• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33564
+
-

غول‌‌پیکرترین پرنده‌های آسمان

بزرگ‌ترین هواپیماهای جهان چه مشخصاتی دارند و چرا معروف‌اند؟


بزرگ‌ترین هواپیماهای جهان با اهداف مختلف از ماجراجویی تا اهداف نظامی طراحی و تولید شده‌اند. بعضی‌هایشان هنوز هم در صنعت هوایی و نظامی کشورها استفاده می‌شوند و برخی از آنها، حتی نمونه اولیه‌شان نیز به‌طور کامل ساخته نشد. سی‌ان‌ان در گزارشی ویژه، برخی از مهم‌ترین پرنده‌های غول‌پیکر تاریخ را بررسی کرده است.


لاکهید C-5Galaxy
وزن بدون مسافر: 172371کیلوگرم
طول: 75.31متر
طول بال: 67.89متر
نخستین پرواز: 1968(1347)




این هواپیمای غول‌پیکر ارتشی می‌تواند همزمان 6 هلی‌کوپتر آپاچی یا 2تانک بزرگ M1 را تا حدود مسافت 11هزار کیلومتر حمل کند. این هواپیما سال‌هاست به‌عنوان حمل‌کننده اصلی اسلحه‌های سنگین و مهمات در ارتش ایالات متحده فعالیت می‌کند


Hughes H-4Hercules
وزن بدون مسافر: 113399کیلوگرم
طول: 66.65 متر
طول بال: 97.54 متر
نخستین پرواز: 1947(1326)




اولین و تنها پرواز این هواپیمای غول‌پیکر فقط 26ثانیه طول کشید و هواپیما در این مدت 5/1 کیلومتر مسافت را طی کرد اما همین مدت کوتاه کافی بود تا نام این هواپیما به‌عنوان رکورددار بیشترین طول بال‌ها شناخته شود. هواپیمای شگفت‌آور در سال 2004 در فیلم The Aviator با بازی لئوناردو دی‌کاپریو نیز شرکت داده شد. بدنه این هواپیما چوبی است و 6 موتور نیروی لازم برای پرواز آن را تأمین می‌کنند. غول بزرگ هوایی در دوران جنگ جهانی دوم طراحی شد تا جوابگوی نیاز فراوان جابه‌جایی مسافر در آن سال‌ها باشد. تنها نمونه اولیه بازمانده از آن هواپیما در موزه هواشناسی «مک‌مین‌ویل» در اورگان آمریکا قرار گرفته است.


آنتونوف An-225Mriya
وزن بدون مسافر: 285000کیلوگرم
طول: 84متر
طول بال: 88.4متر
نخستین پرواز: 1988(1367)




هواپیمای 6 موتوره آنتونوف 225در بین هواپیماهایی که هنوز هم به خدمات‌دهی مشغول هستند، به‌عنوان سنگین‌ترین هواپیمای جهان و همینطور دارنده بلندترین بال‌ شناخته می‌شود. در واقع تا به حال فقط یک نمونه از این هواپیما تولید شده است. ساخت دومین نمونه در روزهای پایانی شوروی در جریان بود که با فروپاشی فدراسیون شوروی نیمه‌کاره ماند و اکنون باقیمانده‌های این هواپیمای نیمه‌کاره در یک انبار در شهر کیف نگهداری می‌شود. پیش‌تر یک گروه چینی اعلام کرده بود حاضر است این مدل آنتونوف را به تولید انبوه برساند.


ایرباس A380-800
وزن بدون مسافر: حدود 277000کیلوگرم
طول: 72.72متر
طول بال: 79.75متر

نخستین پرواز: 2005



این هواپیمای دوطبقه با هدف کاهش ترافیک پروازهای بین‌المللی و نیاز فرودگاه‌ها به افزایش بهره‌وری ساخته شد. از نظر تئوری، این غول بزرگ می‌تواند در هر بار پرواز تا 850 مسافر را حمل کند اما عموما در پروازها بین 450 تا 500 مسافر سوار می‌شوند. بزرگ‌ترین مشتری این هواپیما شرکت هواپیمایی امارات است با وجود این، در بقیه نقاط جهان نیز پروازهایی داشته است. با وجود گمانه‌زنی‌هایی که درباره فروش گسترده این جت ایرباس می‌شد، تعداد مشتری‌های آن چندان زیاد نیستند.



بویینگ 8-747
وزن بدون مسافر: 220128کیلوگرم
طول: 76.3متر
طول‌ بال: 68.4متر
نخستین پرواز: 2010




از دهه 1970که بویینگ 747برای نخستین‌بار در جهان به پرواز درآمد و به‌خاطر قدرت و شکوهش به «ملکه آسمان‌ها»‌ شهرت پیدا کرد و تا سال‌ها بعد که A380 به بازار آمد، همچنان این مقام را حفظ کرده بود. بویینگ 8-747 آخرین نسل این هواپیما بود که رکورد جدیدی در جهان به جای گذاشت.
 این نوع از هواپیما طولانی‌ترین دوران خدمت‌رسانی را در بین ایرلاین‌های جهان در اختیار داشت.


Stratolaunch
وزن بدون مسافر: 226796کیلوگرم
طول: 73متر
طول بال‌: 117متر

نخستین پرواز: 2019



این هواپیما هنوز به پرواز درنیامده اما سرمایه‌ ساخت آن را پاول آلن، هم‌بنیانگذار مایکروسافت تأمین کرده است. بدنه این هواپیمای غیرعادی و عجیب از 2تکه به‌هم ‌چسبیده تشکیل شده اما مسافران فقط در یکی از بخش‌های آن می‌نشینند.
یکی از مهم‌ترین هدف‌های پروژه ساخت این هواپیما پیگیری طرحی بلندپروازانه است که دنبال ساخت هواپیمایی است که در مدار زمین قرار بگیرد.


توپولف Tu-160
وزن بدون مسافر: 110000کیلوگرم
طول: 54.10متر         
  طول بال: 55.70متر       
  نخستین پرواز: 1981(1360)




این هواپیمای بمب‌افکن که هم‌اکنون نیز در ارتش روسیه مشغول کار است، با عناوینی مثل بزرگ‌ترین هواپیمای مافوق صوت نیز در جهان شناخته می‌شود. نخستین نمونه این هواپیما در سال 1981 ساخته شد اما در 2017 یک نمونه تازه‌نفس با نام Tu-160M2 در آسمان‌ به پرواز درآمد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید