• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33385
+
-

دیدار در بوینس آیرس

دیدار در بوینس آیرس

از یک‌سو وزارت ورزش تأکید می‌کند که بازنشسته‌های ورزشی باید بروند و از سوی دیگر کمیته ملی المپیک به‌دنبال راه بدون دردسر این ماجراست. به‌نظر می‌رسد که آنچه در حال وقوع است، نشان از عقلانیت در راهی‌ست که در گذشته با نبود آن، در برخی از رشته‌های ورزشی به‌دلیل دخالت دولت در ورزش، تعدادی از فدراسیون‌های ورزشی ایران تعلیق شدند؛ حالا اما دستگاه‌های حاکمیتی ورزش در کنار تأکید بر رعایت قانون، مسیر هموارتری انتخاب کرده‌اند که نزد فدراسیون‌های بین‌المللی ورزش کم خطر‌تر است.

این ماجرا را باید در سفرهای اخیر رئیس کمیته ملی المپیک به نهادهای بین‌المللی ورزشی جست‌وجو کرد. 23شهریور، صالحی‌امیری به دیدار باخ -رئیس کمیته بین‌المللی المپیک- در زوریخ رفت. این جلسه در واقع پیش‌درآمد هماهنگی دیدار رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با حسن روحانی در سفرش به نیویورک بود. این جلسه یک نکته مهمی داشت که روحانی در آن «بر استقلال فدراسیون‌های ورزشی» تأکید کرد اما در کنار آن از حمایت دولت از ورزش هم گفت؛ «به‌رغم استقلال فدراسیون‌ها از دولت، همواره حامی ورزش و ورزشکاران در کشورمان هستیم.» 

صالحی امیری که این روزها به‌شدت درگیر مسابقات مرتبط با کمیته ملی المپیک از جاکارتا تا بوینس‌آیرس است، از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اثرات توفان پیش‌رویی که ورزش ایران را به‌دلیل خروج روسای بازنشسته از فدراسیون‌های ورزشی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، کم کند. او در حاشیه بازی‌های المپیک جوانان در آرژانتین با شیخ‌احمد کویتی- رئیس شورای المپیک آسیا- دیدار و در مورد ماجرای خروج بازنشسته‌های ورزشی از فدراسیون‌ها رایزنی کرده است. شیخ‌احمد پیش از این نیز در ماجرای بحران تعلیق برخی از فدراسیون‌های ورزشی به‌دلیل دخالت دولت در سال 2012از سوی کمیته بین‌المللی المپیک، مأمور حل و فصل ماجرا بود. براساس روایت سایت کمیته ملی المپیک در این جلسه رضا صالحی امیری با تشریح موضوع قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و کناره‌گیری برخی رؤسای فدراسیون‌ها با شیخ‌احمد گفت‌وگو کرده است. به‌نظر می‌رسد صالحی‌امیری خواسته از ظرفیت‌های شیخ‌احمد برای حل ماجرای احتمالی تعلیق برخی از رشته‌های ورزشی ایران، استفاده کند. در مقابل هم رئیس کویتی شورای المپیک آسیا که به‌دلیل همین مسائل - دخالت دولت در ورزش - کشور خودش را تعلیق کرده، یک راه‌حل ساده و آسان را پیش روی ایران گذاشته است؛ همه‌‌چیز از مجمع عمومی فدراسیون‌های ورزشی می‌گذرد. 

او به صالحی امیری گفته است:«باتوجه به پارلمانی بودن این تصمیم، اگر در انتخاب رئیس جدید مراحل قانونی نهادهای بین‌المللی ورزش رعایت و فرد جدید در سیستم کاملا دمکراتیک و توسط مجمع عمومی فدراسیون به‌عنوان بالاترین نهاد صورت گیرد، مشکل خاصی نخواهد داشت.» در مجمع عمومی فدراسیون‌های ورزشی، معمولا وزارت ورزش به‌دلیل حضور هیأت‌های استانی، اکثریت مجمع را در اختیار دارد و با برگزاری مجامع فوق‌العاده می‌تواند، استعفای احتمالی روسای بازنشسته را به جای قبول توسط وزیر ورزش به رأی اعضای مجمع بگذارد تا حداقل سیر طبیعی و قانونی برکناری روسای فدراسیون‌های ورزشی طی شود. این مسائل همه در حالی است که دیروز وزیر ورزش که برای دیدن مسابقات ورزشی معلولان به جاکارتا سفر کرده در جمع خبرنگاران پیام صریحی به رؤسای بازنشسته فدراسیون‌های ورزشی داد:«قانون برای تمام وزارتخانه‌ها لازم‌الاجراست و انجام خواهد شد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :