• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 33978
+
-

افزایش زمین‌خواری و مهاجرت ‌به شمال

افزایش زمین‌خواری و مهاجرت ‌به شمال

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: وجود جنگل و دریا در کنار هم و چشم‌انداز بی‌بدیل و عرصه‌های دارای خاک حاصلخیز با قابلیت کشاورزی بالا و همچنین از طرفی دسترسی آسان به پایتخت موجب شده تا زمین‌خواران به شمال کشور هجوم بیاورند. 
سیداحسان ساداتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از مقاصد زمین‌خواری در مازندران،  جنگل‌ها هستند، ‌تصریح کرد: جنگل‌های شمال به‌دلیل وجود ویژگی‌های خاص دارای ارزش منحصر به فردی هستند.  عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع رانت زمین یا به‌اصطلاح ارزش بالای موقعیت اراضی را از عوامل چشم طمع دوختن به زمین‌های مناطق شمال دانست و افزود: در مناطقی چون جنوب کشور و یا مکان‌هایی که عرصه‌ها دارای قابلیت و کیفیت نباشند آنقدر تحت هجوم و مهاجرت قرار نمی‌گیرند؛ این در حالی است که در خطه سرسبز شمال شاهد مهاجرت‌های فراوانی هستیم. 
این استاد دانشگاه با تأکید بر اجرای قوانین با وجود قوانین مدون و بسیار خوب برای مقابله با زمین‌خواری، گفت: در تجاوز به عرصه‌های ملی، کمی شدت عمل و پیگیری‌های مستمر در اجرای قانون باعث خواهد شد که این منابع ملی از دست سودجویان خارج شود. 
ساداتی، یکی دیگر از تصرفات زمین را در زمین‌های کمتر بازده دانست و افزود: تغییر کاربری اراضی کمتر بازده و تبدیل آنها به باغ باعث خواهد شد تا منابع طبیعی از حالت طبیعی، خارج و مورد دخل و تصرف قرار گیرد،  همچنین در برخی مناطق،  منابع طبیعی و مستثنیات به‌درستی تفکیک نشده‌اند که باید این امر صورت گیرد.  عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور تصریح کرد: زیرساخت‌هایی چون احداث جاده و مسیر خطوط لوله گازرسانی به روستاهای دوردست که محاط در عرصه‌های ملی باشند یکی دیگر از عوامل از بین رفتن تجاوز به اراضی ملی و طبیعی است. آتش‌سوزی عمدی و تبدیل زمین از حالت وحشی به اهلی و پس از آن تصاحب زمین را هم می‌توان به عوامل زمین‌خواری اضافه کرد.


تاخت‌وتاز زمین‌خواران در نبود نظارت قانون

25 تیرماه امسال همشهری در گزارشی که با عنوان «کوچ اجباری جنوب به شمال» در همین صفحه منتشر شد از افزایش مهاجرت از نیمه‌جنوبی کشور به سمت نیمه‌شمالی خبر داد و نوشت که مردم برای فرار از کمبود آب به سمت مناطق شمالی مهاجرت می‌کنند. محمد امینی،  استاد دانشگاه و رئیس سابق مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان مازندران در آن گزارش به همشهری گفت: در بین 2سرشماری نفوس و مسکن بین سال‌های 85 تا 90 استان مازندران 5برابر استان تهران مهاجرپذیری داشته و در رأس استان‌های مهاجرپذیر کشور قرارگرفته است.او به بحث بحران آب در استان مازندران اشاره کرد و افزود: این مهاجرت‌پذیری در حالی است که استان‌های شمالی هم به‌دلیل تخریب‌های گسترده در جنگل،  افزایش مراتع، افزایش جمعیت،  ویلاسازی‌های گسترده، کشاورزی به روش‌های سنتی و... با بحران آب مواجه هستند. امینی همچنین اعلام کرد: طبق آمارهای سازمان بازرسی مازندران ظرف 20سال اخیر حدود 100هزار ویلا در داخل مناطق طبیعی شمال کشور ساخته شده که همه اینها نیاز به آب دارند و باید آبرسانی شوند. این در حالی است که دفن زباله در جنگل، رها شدن شیرابه‌ها، ایجاد معادن و خالی‌شدن زمین،  تونل‌سازی‌ و... جنگل‌ها را با سرعت بیشتری تخریب می‌کند. این استاد دانشگاه ضمن انتقاد از وضعیت موجود در شمال کشور یادآور شد: ظرفیت بازدارندگی ما هم در قانون قوی نیست؛ چه در تصرف اراضی و چه در قاچاق چوب. متخلفان هم در این زمینه دستشان باز است. به‌طور حتم اگر با همین روند پیش‌برویم چند سال دیگر این جنگل‌ها را نخواهیم داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید