• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33878
+
-

بازی‌های دیجیتال صنعت گمشده ایران

بیشتر از ۳۵درصد کل جمعیت ایران بازی می‌کنند اما سودآوری برای این صنعت در کشور هنوز مشکلات جدی دارد

بازی‌های دیجیتال صنعت گمشده ایران

بازی‌های دیجیتال در دنیا به یک صنعت بزرگ تبدیل شده‌اند و حالا شانه به شانه صنایع بزرگ خودروسازی، استارتاپ‌ها و حتی هالیوود پیش می‌روند. گردش مالی صنعت گیم یا بازی‌های دیجیتال، شامل بازی‌های موبایل، رایانه شخصی و کنسول در دنیا بالغ بر 138میلیارد دلار در سال بوده است. ایران اما مدت‌هاست از این قافله جهانی عقب مانده است. هرچند تعداد بازیکن‌های ایرانی دنیای دیجیتال و کسانی که حاضر هستند برای بازی هزینه پرداخت کنند، رو به رشد است اما کارشناسان می‌گویند، اکوسیستم بازی‌سازهای ایرانی مدت‌هاست در جا می‌زند. تحریم‌ها بخش کوچکی از مشکل است. کارشناسان می‌گویند تا زمانی که دست‌اندازهای داخلی برطرف نشود، زمان پرداختن به بازارهای جهانی نیست.

خریدار احساس نیاز نمی‌کند

حسین مزروعی، مدیرعامل شتاب‌دهنده آواگیمز در گفت و گو با همشهری، یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار بازی در ایران را عادت اشتباه کاربران ایرانی به استفاده رایگان از بازی‌ها و به‌طور کلی محتوای دیجیتال می‌داند: «خیلی اوقات، افرادی که بابت خرید بازی یا یک سرویس آنلاین پول پرداخت می‌کنند، این نگاه را ندارند که جنسی را خریده‌اند. آنها می‌گویند، ما می‌توانستیم بازی را دانلود کنیم اما لطف کرده و آن را می‌خریم. درصورتی که پول پرداختن بابت استفاده از یک سرویس، لطف نیست، بلکه یک روال محسوب می‌شود.» فراگیر شدن این فرهنگ باعث شده بسیاری از مردم در زمان خرید تلفن همراه، از فروشنده بخواهند در ازای پرداخت مبلغ اندکی برایشان چند بازی و نرم‌افزار نصب کند. مزروعی دراین‌باره می‌گوید: «ورود پلتفرم‌های آنلاین فروش بازی باعث شده بازار تا حدی از روند قبلی‌ فاصله بگیرد اما هنوز تا رسیدن به یک شرایط ایده‌آل فاصله داریم.»


بازار خاکستری، مانع جذب سرمایه خارجی

خام بودن بازار به گفته مزروعی، باعث شده تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در بازی‌های ایرانی نداشته باشند. او حجم پولی که در 10 سال گذشته در این صنعت رد و بدل شده را کمتر از 50میلیارد تومان تخمین می‌زند. 
حسن کریمی‌قدوسی، مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دشواری جذب سرمایه خارجی در بازار بازی ایران را به‌دلیل شفاف نبودن روندهای مالی می‌داند و به همشهری می‌گوید: «بازی‌ساز خارجی باید آمار دقیق و درستی در دست داشته باشد تا از سودی که به‌دست می‌آورد، اطمینان حاصل کند. از نظر آنها بازار ما خاکستری است چون واردات رسمی در آن وجود ندارد و عدد دقیقی برای ارائه نداریم؛ به همین دلیل، در زمان مذاکره، تمایلی به ورود به بازار نشان نمی‌دهند. واردات رسمی بازی‌ها و پلتفرم‌هایشان می‌تواند به شفافیت فضا کمک کند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید