• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 19 مهر 1397
کد مطلب : 33658
+
-

۱۴۰۳ سال قبل در چنین روزی

وقوع جنگ صفین

وقوع جنگ صفین

- جهل شما جماعت، علی را به ستوه آورده. شما منت بیعت با علی را جابه‌جا بازگو می‌کنید و به خدعه‌های عمر و معاویه عمل می‌کنید. شریعه را به صدای طبلی از دست داده‌اید و آن وقت صفین را به کرکس‌ها واگذار می‌کنید.

- قرآن بر نیزه دارند مرد، مسلمان نیستی؟

- قرآن را تو بهتر می‌شناسی یا علی؟

اینها بخشی از دیالوگ‌های ماندگار سکانس‌های جنگ صفین در سریال امام علی(ع) است؛ سریالی که تمام تصاویر ذهن ما را از سال‌های حکومت علی بن ابی‌طالب(ع) شکل می‌دهد. سکانس‌های ماندگار جنگ صفین و ماجرای قرآن بر سر نیزه‌کردن و خدعه عمروعاص و معاویه هم یکی از بخش‌های جذاب این سریال بود. ‌مورخان گفته‌اند که نخستین روز ماه صفر بود که جنگ صفین میان سپاه حضرت امیر و معاویه رخ داد. معاویه که در روزهای پایانی این جنگ در پی حملات مالک‌اشتر، کار را تمام شده می‌دید و احساس شکست می‌کرد دست به حیله زد. به گواهی تاریخ، در این شرایط بود که۵۰۰ قرآن بر سر‌ نیزه‌های شامیان رفت.

فریادها بلند شد که ای اهل عراق! حاکم بین ما قرآن باشد. ای گروه عرب! به زنان و دختران خود بیندیشید، اگر شما نابود شوید، فردا چه کسی در برابر  رومیان و ترکان و پارسیان خواهد ایستاد؟ و این چنین شد که ماجرای حکمیت قرآن پیش آمد. داورانی برای حکمیت انتخاب شدند و درنهایت جنگ بدون نتیجه پایان یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :