• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33860
+
-

سالِ مرگ برای روزنامه‌نگاران

از هر 10پرونده قتل روزنامه‌نگاران در جهان، تنها در یک‌مورد قاتل به‌دست عدالت سپرده می‌شود

گزارش2
سالِ مرگ برای روزنامه‌نگاران

8‌ ماه پیش یک روزنامه‌نگار اسلواک به همراه همسرش در خانه به شکل فجیعی به قتل می‌رسد؛ او روی فعالیت باندهای تبهکار ایتالیایی در اسلواکی کار می‌کرد. 4‌ماه پیش فردی با اسلحه وارد تحریریه یکی از روزنامه‌های شهر آناپولیس در غرب آمریکا می‌شود و روزنامه‌نگاران را به گلوله می‌بندد. در این ماجرا 5نفر کشته شدند. 2هفته قبل، یک روزنامه‌نگار پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، دیگر هرگز خارج نشد. سال‌جاری میلادی یکی از مرگبارترین سال‌ها برای روزنامه‌نگاران در جهان بوده است.

پیش از این، خبر مرگ روزنامه‌نگاران از مناطق جنگی و همچنین کشورهای بسته آمریکای لاتین یا آسیا به گوش می‌رسید. امسال اما بارها خبر کشته شدن روزنامه‌نگاران از آمریکا و کشورهای اروپای غربی مخابره شده است؛ مناطقی که در دمکراسی حرف زیادی برای گفتن دارند و آزادی مطبوعات را پایه و اساس جامعه مدنی می‌دانند.
روزنامه نیویورک‌تایمز طی گزارشی از مرگ 43روزنامه‌نگار در جهان در وقایعی مرتبط با کارشان خبر داده است. این تعداد بسیار بیشتر از سال‌های گذشته است. علاوه بر این 17روزنامه‌نگار نیز کشته شده‌اند اما هنوز دلیل مرگشان به‌طور قطعی مشخص نشده است. طبق این گزارش، طی 4سال گذشته بیش از 70روزنامه‌نگار به قتل رسیده‌اند. انجمن روزنامه‌نگاران بدون مرز آمار را بیشتر از اینها می‌داند. طبق اعلام این انجمن طی 10ماهی که از سال2018 می‌گذرد، 56روزنامه‌نگار در جهان به‌نوعی در ارتباط با کارشان کشته شده‌اند. روزنامه‌نگاران بدون مرز تعداد روزنامه‌نگاران قربانی‌شده در سال گذشته میلادی را 55نفر اعلام کرده است. در مناطقی که جنگ و درگیری ادامه دارد، کش

ته شدن روزنامه‌نگاران اتفاق جدیدی نیست؛ به‌عنوان مثال در افغانستان 12خبرنگار در طول 10‌ماه گذشته کشته شده‌اند. در مکزیک نیز 6نفر کشته شده‌اند. این کشور همیشه به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای فعالیت روزنامه‌نگاران تلقی می‌شده است. اکنون اما روزنامه‌نگاران در کشورهایی که خود را مهد دمکراسی و آزادی مطبوعات می‌دانند در تیررس قرار گرفته‌اند.
اطلاعات منتشرشده از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ترکیه نشان می‌دهد جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده و پس از قتل بدنش تکه‌تکه شده است. مرگ او که یکی از معروف‌ترین روزنامه‌نگاران مخالف خاندان سلطنتی در عربستان به‌شمار می‌رفت یکی از وحشتناک‌ترین مرگ‌های روزنامه‌نگاران طی سال‌های اخیر بوده است.

نهادهای حقوق بشری به‌کارگیری چنین شیوه‌ای برای حذف روزنامه‌نگاران منتقد را عاملی برای گسترش قتل فعالان رسانه‌ای بعد از این می‌دانند. طبق اعلام کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، از هر 10پرونده مربوط به قتل روزنامه‌نگاران در جهان تنها یک مورد به دادگاه و حکم ختم می‌شود و تحقیقات باقی موارد هرگز به نتیجه نمی‌رسد.
در این میان، برخی فعالان حقوق بشری، حمله‌های تند سیاستمداران علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را عاملی برای دامن زدن به خشونت‌ها علیه آنها می‌دانند. نسبت دادن صفت‌هایی همچون «دشمن مردم» به خبرنگاران از سوی دونالد ترامپ همیشه به‌عنوان نمونه‌ای در این رابطه مورد توجه بوده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید