• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33881
+
-

ویکی‌پدیای خوردنی

ویکی‌پدیای خوردنی

آنهایی که رژیم غذایی گرفته‌اند و حساب کالری‌هایشان را دارند، مدام نگاه‌شان پی جدول مواد مغذی خوراکی‌هاست که گوشه یا پشت بسته‌بندی‌های مواد غذایی چاپ شده است. کسانی که سلامت مواد خوراکی برایشان مهم است و انتخاب بین چند برند از یک نوع ماده خوراکی گیج‌شان می‌کند، به آزمون و خطا روی می‌آورند و با امتحان‌کردن چند برند، آن نمونه که به مذاق‌شان بیشتر خوش می‌آید را انتخاب می‌کنند. نیاز جدی به انتخاب محصول تازه که بیشترین مواد مغذی را داشته باشد، ‌همیشه وجود داشته است. اخیرا یک استارتاپ فرانسوی دنبال مقایسه خوراکی‌های مختلف در جهان با یکدیگر است تا کاربران بتوانند بهترین خوراکی را انتخاب کنند و بخرند. ویکی‌پدیای محصولات خوراکی که با نام تجاری «اوپن‌ فود فکت»‌ در استیشن‌اف فرانسه مشغول کار است، برای فارسی‌زبان‌ها نیز یک نسخه ویژه دارد و محصولات خوراکی ایرانی نیز بنا بر کیفیت و ویژگی‌های مختلف‌شان با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

از غذایت عکس بگیر

به گزارش همشهری، این استارتاپ یک اپلیکیشن طراحی کرده که با استفاده از آن می‌توانید به اطلاعات مواد خوراکی مختلف دسترسی پیدا کرده یا اگر به ماده خوراکی جدیدی برخورد کردید، اطلاعات آن را برای آگاهی دیگران وارد سیستم کنید. برای انجام این کار چند روش وجود دارد. می‌توانید از روی بسته‌بندی خوراکی عکس گرفته و اطلاعات تخصصی مربوط به آن – مثل مواد مغذی که در برچسب گنجانده شده یا نظر شخصی‌تان درباره مزه و کیفیت آن – را وارد کنید. برای ورود این اطلاعات نیازی نیست در سامانه اکانت بسازید. این اطلاعات در سرور شرکت ذخیره شده و برای بقیه کاربران دیگر نمایش داده می‌شود. با این حساب، اگر مثلا کسی عبارت «چیپس در ایران»‌ را جست‌وجو کند، انواع برندهای چیپس سیب‌زمینی که در داخل کشور ارائه می‌شود، نمایش داده شده و او می‌تواند با توجه به‌نظرات گوناگون، بهترین نمونه را پیدا کند. به جز این، هرکسی می‌تواند با نام‌نویسی‌کردن و ساختن پروفایل یک صفحه اختصاصی بسازد، ویرایش‌های دیگران را بررسی کرده و روی آنها نظر داده، تصحیح‌شان کند. استفان ژیژانده، بنیانگذار اوپن‌فود‌فکت به همشهری می‌گوید: «اگر کسی با خوردن یک خوراک دچار حساسیت یا مشکلی شده نیز می‌تواند آن را گزارش کند تا دیگران در زمان مصرف احتیاط بیشتری به خرج دهند. این اطلاعات و موارد مشابه آن در هیچ کاتالوگ یا برچسبی درج نمی‌شود و به همین دلیل، اهمیت زیادی دارد.»

درآمدزایی به روش ویکی‌پدیا

پروژه فود‌فکت از 5سال پیش آغاز شده و اکنون حدود 5هزار مشترک دارد که به‌صورت افتخاری فعالیت می‌کنند و شرکت هیچ هزینه‌ای از آنها دریافت نمی‌کند. درآمد شرکت از طریق قراردادهایی است که با بعضی از شرکت‌های بزرگ - برای پایش اطلاعات- منعقد می‌کند اما دست‌کم فعلا بخش مهمی از درآمد از طریق کمک خیریه تامین می‌شود. نگاه استارتاپ فودفکت این است که در آینده به جز صنعت غذایی در کشورهای مختلف بتواند دنیای روزنامه‌نگاران حوزه سلامت را نیز تغییر دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید