• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33620
+
-

زیبایی قاچاقی به چه قیمت؟

 خبر: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داده که بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه در شهریور‌ماه مربوط به گروه‌های لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی و صنایع غذایی و لوازم ‌یدکی بوده است.

 نقد: خبر اعلام شده تکرار مکررات این سال‌هاست و انتشار آن البته جذابیت ندارد؛ مگر اینکه از متولیان صنعت و تجارت کشور سؤال شود که چرا سیاست‌های حمایتی‌شان، تولید لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی، صنایع غذایی و لوازم یدکی را رونق نداده تا بتوانند در بازار داخلی دست برتر داشته باشند. سؤال دیگر اینکه آیا این سازمان مدعی است با ادامه سیاست‌های نخ‌نما شده و فاقد کارایی می‌تواند به حمایت از حقوق مصرف‌کننده بپردازد؟

بدیهی است که متولیان به‌خود حق دهند که جوابیه‌ای ارسال کنند و شرح تکراری از موفقیت‌ها و دستاوردهایشان را گزارش کنند، اما وقتی سیاست‌های تجاری و صنعتی ایران به‌گونه‌ای است که بازده سرمایه‌گذاری در بخش تولید و خدمات کالاهای قاچاق شده را توجیه‌پذیر نمی‌کند و از سوی دیگر مصرف‌کننده هم چه مصرف‌کننده داخلی و چه خارجی متقاضی کالاها و خدمات قاچاق اعلام شده باشد، کوتاه‌ترین راه و البته ناکارآمد‌ترین آن اعمال سیاست‌های تنبیهی است که سال‌هاست اجرا می‌شود و به نتیجه مطلوب نمی‌انجامد. زیبایی حق شهروندان است و آنها حق انتخاب دارند و تقاضا برای لوازم آرایشی و بهداشتی ارتباط مستقیمی به سلامت مردم پیدا می‌کند. بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ایران، بازاری پرسود و البته جذاب و زیباست که با سیاست‌ها و ابزارهای فاقد منطق و تنبیه بازار نمی‌توان آن را به نفع تولید داخلی آرایش داد. مگر اینکه آرایش سیاست‌های تجاری و صنعتی ایران به زیبایی و ظرافت تنظیم و به اجرا گذاشته شود و این مهم تنها وقتی ممکن است که ذهن‌ها و فکرهای زیبا و جذابی برای تقویت سرمایه‌گذاری داشته باشیم و نخواهیم قدرت خویش را به چوب تعزیر و حکم تنبیه نمایش دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید