به عزم بین‌دستگاهی نیاز دارد. با توجه به این‌که این افراد برای درمان مراجعه می‌کنند و عمدتا نیز توانایی مالی چندانی ندارند، نمی‌توان آنها را گردشگران درمانی قلمداد کرد اما می‌توان با ساماندهی خانه‌ها رفت و آمد به آنها را تحت نظارت قرار داد. 


نگرانی مردم 

یکی از شهروندان یزدی ساکن محله اکبرآباد با اشاره به دردسرهای فعالیت خانه‌های مسافر در محله‌های مرکز شهر و مجاور مراکز درمانی می‌گوید: این خانه‌ها در دل محله به ایجاد ناامنی، شلوغی و مشکلات ترافیکی منجر شده‌اند.  «مرضیه دهقان» ادامه می‌دهد: مالکان این خانه‌ها که عمدتا در محله زندگی نمی‌کنند، برای کسب درآمد خانه‌هایشان را به محل اقامت هر کسی تبدیل کرده‌اند، بدون این‌که مطلع باشند این افراد چه سابقه‌ای دارند.

وی با اشاره به وقوع دزدی در محله و حتی همین خانه‌های مسافر ادامه می‌دهد: برخی مالکان از روی بی‌اطلاعی به اسکان سارقان در این خانه‌ها اقدام می‌کنند و حتی خودشان هم طعمه می‌شوند اما باز هم کار خود را تکرار می‌کنند.  این شهروند خواستار اعمال نظارت بیشتر بر فعالیت این خانه‌ها می‌شود و می‌افزاید: مخالف فعالیت قانونی این خانه‌ها نیستیم اما باید طوری رفتار شود که مردم از فعالیت آنها احساس ناامنی نکنند. 
یکی دیگر از شهروندان از رفت و آمدهای مشکوک به خانه‌های مسافر ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: کسانی که در این خانه‌ها اقامت می‌کنند‏، هویت مشخصی ندارند و معلوم نیست هدف اصلی آنها برای اقامت در یزد چیست. «رضا میرجلیلی» ادامه می‌دهد: بسیاری از محله‌های مرکز شهر و محله‌هایی که در مجاورت مراکز درمانی قرار دارند، با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند و کسانی منفعت آن را می‌برند که حتی در این محله‌ها ساکن هم نیستند.

وی با اشاره به ایجاد باندهایی برای اقامت در خانه‌های مسافر می‌گوید: در حالی که هتلداران از نبود مسافر گلایه می‌کنند، این خانه‌ها همیشه مسافر دارند و عواید اقامت آنها در این خانه‌ها بسیار کمتر از اقامت آنها در هتل‌ها و سایر مراکز مجاز اقامتی است.  این شهروند می‌افزاید: مسافرانی که در این خانه‌ها ساکن می‌شوند باید به سمت مراکز اقامتی مجاز سوق داده شوند تا هم در اقتصاد استان موثر باشند و هم هویت آنها ثبت شود تا اگر مشکلی پیش آمد قابل ردیابی و پیگیری باشند. 


نظارت بر ورود و خروج اتباع بیگانه

فرمانده‌ انتظامی یزد یکی از دغدغه‌های خود را در زمان شروع به کار در این استان ساماندهی خانه‌های مسافر بیان می‌کند و از دستگاه‌های استان، شهرداری و شورای شهر خواستار تعامل برای نظارت بیشتر بر این خانه‌ها می‌شود.  

«محمدرضا میرحیدری» می‌افزاید: نظارت بر ورود افراد به استان و خروج از آن، به ‌ویژه مهاجران و اتباع خارجی، یکی از برنامه‌های نیروی انتظامی استان برای افزایش امنیت است. یکی از موارد مهم در این زمینه، خانه‌های مسافری هستند که گاه به محل اقامت مجرمان در استان تبدیل می‌شوند.  وی ادامه می‌دهد: این خانه‌ها از سوی افرادی که منفعت خود را به مصالح شهر و شهروندان ترجیح می‌دهند، در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که هیچ شناختی از آنها وجود ندارد و رفت و آمدشان در هیچ کجا ثبت نمی‌شود. 

فرمانده نیروی انتظامی استان اظهار می‌کند: با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضا قرار است مالکان در هر جرمی که در خانه‌های مسافر شکل بگیرد، دخیل شوند و با مشخص کردن نقش آنها در وقوع جرئمی که در این خانه‌ها اتفاق می‌افتد، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.  وی تاکید می‌کند: از کسانی که در این زمینه مسیری برای درآمد خود پیش‌بینی کرده‌اند، انتظار است که به اداره اماکن پلیس امنیت مراجعه کنند و با تشکیل پرونده برای اسکان مسافران اطلاعات لازم را در اختیار پلیس قرار دهند تا شهروندان و همشهریان دچار مشکل نشوند.  میرحیدری با اشاره به ضرورت ساماندهی خانه‌های مسافر استان می‌گوید: باید مسئولان استان به‌ویژه شهرداری و شورای شهر، اداره میراث فرهنگی استان و سایر مسئولان نسبت به این موضوع حساسیت به خرج دهند تا امنیت شهر ارتقا یابد.  وی اضافه می‌کند: این‌که نگاه ما به اسکان در خانه‌های مسافر تنها نگاه گردشگری باشد، اشتباه و ظلم به شهروندان یزدی است. 


ضرورت مجوزدار کردن خانه‌های مسافر 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان اظهار می‌کند: ساماندهی خانه‌های مسافر یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان استان و باید اقدامی صورت گیرد تا مالکان این خانه‌ها حتما برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کنند. «سیدمصطفی فاطمی» از آمادگی کامل این اداره‌کل برای ساماندهی خانه‌های مسافر خبر می‌دهد و می‌افزاید: این موضوع به عنوان یکی از دغدغه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان مطرح است. 

وی می‌افزاید: خانه‌های مسافر مشکلات بسیاری را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده‌اند و امیدواریم با همراهی دستگاه‌های مربوطه از جمله نیروی انتظامی و دستگاه قضا شاهد نظام‌‌مند کردن فعالیت آنها باشیم.  وی با بیان این‌که معضل خانه‌های مسافر بدون نظارت و مجوز در همه شهرستان‌های استان به‌ویژه مرکز استان وجود دارد، می‌گوید: در یزد بیش از 200 خانه مسافر فعالیت می‌کنند که تنها 40 واحد آن مجوز دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید