• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33553
+
-

پل استراتژیک دولت و اصلاح‌طلبان

ظریفیان: اصلاح‌طلبان در ارتباط با مردم، نخبگان و مراکز دانشگاهی از ظرفیت‌هایی برخوردارندکه می‌توانند به دولت برای برون‌رفت از تنگناها کمک کنند

دولت
پل استراتژیک دولت و اصلاح‌طلبان

 دولتی‌ها حداقل 2بار در یک سال گذشته تجربه گفت‌وگوهای سیاسی با احزاب و نمایندگان جریانات سیاسی به‌ویژه اصلاح‌طلبان را محک زده‌اند. چاره‌اندیشی برای حل‌وفصل مشکلات عدیده کشور که دیگر سمت‌وسوی تبدیل‌شدن به چالش پیدا کرده‌اند،  مهم‌ترین هدف چنین نشست‌هایی است. سال گذشته گفت‌وگوهای سیاسی و ملی با هدف پیگیری مطالبات ذیل نظر وزارت کشور دنبال و در عمل با تشکیل 2جلسه با حضور دبیرکل‌های احزاب متوقف شد. هفته گذشته چنین جلسه‌ای در سطحی بالاتر با حضور رئیس‌جمهور و حضور هرچه پررنگ‌تر چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان برگزار شد. بیش از 20چهره اصلاح‌طلب در این جلسه حضور یافتند و اکثر آنها به طرح مواضع مختلف عمدتا سیاسی خود در حضور رئیس‌جمهور پرداختند. این‌بار هم اصلاح‌طلبان و دولت خواستار تداوم چنین گفت‌وگوهایی با تشکیل یک سازوکار منسجم شده‌اند. پیشنهاد تشکیل کارگروه هماهنگی همان هفته گذشته از سوی محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس در جلسه مطرح و براساس آن محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور نیز از طرف دولت مأمور شد برای تشکیل این کارگروه اقداماتی را با هماهنگی جریان اصلاحات انجام دهد. واعظی و عارف شاید بتوانند رشته این اتصال،  همکاری و هماهنگی را به یکدیگر پیوند بزنند. اصلاح‌طلبان با وجود حمایت کلی از دولت تدبیروامید، منتقدان جدی آن به‌ویژه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی نیز بوده‌اند و از همان ابتدا کابینه دوم دولت روحانی را چندان همسو برای تحقق وعده‌هایش تا 1400نمــــــی‌دانستند.برخی چهره‌های سیاسی در گفت‌وگو با همشهری درباره اهمیت تشکیل کارگروه همکاری میان دولت و اصلاح‌طلبان،‌ سازوکار آن و میزان تأثیرش در رویکردهای دولت در راستای حل‌و‌فصل مشکلات صحبت کردند.

روابط دولت و اصلاح‌طلبان

غلامرضا ظریفیان از چهره‌های اصلاح طلب در ارزیابی خود از روابط دولت با اصلاح‌طلبان، با تأکید بر اینکه حمایت اصلاح‌طلبان از دولت «استراتژیک» است، به «همشهری» گفت: جلسه دیدار رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان باید بسیار زودتر انجام می‌شد؛ چرا که اصلاح‌طلبان چه در انتخابات 92 و چه در 96، تمام همت خود را صرف حمایت از آقای روحانی کردند. اصلاح‌طلبان در مقاطع و مراحل مختلف اعم از انتخاب وزرا و نیز در قالب فراکسیون امید در مجلس تلاش کردند که تجارب و ظرفیت‌های خود را در اختیار دولت قرار دهند. ظریفیان با اشاره به کاهش روابط دولت و اصلاح‌طلبان در دوره دوم ریاست‌جمهوری روحانی، افزود: این مسئله البته دلایل مختلفی داشت؛ باید توجه داشت که موانع جدی و مشکلات بسیاری دولت را به‌خود مشغول داشته است. با این حال مردم از دولتی که برای آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند این انتظار را داشتند که کمی جدی‌تر و با انگیزه بیشتر و نیروهای کارآمدتر، به ارتباط جدی‌تر با مردم بپردازد و به آنها گزارش دهد. متأسفانه رویکرد دولت در ارتباط با مردم به‌گونه‌ای بوده که مطابق پیمایش‌های صورت گرفته اعتماد مردم کاهش پیدا کرده است و با توجه به انتخابات پیش روی مجلس و نیز ریاست‌جمهوری آینده این وضعیت مناسب نیست.

این استاد دانشگاه دعوت اخیر رئیس‌جمهور از اصلاح‌طلبان و دیدار با آنها را به فال نیک گرفته و می‌گوید: اصلاح‌طلبان در ارتباط با مردم و هم در ارتباط با نخبگان، مراکز علمی و دانشگاهی از ظرفیت‌های بزرگ اجتماعی، سیاسی و حزبی برخوردار هستند که می‌توانند به دولت برای برون‌رفت از تنگناهای فعلی کمک کنند. ظریفیان با اشاره به پیشنهاد شکل‌گیری کارگروه روابط دولت و اصلاح‌طلبان گفت: این کارگروه باید از سوی دو طرف جدی گرفته شود و ارتباط دولت با اصلاح‌طلبان باید وسیع‌تر از جلسات نمادین باشد. دولت باید اصلاح‌طلبان را در طیف وسیعی از تصمیم‌گیری‌ها برای مسائل امروز جامعه دخیل کند. دولت اگر به این مهم توجه نکند خود را از یک ظرفیت بزرگ محروم ساخته است.

ظریفیان با اشاره به نقدهایی که اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد دولت دارند، حمایت آنها از دولت را «استراتژیک» دانسته و می‌گوید: اصلاح‌طلبان آمادگی خود را برای هرگونه کمک به دولت اعلام کرده‌اند، این دولت است که باید با برنامه‌ریزی مشخص و روشن از ظرفیت نیروهای سیاسی حامی خود بهره بگیرد. در پی دیدار اخیر رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان و شکل‌گیری کارگروه روابط دولت با این جریان سیاسی، این انتظار و امید وجود دارد که دولت با برنامه‌ریزی دقیق و عملیاتی بتواند از ظرفیت سیاسی، فکری و اجتماعی اصلاح‌طلبان بهره لازم را ببرد.

اصلاح‌طلبان پیگیر تشکیل کارگروه باشند

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز درباره ایجاد سازوکار مشترک هماهنگی میان دولت و اصلاح‌طلبان به همشهری گفت: تشکیل کارگروه مشترک میان دولت و اصلاح‌طلبان با توجه به نکات اخیر مطرح‌شده در جلسه مشترک اصلاح‌طلبان با آقای روحانی رئیس‌جمهور به‌طور حتم مؤثر خواهد بود و می‌تواند جنبه عملیاتی پیدا کند و محدود به طرح مشکلات و نواقص اداره اجرایی کشور نباشد. تشکیل این کارگروه برای همکاری میان دولت و اصلاح‌طلبان مفید خواهد بود. انصاری درباره اینکه آیا دولت در بهره‌گیری از نظرات اصلاح‌طلبان در جریان این کارگروه جدی خواهد بود و سازوکار چنین تبادل‌نظری چگونه باید باشد، تصریح کرد: به‌نظر من بیشتر از دولت، اصلاح‌طلبان باید تشکیل کارگروه هماهنگی را دنبال کنند. با توجه به نقطه‌نظرات اصلاح‌طلبان درباره دولت بهتر است آنها با جدیت و پیگیری‌های خود دولت را مجاب به عملی شدن تشکیل این کارگروه و جلسات بعدی اصلاح‌طلبان با دولتی‌ها کنند. این کارگروه را دولت نباید تشکیل دهد بلکه اصلاح‌طلبان باید تشکیل دهند. قرار شد آقای دکتر عارف پیگیری کنند و با حضور بقیه دوستان اصلاح‌طلب تشکیل شود تا اگر پیشنهاداتی داشتند، آن را به دولت ارائه کنند.

   تشکیل کارگروه، مؤثر خواهد بود

آیت‌الله حسین موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تشکیل کارگروه مشترک میان دولت و اصلاح‌طلبان را برای بهبود فعالیت‌های دولت مؤثر و اقدامی پسندیده دانست و به همشهری گفت: دعوت هفته گذشته برای هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان در حضور رئیس‌جمهور به‌معنای این بود که ارتباط دولت و اصلاح‌طلبان با وجود گمانه‌زنی‌های یک‌سال گذشته، قطع نشده ‌و فعالیت سیاسی آنان همچنان متأثر از یکدیگر است. از طرف دولت برای حضور بنده در این جلسه نیز دعوت به عمل آمد ولی چون در قم هستم و با درد پا مواجهم، نرفتم. رفت‌وآمد برای من بسیار سخت شده است و به خیلی از جلسه‌ها نمی‌روم. موسوی تبریزی گمانه‌زنی‌ها را درخصوص اینکه گلایه‌هایش از دولت علت حضور نیافتن در جلسه رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان بوده است نادرست دانست و تصریح کرد: من در قم هستم. رفت‌وآمدها سخت شده و بعد هم درس‌ها شروع شده است و صبح تا ظهر مشغول تدریس هستم. جلسه‌ای که دولت گذاشت، برای ساعت 4تا 6بعدازظهر 11مهرماه بود و بنده واقعا نمی‌توانستم به این جلسه بروم؛ باید خودم فوری با ماشین می‌رفتم آنجا و برمی‌گشتم ولی واقعا این کار برایم نشدنی بود. آیت‌الله موسوی تبریزی در پاسخ به این سؤال که درصورت حضور در جلسه رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان چه مباحثی را مطرح می‌کردید، افزود: من صحبت‌های خودم را در تناسب با اظهارات بقیه حضار در جلسه مطرح می‌کردم. او تداوم جلسات اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور را ضروری و حائز اهمیت دانست و خواستار توجه دولت به عملی‌کردن نتایج چنین نشست‌هایی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید